هرسال بیش از ۴۱ میلیون مسافر به سواحل دریای خزر سفر می‌کنند. این سواحل مقصد اصلی ۸۵ درصد سفرهای گردشگری داخلی است، اما آن‌طورکه وضعیت این سواحل نشان می‌دهد، دیگر ظرفیت پذیرش این‌همه مسافر را ندارد و به همین خاطر دچار عوارض بهداشتی و محیط‌زیستی زیادی شده است.

ساحلی که بیمار است

شمال و سواحل دریایی خزر مقصد گردشگری بیشتر ما ایرانی‌هاست. الان سال‌هاست که بیشتر ما ایرانی‌ها به‌محض این‌که تعطیلاتی پیدا می‌کنیم، باروبندیلمان را می‌بندیم و به‌سمت شمال حرکت می‌کنیم. معلوم است با دریا هم کاری نداریم، جز این‌که بخواهیم داخلش شنا کرده یا قایق‌سواری کنیم. اما این علاقه به‌ویژه در فصل تابستان، گاه در استان‌های گیلان، مازندارن و گلستان به یک چالش درست و حسابی تبدیل می‌شود. البته این‌که ما فقط دسته‌جمعی می‌رویم شمال، تنها مشکل این سواحل نیست، بلکه دریای خزر مشکلات دیگری هم دارد. در چندسال گذشته به‌علت توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت، شاهد تولید فاضلاب‌های خانگی و صنعتی با حجم زیادی در شهرهای شمالی کشور هستیم که متأسفانه باور کنیم یا نه، بیشتر حجم این فاضلاب‌ها در نوار ساحلی خزر به حال خود رها شده‌اند. حجم زیاد فاضلاب را اضافه کنید به تعداد بالای مسافر تا خدمتتان عرض کنیم که ما زیادی از سواحل دریای خزر کار کشیده‌ایم و حال این نوار سبز ساحلی اصلاً خوب نیست.

دودش توی چشم خودمان می‌رود

این‌که شورش را درآورده و بیشتر از ظرفیت سواحل دریای خزر به آن سر می‌زنیم و با ریختن فاضلاب به دریا، فاتحه محیط‌زیست را خوانده‌ایم، اول از همه دودش توی چشم خودمان می‌رود. رها شدن فاضلاب در سواحل دریای خزر مشکلات زیادی را برای آبزیان و انسان‌ها، به‌ویژه گردشگرانی که در فصل تابستان در آن شنا می‌کنند، درست خواهد کرد. بروز انواع بیماری‌های پوستی مانند خارش شدید و التهاب پوست، تغییر رنگ و اسهال در اثر وجود انواع انگل‌ها و آلودگی‌ها، برخی از تبعات آلودگی آب‌های خزر است. الان مدت‌هاست که پزشکان خیلی زیرپوستی اعلام می‌کنند که در آب‌های شمال شنا نکنید و اگر به خودتان رحم نمی‌کنید، حداقل هوای کودکانتان را داشته باشید. به ‌همین خاطر از دوسال پیش سازمان محیط‌زیست برای آسایش و آسودگی خیال گردشگران از پاک بودن سواحل، طرح پرچم‌گذاری سواحل را در دستور کار خود قرار داده است. در این طرح نصب پرچم آبی نشانه سالم بودن و نصب پرچم زرد نشانه آلوده بودن شناگاه است. نتیجه پایش‌ها نشان داده که از ۵۱ واحد بررسی‌شده در استان مازندران، ۱۱ واحد در وضعیت بحرانی یا فوق‌بحرانی قرار دارند که باید تعطیل شوند و به همین خاطر به‌علت بالا بودن بار میکروبی، شناگاه‌های عباس‌آباد تعطیل شده است. این اتفاق درمورد شناگاه‌های دو استان دیگر هم تکرار شد و جالب است بدانید که شناگاه‌های معروفی مثل عشق‌آباد، حاجی‌بکنده، ساحل قو و گل سرخ نیز بار آلودگی بالایی دارند.

هشدارها را جدی بگیرید

به‌اعتقاد کارشناسان محیط‌زیست بسیاری از شناگاه‌ها مشکلات زیادی دارند و به‌خصوص شناگاه‌هایی که در محل ریخت آب رودخانه به دریا قرار گرفته‌اند، دردسرشان بیشتر است؛ چون انواع آلودگی از جمله پساب‌ها و فاضلاب‌ها به‌راحتی وارد آن‌ها می‌شود. برخی ضعف زیرساخت و برخی نیز ضعف مدیریت دارند، حجم زیادی از زباله، آن هم به‌صورت غیربهداشتی در سواحل و نزدیک شناگاه‌ها دفن شده است. مصیبت بعدی نوار سبز ساحلی شمال، نزدیکی بزرگ‌ترین کانون جمعیتی کشور، یعنی تهران است. تهرانی‌ها ظاهراً بعد از فاضلاب، بزرگ‌ترین مصیبت دریای شمال هستند که در تعطیلات بر سرش نازل می‌شوند. آن‌طوری‌که مسئولان محیط‌زیست می‌گویند، قرار است شناگاه‌های آلوده تعطیل و همین‌طور جابه‌جا شوند، اما خوب است بدانیم که آلودگی از یک منطقه به‌راحتی توسط امواج به مناطق سالم می‌رود و نمی‌توان خیلی درمورد پاک بودن مناطقی که پرچم زرد ندارند هم مطمئن بود. به‌نظر ما هشتی‌ها بهتر است امسال رفتن به شمال و آب‌تنی کردن را بی‌خیال شوید و اگر خیلی هم اصرار دارید که این سنت را ادامه دهید، به اطلاع‌رسانی درمورد وضعیت شناگاه‌ها ازطریق زیرنویس تلویزیون و توزیع بروشورها در ورودی شناگاه‌ها توجه کنید.

برچسب‌ها