ساری- آب های سطحی مازندران همچنان به خزر می ریزد و طی سالهای گذشته برنامه منسجمی برای بهره برداری از روان آب ها در مازندران وجود نداشته است.

سفره های زیرزمینی هر روز فقیرتر می شوند

قدس آنلاین - گروه استانها، حسین احمدی: با توجه به هشدارهای کارشناسان، متاسفانه ۹۰ درصد آب شرب مازنی ها از آب های زیرزمینی تامین و این سفره های غنی، هرروز فقیرتر می شوند.

با توجه به نفوذ آب های شور در شرق مازندران و بروز معضل کم آبی شالیزارهای این منطقه، باید چاره ای برای پس انداز سفره های زیرزمینی اندیشید. هشداری که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح سد گلورد نکا در اواسط تیرماه گذشته عنوان کرد.

دکتر شاعری از وزیر نیرو خواسته بود مازندران را همچون استان زادگاه خود بداند و ببیند و اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی آبرسانی با شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه از سد گلورد را هرچه سریعتر اختصاص دهد.

وی نسبت به آبرسانی با تانکر به روستاهای مازندران ابراز تاسف کرد و از وزیر نیرو خواست تامین آب شرب از آب های سطحی، هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

هرچند بهره برداری از فاز اول تامین آب شرب ساری از سد شهید رجایی را نمی توان مسکنی برای این سرزمین حاصلخیز دانست اما با ادامه پروژه هایی از این دست می توان به آینده منابع زیرزمنی استان خوشبین بود.

در این ارتباط مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران می گوید: بیش از ۹۰ درصد از آب شرب استان از ۱۶۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین می شود.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران، سید محمد موسوی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب و ضرورت حفاظت کیفی از میادین آب شرب استان می افزاید: در حال حاضر ۱۳۷۷ حلقه چاه آب شرب با تخلیه سالانه ۱۴۱ میلیون مترمکعب در مناطق روستایی و ۳۲۳ حلقه چاه آب شرب با تخلیه سالانه ۲۰۱ میلیون مترمکعب برای تامین آب مناطق شهری در دست بهره برداری است.

وی تعداد چاه عمیق آب شرب استان را ۸۱۵ حلقه و تعداد چاههای نیمه عمیق شرب را ۸۸۵ حلقه اعلام می کند و یادآور می شود: رویکرد شرکت جهت تامین آب شرب شهروندان از آب زیرزمینی به سطحی بویژه استفاده از آب ذخیره شده سدها است.

مدیر حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای مازندران اضافه می کند: منابع آب های زیرزمینی در حال حاضر و حتی آینده، نقش استراتژیک در تامین آب شرب شهروندان دارند و همه باید برای حفاظت کمی و کیفی این سرمایه مهم ملی بکوشیم.

موسوی یادآور شد: حدود ۹۰ هزار حلقه چاه مجاز در مازندران وجود دارد که حدود ۱۶۰۰ حلقه آن به آب شرب اختصاص داشته و مابقی برای مصارف کشاورزی و صنعتی است.

برچسب‌ها