مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل نقش‌آفرینی در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ جایزه صلح دریافت کرد.

موگرینی: بعد از برجام، در فضای متفاوتی در جهان نفس می کشیم

به گزارش قدس آنلاین، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل نقش‌آفرینی در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ جایزه صلح دریافت کرد.

«موگرینی» در جلسه دریافت جایزه «Friedenspreise» گفت: «دو سال بعد از امضای توافق هسته‌ای ایران در حال مشاهده و تنفس در فضایی بسیار متفاوت در عرصه جهانی هستیم و در این روزها، دریافت این جایزه، بسیار بااهمیت است. »

«برای آن دسته از ما که در مذاکرات هسته‌ای ایران حضور داشتیم، کاملاً آشکار است که صلح و امنیت، تعهدی جمعی و مبتنی بر همکاری است. این توافق، منطقه و تمام جهان را امن‌تر کرده است. »

وی اضافه کرد: «این توافق متعلق به تمامی کسانی است که به لطف اجرای کامل آن، امن‌تر هستند. این توافق متعلق به کل جامعه بین‌المللی و کل مردم جهان است. »

«فدریکا موگرینی» خاطرنشان کرد اتحادیه اروپا بر حسب تجربیات تاریخی خود دریافته که رسیدن به راه حل‌های برد-برد، ممکن است دشوار باشند، اما نتایج آنها همواره «بهتر، قوی‌تر و با دوام‌ترند. » 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بحران‌های کره شمالی و سوریه به عنوان مثال‌هایی یاد کرد که نشان می‌دهند راه حل‌های یکجانبه و نظامی برای حل و فصل مسائل بین‌المللی وجود ندارند.  

وی این اظهارات را یک روز بعد از اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تأیید پایبندی ایران به برجام مطرح کرد.

علی‌رغم این رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که ترامپ با اکراه و پس از اصرار بعضی مقام‌های ارشد دولت حاضر به تایید پایبندی ایران به برجام شد- موضوعی که ماندن آمریکا در این توافق هسته‌ای را کماکان در هاله‌ای از ابهام نگاه می‌دارد.

دولت ترامپ در حال انجام یک بررسی با مشارکت چندین نهاد در دولت آمریکا درباره سیاست‌های خود در قبال ایران است. نتایج این بررسی که احتمالاً تا پایان تابستان جاری اعلام خواهند شد ماندن یا خروج آمریکا از برجام را تأیید خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها