«مینگ اونگ هلینگ» فرمانده ارتش میانمار که مسئول اصلی کشتار مسلمانان روهینگیا است، روابط بسیار نزدیکی با نهاد امنیتی رژیم اسرائیل دارد تا جایی که در سال 2015 در سفری رسمی و محرمانه عازم تل‌آویو شد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ سال‌ها است که مسلمانان میانمار که به اقلیت «روهینگیا» معروف هستند، تحت شدیدترین انواع محدودیت‌ها ومحرومیت‌های اعمال‌شده علیه آن‌ها توسط دولت این کشور، زندگی می‌کنند. اقلیت روهینگیا، مسلمانانی هستند که در ایالت «راخین» واقع در غرب میانمار سکونت دارند. این اقلیت، 4 درصد کل جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهد. تعداد جمعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار حدود یک میلیون و 100 هزار نفر برآورد می‌شود که از حداقل حقوق شهروندی هم برخوردار نیستند. طبق قوانین میانمار، مسلمانان نمی‌توانند از خدمات اجتماعی همچون خدمات بهداشتی بهره‌مند شوند و علاوه بر این، حق کار کردن در ادارت دولتی را نیز ندارند. از دیگر محدودیت‌هایی که دولت میانمار علیه مسلمانان اعمال می‌کند، این است  که مسلمانان بدون کسب مجوز نمی‌توانند ازدواج کنند و برای گرفتن این مجوز هم باید مالیات‌های گزاف پرداخت کنند. افزون بر این، مسلمانان حق ندارند در خانه‌های بتنی زندگی کنند و باید در کلبه‌هایی که متعلق به دولت است، اقامت کنند، همه این محدودیت‌ها گویا به این دلیل است که دولت میانمار اقلیت مسلمان روهینگیا را به عنوان مهاجران غیرقانونی که از بنگلادش وارد این کشور شده‌اند، تلقی می‌کند.

البته دولت میانمار طی حداقل 7 سال اخیر در نحوه مقابله با مسلمانان این کشور از فاز اعمال محدودیت و محرومیت عبور کرده و به سرکوب نظامی وحشیانه و بی‌سابقه آن‌ها متوسل شده‌ است. مرحله جدید عملیات نظامی نیروهای میانمار در مناطق مسلمان‌نشین پس از آن آغاز شد که مرزبانان این کشور در روز 9 اکتبر سال 2016 هدف حمله مسلحانه قرار گرفتند و به دنبال آن 9 نظامی کشته شدند. پس از این حمله، دولت میانمار بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، حمله صورت‌گرفته را به مسلمانان روهینگیا نسبت داد تا بدین‌تریب برای توجیه نسل‌کشی بی‌سابقه مسلمانان در نزد افکار عمومی، بهانه کافی داشته باشد.

در نتیجه اقدامات خصمانه دولت میانمار طی سال‌های اخیر، هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا قتل عام و هزاران تَن دیگر آواره شده‌اند. در طول این مدت، دولت میانمار و بودائیان این کشور، بسیاری از خانه‌های مسلمانان را به آتش کشیده‌اند. مساجد مسلمانان در بسیاری از مناطق مسلمان‌نشین تخریب و مدارس اسلامی نیز یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده شدند. درست در زمانی که برخی نهادهای حقوق بشری بین‌المللی همچون سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌هایی جداگانه خواستار توقف اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان روهینگیا شدند، «تین سین» رئیس‌جمهوری سابق میانمار در اظهاراتی تعجب‌برانگیز و شرم‌آور مدعی شد که مسلمانان، شهروند میانمار نیستند. وی مسلمان روهینگیا را قومیتی خارجی معرفی کرده و گفت: «مسلمانان یا باید در اردوگاه‌های آوارگان متمرکز باشند یا اخراج شوند».

پس از این اظهارات بود که در واقع مشخص شد دولت میانمار سیاست «کوچ اجباری» را در قبال مسلمانان این کشور در پیش گرفته است و به دنبال آن است تا از طریق تشدید اقدامات خشونت‌آمیز، آن‌ها را وادار به مهاجرت به کشورهای همسایه از جمله بنگلادش کند؛ کشورهایی که البته هیچگاه حاضر به پذیرش پناهجویان مسلمان میانمار نشدند. علاوه براین، مسیر پر پیچ ‌و خم پناهندگی به کشورهای همسایه نیز طی سال‌های اخیر، صدها پناهجوی مسلمان را با سرنوشت تلخ و ناگواری مواجه ساخته و آن‌ها را به کام مرگ کشانده است.

سلسله جنایت‌های دولت میانمارو بودائی‌های ساکن این کشور علیه مسلمانان، صدای نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل را نیز درآورده است. براساس اعلام جدید سازمان ملل هزاران کودک مسلمان در میانمار از گرسنگی رنج برده و برای جلوگیری از قحطی در یک سال آینده نیاز به کمک‌های فوری دارند. این هشدار پس از بررسی ۴۵ روستای میانمار در ایالت راخین از سوی نمایندگان «برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل صادر شد. سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که خشونت‌های اخیر ارتش میانمار موجب شده تا ۷۵ هزار نفر از ساکنان این ۴۵ روستا مجبور به ترک خانه‌هایشان شوند.

از سوی دیگر، «زید بن رعد الحسین» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود، ضمن محکوم کردن جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، از کارشکنی و اخلال در کار دفتر کمیسر حقوق بشر برای پیگیری این موضوع انتقاد کرد. به گفته وی، مدارک موثقی مبنی بر سرکوب اقلیت روهینگیا در میانمار و ستم‌هایی که نسبت به این قوم روا می شود، وجود دارد. رعد الحسین با ارائه این گزارش در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد: «آنچه بر سر مسلمانان روهینگیا می‌آید در حد جنایات جنگی بوده و نیازمند انجام تحقیق بین‌المللی است». دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز با انتشار گزارشی جداگانه تأکید کرد که نیروهای دولتی میانمار در عملیات نظامی علیه اقلیت روهینگیا به «کشتار نوزادان، کودکان، زنان و افراد کهنسال و خشونت‌های جنسی سازمان‌یافته و گسترده» پرداخته‌اند.

پس از روی کار آمدن «هتین کیاو» رئیس‌جمهوری جدید میانمار در مارس سال 2016 انتظار می‌رفت که اقدامات تبعیض‌آمیز و خشونت‌طلبانه ارتش این کشور و همچنین بودائیان علیه مسلمانان پایان یابد. با این حال، نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه وضعیت مسلمانان روهینگیا در مقایسه با گذشته، رو به وخامت نهاد. بسیاری از تصاویر و فایل‌های ویدئویی منتشر شده از مناطق مسلمان‌نشین میانمار طی ماه‌ها و حتی روزهای اخیر، حاکی از ارتکاب جنایت‌های هولناک و قرون‌وسطایی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا هستند. در این تصاویر دلخراش چهره مسلمانان مظلومی به نمایش کشیده می‌شود که زنده زنده در آتش خشم و تعصب کورکورانه ارتش میانمار می‌سوزند و به هیزم آتشکده بودائیان تبدیل می‌شوند.

در این میان، سکوت عجیب مدعیان پرچمداری حقوق بشر در داخل و خارج از مرزهای میانمار نیز به نوبه خود قابل تأمل است. «آن سانگ سوچی» فعال حقوق بشری و رهبر مخالفان دولت میانمار که در سال ۱۹۹۱ برنده جایزه صلح نوبل شده تاکنون از اتخاذ هرگونه موضع‌گیری آشکار در قبال نسل‌کشی بی‌سابقه مسلمانان میانمار خودداری کرده و هیچ سخنی از ظلم و ستم‌های گسترده علیه اقلیت مسلمان روهینگیا به میان نیاورده است. البته عدم موضع‌گیری این فعال به اصطلاح حقوق بشری و برنده جایزه نوبل در قبال چنین جنایت‌های هولناکی طبیعی به نظرمی‌رسد، چراکه وی از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور جدید میانمار به شمار می‌رود که گفته می‌شود در سِمَت مشاور وی نیز ایفای نقش می‌کند.

در گیرودار سرکوب گسترده مسلمانان میانمار، اخبار زیادی در خصوص روابط تنگاتنگ میان این کشور و رژیم صهیونیستی و افزایش مراودات نظامی آن‌ها در گوشه و کنار شنیده می‌شود؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد دست صهیونیست‌ها همچون دیگر نقاط جهان، در میانمار نیز به خون مسلمانان بی‌گناه آغشته است. در همین ارتباط، پایگاه صهیونیستی «والا» در گزارشی فاش کرد که «مینگ اونگ هلینگ» فرمانده ارتش میانمار که مسئول اصلی کشتار مسلمانان روهینگیا است، روابط بسیار نزدیکی با نهاد امنیتی رژیم اسرائیل دارد تا جایی که در سال 2015 در سفری رسمی و محرمانه عازم تل‌آویو شد. براساس گزارش این پایگاه صهیونیستی، در پی تحریم سران نظامی میانمار از سوی سازمان ملل و جامعه جهانی، تل‌آویو تنها طرفی بود که به این کشور کمک تسلیحاتی کرد و هدف از این اقدام سرکوب مسلمانان بود./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها