قم- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حوزه معیشت محیط‌بانان نیازهای جدی وجود دارد به همین علت ارسال لایحه حمایت از محیط‌بانان در دولت به تصویب رسید و اکنون این لایحه در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است.

بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار ظهر امروز در همایش تجلیل از محیط‌بانان نمونه کشور که در سالن همایش‌های مجتمع اداری آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه حفاظت محیط زیست استان قم اظهار کرد: امیدواریم با پیگیری سیاست‌های درست بتوانیم برخی از اشتباهات گذشته را جبران کنیم و توسعه پایدار را رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: رشد و سرمایه‌گذاری اقتصادی در استان قم باید سبز و پایدار باشد چرا که این نوع رشد می‌تواند بدون عارضه و مشکل برای محیط زیست، ارزش افزوده و اشتغال را به دنبال داشته باشد؛ این هدف در دولت یازدهم ریل‌گذاری شده و امیدواریم در دولت دوازدهم دنبال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط‌بانان در دولت یازدهم پیشرفت‌های علمی و عملی بسیاری داشته‌اند، عنوان کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت این افراد بتوانیم به شیوه مطلوبی در راستای حفاظت از محیط زیست کوشا باشیم.

وی با اشاره به اینکه 200 نفر در حفاظت از محیط زیست جان خود را از دست داده‌اند، مطرح کرد: فردی که محیط‌بان است تا پایان عمر به رسالت خود عمل می‌کند و نسبت به تعدی‌گران به محیط زیست بی‌تفاوت نیست.

ابتکار بهره‌مندی از محیط زیست سالم را از حقوق عامه مردم خواند و گفت: در مراکز حوزوی رویکردهای مطلوبی نسبت به مباحث فقهی محیط زیست مشاهده می‌شود اما اکنون با شیوه زندگی دوست‌دار محیط زیست فاصله بسیاری داریم به همین علت نمی‌توانیم در این حوزه فقط شعارها را مطرح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه محیط‌بانان در خط مقدم دفاع از محیط زیست قرار دارند، اظهار کرد: دفاع از طبیعت یک مرام جهانی است و اکنون همه شهروندان جامعه جهانی می‌دانند که حفاظت از محیط زیست یک موضوع جهانی است چرا که آینده کره زمین با مشکلات این حوزه مورد تهدید قرار می‌گیرد به همین علت محیط‌بان نگهبان کره خاکی است.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: در دولت یازدهم برای ارتقا وضعیت یگان، سرمایه‌گذاری برای آموزش‌های تخصصی محیط‌بانان و تایید نهایی ساختار یگان برنامه‌های مطلوبی را دنبال کرده‌ایم که بخش‌های مختلف از جمله ضابطان قوه قضاییه در این راستا مشارکت مطلوبی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه برای پشتیبانی از محیط‌بانان در بسیاری از مناطق حفاظت شده از فناوری نوین استفاده می‌شود، مطرح کرد: در حوزه معیشت محیط‌بانان نیازهای جدی وجود دارد به همین علت ارسال لایحه حمایت از محیط‌بانان در دولت به تصویب رسید و اکنون این لایحه در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است.

ابتکار اضافه کرد: در ابتدای سال 92 نزدیک به هشت نفر از محیط‌بانان حکم اعدام داشتند اما با همکاری قوه قضاییه، خانواده‌ها و کارشناسان حقوقی مشکل این افراد برطرف شده است.

وی از شهادت سه نفر از محیط‌بانان در شیراز و بندرعباس یاد کرد و گفت: با همکاری نیروی انتظامی و آگاهی مسببان دستگیر و حکم قصاص آنها صادر شده است؛ در این حوزه پیگیری‌های لازم را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه جایگاه و اعتبار محیط‌بان نسبت به گذشته بیشتر به مردم معرفی شده است، عنوان کرد: طرح هر مدرسه یک محیط‌بان در 2 هزار مدرسه سراسر کشور برگزار شده و نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است به همین علت شاهد استمرار آن در سال جاری خواهیم بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان این سازمان و وزارت دفاع اظهار کرد: اکنون آخرین مرحله مناقصه تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان در حال انجام است که می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای محیط‌بانان را رفع کند؛ محیط‌بانان در دولت یازدهم بر اساس مطالعات جامع ساماندهی شده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه شکار چهارپایان همانند سابق هیچ مجوزی را به صورت فله‌ای صادر نکرده تا بتواند از برخی حرکت‌ها جلوگیری کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها