بی شک اخبار بسیاری از انفجار مخازن گاز خودروها شنیده‌اید که در موارد زیادی هم منجر به جان باختن هموطنانمان شده است. نمونه اخیر این دسته از حوادث چند روز گذشته در اهواز رخ داد که بر اثر انفجار در یک جایگاه سی ان جی دو نفر جان باختند و سه نفر مجروح شدند.

بمب‌های متحرک جدی گرفته نمی‌شوند

قدس آنلاین- گروه استانها- علی محمدزاده: بی‌تعارف باید بگویم، برخی اتفاقات یا رفتارهایی که رخ می‌دهد، فقط مختص ایران است و هیچ جای دنیا مشابه آن عمل را نمی‌بینیم.

یک اصل عقلی وجود دارد که هر کاری را باید به متخصص آن سپرد و مهم‌تر از همه اینکه چیزی با ارزش‌تر از جان انسان وجود ندارد. حالا تصور کنید ما در کشور کارهایی انجام می‌دهیم که تمام اصول و ضوابط منطقی و عقلی را فراموش می‌کنیم و تأسفبارتر اینکه همه بر اشتباه بودن آن عمل معترفند، اما همتی برای اصلاح آن نیست.

یکی از این گونه رفتارهای مخاطره آمیز که از چند سال گذشته در کشور رو به افزایش است، موضوع تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز است. بی شک اخبار بسیاری از انفجار مخازن گاز خودروها شنیده‌اید که در موارد زیادی هم منجر به جان باختن هموطنانمان شده است. نمونه اخیر این دسته از حوادث چند روز گذشته در اهواز رخ داد که بر اثر انفجار در یک جایگاه سی ان جی دو نفر جان باختند و سه نفر مجروح شدند.

محاسبات؛ سیری چند!

با اندکی جست‌وجو در اینترنت می‌بینید که برای طراحی یک سامانه سوخت پروسه‌ای طولانی محاسباتی انجام می‌شود و براساس همین داده‌های ریاضی تبدیل نوع سوخت خودرو انجام می‌گیرد، ولی همین کار در یک شهرستان دور افتاده ایران داخل یک کارگاه کپسول پرکنی و توسط یک استاد کار تجربی بی‌سواد انجام می‌شود.

نتیجه اینکه هر چند هفته یک خبر از انفجار مخزن یا آتش سوزی سیستم غیراستاندارد گاز خودرو در گوشه‌ای از کشور منتشر می‌شود و متولیان هم مانند شهروندان عادی از خطرات انجام این کار توسط افراد غیر متخصص صحبت می‌کنند، اما گویا اراده‌ای برای مقابله نیست.

بمب‌های متحرک

یک کارشناس این حوزه می‌گوید: متأسفانه در کشور ما بر اثر تکرار یک کار مخاطره آمیز، آرام آرام موضوع مرگ آفرین بودن آن جدی گرفته نمی‌شود.

مسعود رضاقلی زاده می‌افزاید: وقتی به فردی که به صورت غیرمجاز نسبت به گاز سوز کردن خودرو اقدام کرده از خطرات آن می‌گوییم، فقط این پاسخ را می‌دهد که همسایه او سال‌هاست این کار را کرده و اتفاقی نیفتاده است، اما نمی‌داند که حتی اگر احتمال وقوع یک اتفاق ۲۰درصد باشد و یک بار رخ بدهد، جان خودش یا چند نفر دیگر را خواهد گرفت.

او ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته، شمار کارگاه‌های غیرمجاز، زیاد بود که پس از هماهنگی دستگاه‌های متولی و دستگاه قضایی شمار قابل توجهی از این مراکز جمع آوری شد، ولی همچنان وجود این واحدهای غیرمجاز از اصلی‌ترین مشکلات است.

او با اشاره به رواج استفاده از مخازن کارکرده گاز در کشور می‌گوید: با اندکی بررسی در بحث ایمنی وسایل مورد استفاده می‌بینیم هر جا که تهدیدهایی علیه جان انسان است، ضوابط سخت‌تری تعریف شده تا خطرات به حداقل برسد. به طور مثال برای اسباب بازی کودکان شرایطی مشخص شده که شاید از نگاه افراد عادی بی‌اهمیت باشد، ولی در عمل می‌بینیم هرجا به آن‌ها بی توجهی شده، جان کودکان به خطر افتاده است.

رضاقلی زاده اظهار می‌دارد: در حال حاضر به دلیل نادیده گرفتن ضوابط ایمنی در گازسوز کردن خودروها در محل‌های غیرمجاز و توسط افراد بی تخصص، می‌توان گفت این قبیل خودروها که شمارشان هم کم نیست به بمب‌های متحرک تبدیل شده‌اند و امکان دارد، پشت یک چراغ قرمز یا پارکینگ منازل و یا هر جای دیگر منفجر شده و عده‌ای را به کام مرگ بکشاند. از این رو ضروری است تا ضوابط تعریف شده برای برچسب‌های ایمنی و بازدیدهای دوره‌ای این خودروها با جدیت بیشتری اجرا شود.

وی می‌گوید: متولی مستقیمی در این حوزه وجود ندارد وچون موضوع بین بخشی است، عملا هرکدام از دستگاه‌ها، دیگری را مسئول می‌داند، اما در نهایت وزارت کشور به عنوان متولی اصلی بحث بازدید خودروها از طریق مراکز معاینه فنی مشخص شده است.

بازدید ایمنی با حرکت آهسته

چند سال قبل بود که برای اولین بار مسئله این خودروهای گازسوز غیراستاندارد جدی‌تر از همیشه مطرح شد و حتی کار به جایی رسید که در جایگاه‌ها به خودروهای فاقد برچسب گاز تحویل نمی‌شد. این اقدام هر چند در مبنا خوب بود، ولی در عمل دیدیم که یک کارشناس در جایگاه می‌ایستاد و مبلغی پول می‌گرفت و برچسبی به شیشه می‌چسباند و به نوعی همان غیرمجازها و غیراستانداردها هم براحتی برچسب می‌گرفتند.

از سوی دیگر ذکر این نکته ضروری است که سیلندرهای گاز به خاطر خاصیت خورندگی گاز از داخل مستهلک می‌شوند و با بازدیدهای چشمی امکان تشخیص معیوب بودن آن‌ها وجود ندارد و لازم است، مراکزی تخصصی این کار را انجام دهند که البته فعلاً به تعداد استان‌ها ایجاد شده که قطعاً بسیار کم است.

رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشورنیز با تأکید بر ضرورت انجام تست ادواری مخازن «سی ان جی» خودروهای دوگانه سوز می‌گوید: با توجه به اینکه از سال‌های گذشته ارگان‌ها و سازمان هایی همچون وزارت کشور و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت مسئولیت انجام تست ادواری دوگانه سوزها را بر عهده گرفته بودند، اما متأسفانه در مسیر تحقق امر گام مؤثری برنداشتند.

اردشیر دادرس می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی حاصل نشدن توفیق در خصوص تست ادواری مخازن «سی. ان. جی» خودروهای گازسوز را می‌توان تخصیص نیافتن بودجه کافی برای انجام آن ذکر کرد.

دومین مشکل، نبود بودجه مناسب و صندوق پشتیبان صنعت «سی‌ان‌جی» است؛ در حالی که برای بازسازی و نوسازی صنعت «سی‌ان‌جی» نیاز به نقدینگی داریم. سومین نکته نیز چگونگی جایگزینی مخازن معیوب و فرسوده است. چهارمین مشکل، نبود سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های سی‌ان‌جی است که همانند بنزین، این سامانه‌های هوشمند سوخت باید نصب شود و در کنار آن هم کارت برچسب سوخت و انرژی ایجاد شود. در واقع باید بتوانیم، کنترل و نظارت و تست و بازرسی روی خودروها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگرچه ایران طبق رتبه‌بندی انجمن جهانی خودروهای گازسوز اکنون از نظر شمار خودروهای گازسوز در رتبه سوم جهان قرار دارد، ابراز می‌دارد: علی‌رغم این امر متأسفانه با گذشت چند سال از شروع گازسوز کردن خودروها هیچ گونه بازرسی از مخازن «سی ان جی» این دسته از وسایل نقلیه صورت نگرفته است.

زیرساخت‌ها مهیا نیست

وی مهیا نشدن زیرساخت‌های لازم، حمایت‌های دولتی و نبود رغبت ورود شرکت‌های بازرسی را از دیگر دلایلی برشمرد که موجب شده، مسئله بازرسی از مخازن گاز نصب شده روی این خودروها مسکوت بماند یا کند پیش برود.

وی اظهار می‌دارد: هم اکنون وضع خودروهای دوگانه‌سوز قدیمی‌تر به دلیل نبود تست ایمنی مخازن آن‌ها در شرایط بحرانی تری قرار دارد و این امر ضرورت معاینه فنی مخازن «سی ان جی» دوگانه سوزها را دوچندان می‌کند.

 

برچسب‌ها