سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید بحث موشکی مسئله‌ای داخلی، دفاعی و بازدارنده است و هیچ مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و هیچ ربطی به آمریکایی‌ها ندارد.

قاسمی: آزمایش موشکی هیچ ربطی به واشنگتن ندارد/ آرزوی آمریکا برای بازدید از مراکز نظامی ایران محقق نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار در خصوص مراسم تحلیف گفت: ۱۰۵ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف حضور داشتند و حدود ۱۴۰ ملاقات مختلف صورت گرفته و بر تعداد این ملاقات‌ها افزوده خواهد شد که در آن مسایل مختلف بحث شده و قطعا تشریفاتی نبوده است.

آزمایش موشکی به آمریکا هیچ ربطی ندارد

وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره آزمایش ماهواره‌بر سیموغ گفت: ادعاهای آن‌ها با اعتنا، فاصله زیادی دارد، بحث بی‌اعتمادی ما موضوع جدید نیست. بحث موشکی مسئله‌ای داخلی، دفاعی و بازدارنده است و هیچ مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و هیچ ربطی به آن‌ها ندارد.

پیروی همیشگی جمهوری اسلامی از سیاست خارجی مسالمت‌آمیز

سخنگو در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره تعامل با دنیا اظهار داشت: صحبت‌های رهبر انقلاب در این حوزه بحث مهمی است. جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده است که از یک سیاست مسالمت‌آمیز پیروی کند، ولی تاکید ایشان بحث مهمی است که باید روی آن کار شود و در برنامه‌های کشور لحاظ خواهد شد.

حضور پرشمار هیئت‌های خارجی نشانگر ایران‌دوستی و شکست ایران‌هراسی است

قاسمی درباره تعداد هیئت‌ها حاضر برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری که بعد از انقلاب بی‌نظیر بود گفت: این موضوع بیانگر ایران‌دوستی در مقابل ایران‌هراسی است و نشانگر شکست بدخواهان منطقه‌ای و بین‌المللی است که تلاش داشتند چهره ایران را مخدوش کنند و شکست ایران‌هراسی و ایران ستیزی بود و ما در یک نقطه برتر قرار داریم که امیدواریم بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

به گفته قاسمی، رئیس جمهوری کشورمان تاکنون ۲۷ مذاکره، رئیس مجلس شورای اسلامی ۳۰ دیدار و وزیر خارجه نیز تاکنون ۲۷ دیدار داشته‌اند.

ایران در مسائل داخلی عراق دخالت نمی‌کند

قاسمی درباره سفر مقتدی صدر به عربستان گفت: روابط ایران و عراق حسنه است، ایران به دلایل تاریخی، فرهنگی و مذهبی ارتباطات گسترده‌ای با آن‌ها داشته و دارد، ولی قرار نیست شخصیت‌های عراقی در سفرهای خود به خارج از عراق از ما اجازه بگیرند یا گزارش بدهند و ما در مسائل داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم و این امور به خود آن‌ها مربوط است.

نشست استانبول درباره فلسطین، به‌جا و خوب بود

وی درباره سفر ظریف به استانبول که مرتبط با قضیه فلطسین بود، گفت: ظریف در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی شرکت کرد که جلسه‌ای به‌جا و خوبی بود که فرصت تماس را با برخی مقامات فراهم کرد. نیاز بود که در این برهه سازمان همکاری اسلامی تشکیل جلسه دهد و مسئله فلسطین را مورد توجه قرار دهد و کشورهای اسلامی حمایت خود را از مقاومت و آرمان مردم فلسطین بیان کنند و این ظرفیت را داشت که به اهداف خود نایل آید.

خوابِ آمریکا برای نابودی برجام تعبیر نخواهد شد/ ایران پیشقدم نقض برجام نخواهد شد

سخنگو درباره تلاش آمریکا برای نابودی برجام گفت: این خوابی است که تعبیر نخواهد شد. تلاش دولت آمریکا این است که با هزینه ایران برجام را تخریب کند، اما ایران بارها اعلام کرده است که ما پیشقدم نقض برجام نخواهیم بود اما در مقابل بدعهدی‌ها با هوشیاری تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و در هیئت عالی نظارت اقدامات (مدنظر) تصویب شده و در زمان خود و به شکل لازم انجام خواهد شد. ما برای حفظ برجام تلاش خواهیم کرد و در نقض آن پیش قدم نخواهیم شد و در تماس دائم با کشورهای ذی‌نفع و ذی‌نفوذ هستیم. موگرینی در ایران بود و فرصت خوبی بود تا در این خصوص مذاکراتی داشته باشیم.

قاسمی در خصوص اینکه نقض برجام از سوی هیئت عالی نظارت بر برجام مشخص نشده است، گفت: این یک بحث فنی است که هیئت نظارت در این خصوص باید اظهار نظر کند.

ایران بحث دوتابعیتی را قبول ندارد/ صحبتی درباره تبادل زندانیان وجود ندارد

وی در خصوص دیدار مقامات انگلیسی با خانوده نازنین زاغری گفت: با خانواده ذاغری دیدار شد اما ما دو تابعیتی را قبول نداریم و وی ایران است که همسری انگلیسی دارد. صحبتی درباره تبادل زندانیان وجود ندارد.

سخنگو درخصوص اظهارات لاریجانی درباره هیئت نظارت بر برجام گفت: ابلاغ دستور العمل لازم از سوی رئیس جمهوری صورت گرفته و روند اقدامات ایران در جریان است. درباره نشست وزرای خارجه نیز تاریخی تعیین نشده و هنوز این موضوع در سطح صحبت است.

ویزای هیئت عربستانی برای بازدید از اماکن دیپلماتیکش در تهران صادر شده است

قاسمی درباره اعلام وزارت خارجه عربستان برای بازدید هیئت سعودی از سفارتش در ایران گفت: براساس تفاهمی که از گذشته صورت گرفته بود قرار بود هیئتی از عربستان برای بازدید از اماکن دیپلماتیک خود به ایران سفر کند و متقابلا هییت ایرانی برود. چند هفته پیش ویزای آن‌ها صادر شد و برای پرواز اختصاصی مجوز پرواز داده شده و هرگاه بخواهند می‌توانند سفر کنند و ما هم طی روزهای آینده ویزای خود را برای سفر به عربستان خواهیم گرفت. در برخی رسانه‌ها تلاش است تا اعلام شود ایران کارشکنی می‌کند که چنین نیست و آن‌ها میتوانند هرگاه خواستند به ایران سفر کنند.

موضوع تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران مراحل طبیعی خود را طی می‌کند

وی درباره سفر موگرینی به ایران و تأسیس دفتر اتحادیه اروپا گفت: این بحث در جریان است و مراحل خود را طی می‌کند و هرگاه به نتیجه برسد و مجوز صادر شود اطلاع‌رسانی خواهد شد و در دستور کار است و مراحل طبیعی خود را طی می‌کند.

تلاش وزارت‌خارجه برای کاهش مشکلات شرکت‌های ایرانی در عراق

وی در خصوص روابط اقتصادی ایران و عراق و اظهاراتی که در این خصوص مطرح می‌شود گفت: با توجه به حجم روابط ایران و عراق و پیچیدگی‌های آن برای شرکت‌های ایرانی می‌تواند مشکلاتی وجود داشته باشد، به‌خصوص اینکه عراقِ نوپا با تروریسم هم درگیر است ولی ما به طور دائم با توجه به اهمیت کشور و بازار عراق این موضوعات را پیگیری می‌کنیم تا مشکلات را در این رایزنی‌ها کاهش دهیم.

نگرانی از اقدامات کشورهای خارجی در شعله‌ور کردن اختلافات ارمنستان و آذربایجان

سخنگو درباره اختلافات آذربایجان و ارمنستان و روابط ایران با این کشورها گفت: ما در شمال دو همسایه داریم که روابط خوبی با آن‌ها داریم و برای ما مهم هستند. مشکل بزرگ، درگیری‌ها و اختلافات دو کشور است که دیر پا بوده و توصیه ما پیروی از روش‌های گفتگو و مفاهمه بوده تا از این طریق بر مسائل فایق آیند و به ثبات منطقه به‌خصوص قفقاز جنوبی کمک کنند. ما با دقت تحولات منطقه را رصد می‌کنیم و مرزها را به دقت زیر نظر داریم و اجازه نمی‌دهیم به علت این درگیری‌ها خدشه‌ای به مرزهای ما وارد شود ولی این نگرانی وجود دارد که با اختلاف‌افکنی کشورهای دیگر آتش این اختلافات بیشتر شود.

برگزاری نشست کارشناسی فرآیند آستانه در تهران طی دو روز آتی

قاسمی در خصوص توافقات خارج از مذاکرات آستانه درباره سوریه گفت: آرزوی ما درباره سوریه تثبیت آتش‌بس و امنیت و ثبات است و هر کشوری که بتواند به آن کمک کند می‌تواند در کنار ما قرار گیرد و آستانه هم در همین راستا بوده و ما توانستیم از کمک دیگران در منطقه هم استفاده کنیم. فردا و پس فردا نشست کارشناسی را در تهران خواهیم داشت و هفته اول شهریور نیز نشست سطح بالاتر را خواهیم داشت.

نمی‌توانیم درباره عکس «سلفی» نمایندگان مجلس با موگرینی اظهار نظر کنیم

سخنگو درباره عکس «سلفی» نمایندگان با موگرینی در مراسم تحلیف و تذکر به قشقاوی گفت: متأسفم که درباره این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم. در صحن مجلس اتفاقاتی افتاده و با توجه به تفکیک قوا نمی‌توانم به مسایل داخل مجلس ورود کنم.

بدعهدی آمریکا از جمله دلایل مشکلات بانکی ایران است

وی درباره اظهارات ولی‌الله سیف، ‌ رئیس بانک مرکزی درباره مشکلات در حوزه مبادلات بانکی گفت: مشکلات در حوزه بانکی وجود دارد که علل فنی و سیاسی دارد که دلایلی از جمله بد عهدی آمریکا و فشار برای عدم استفاده ایران از برجام و ایران‌هراسی از مسایل کلی آن است، اما تلاش ما ادامه دارد و حوزه بانکی ما در این جهت همراستا با دیپلماسی باید تلاش کند تا از برجام استفاده کنیم.

سخنگو در خصوص اظهارات عادل الجبیر درباره اسد و سوریه گفت: از تغییر موضع عربستان خبر ندارم اما الجبیر از یک حقیقت صحبت کرده است.

حضور ۱۰۵ هیئت در مراسم تحلیف، یک اقدام جهانی معنادار است

وی درباره کسانیکه در مراسم تحلیف حضور داشتند و سطح مراسم تحلیف گفت: سطح شرکت‌کنندگان با توجه به اینکه تحلیف برای دور دوم بود سطح بسیار خوبی بود، معمولا در دور دوم تحلیف تعداد شرکت‌کنندگان کمتر است، در صورتیکه ما در دوره قبل حدود ۴۷ کشور را داشتیم و امروز ۱۰۵ کشور را داریم. مراسم تحلیف باید در ایامی می‌بود که مصادف بود با آگوست که بسیاری از کشورها در تعطیلات هستند و در حوزه آسیا اجلاس آسه‌آن را داشتیم. همیشه برای بهانه‌جویی و انتقاد موضوع وجود دارد اما در حوزه شمالی ما در سطح قابل قبولی نماینده حضور داشت. از ارمنستان رئیس جمهوری و از آذربایجان رئیس پارلمان حضور داشتند، و با توجه به اینکه افزایش تعداد هیئت‌ها را نسبت به دور قبل داشتیم، این حضور در ایران، یک اقدام جهانی معنادار است، به‌خصوص (حضور) ‌ کشورهای اروپایی. اگر جدول تطبیقی داشته باشیم بین دور گذشته و اکنون می‌توان از این حضور معناهای زیادی را تفسیر کرد.

بازدید از مراکز نظامی ایران، یک طنز و آرزویی است که به ثمر نخواهد نشست

سخنگو در خصوص پیشنهاد آمریکا برای بازدید از مراکز نظامی ایران گفت: این یک طنز است و یک طنزپرداز مطلبی نوشته است. هر آنچه لازم بود در مذاکرات بدست آمده و این هم از آن خواب‌ها و آروزهایی است که به ثمر نخواهد نشست.

ایران با کمترین بودجه نظامی در منطقه، بیشترین توانمندی دفاعی را دارد

وی در خصوص همکاری نظامی ایران و روسیه بعد از تحریم دو کشور از سوی آمریکا گفت: همکاری با روسه‌ا در ابعاد مختلف وجود داشته و با توجه به روند روابط، این همکاری‌ها وجود داشته و ادامه دارد مثل موضوع اس-۳۰۰. ما کشوری هستیم با کمترین بودجه نظامی در منطقه و بیشتر به توانمندی‌های دفاعی خود متکی هستیم که از سوی جوانان‌مان دنبال می‌شود.

سیاست ما در حوزه ورزش، عدم رویارویی با اسرائیلی‌ها است

سخنگو در خصوص حضور دو بازیکن ایران در مقابل تیمی اسرائیلی گفت: مواضع ما درمقابل رژیم صهیونیستی مشخص است که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و در حوزه ورزش هم سیاست ما عدم رویارویی بوده و در این خصوص وزارت ورزش باید پاسخگو باشد که البته آن‌ها این اقدام را محکوم کردند.

باشگاههای ما و سازمان ورزش ما در تبادلات خارجی باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و در قراردادهای خود عدم بازی با رژیم صهیونیستی را مشخص کنند و آن‌ها توجیه شوند، اگرچه این بازیکنان هم بخشی از مردم ما هستند و مردم ما نسبت به این رژیم موضع روشنی دارند.

در عکس گرفتن و «سلفی» ‌ تبحری ندارم

وی در خصوص عکسهای یادگاری مقامات ایرانی با طرفهای خارجی گفت: در عکس گرفتن تبحر ندارم و هر کدام می‌تواند معنای خود را داشته باشد ولی ما به مسائل داخلی ورود نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها