وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظاراتی که در سال‌های قبل از رنو فرانسه داشتیم به طور کامل حاصل نشد.

انتظاراتی که از رنو داشتیم محقق نشد/ تاسیس یک مرکز تحقیق و توسعه برای طراحی خودرو

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم امضای قرارداد رنو و سازمان گسترش اظهار داشت:گسستگی از بازارهای بین المللی و توانمندیهای جهان دلیل اصلی عقب ماندن ایران از کشورهایی مانند کره جنوبی در صنعت خودرو است.

وی با اشاره به تغییر فضای بین‌المللی پس از برجام و حضور شرکت‌های خارجی در ایران گفت:علی رغم رکود در زمینه همکاری‌های خارجی طی سال‌های قبل، توانستیم مشارکت خوبی را در سال‌های اخیر شکل دهیم و بیش از ۲۰۰ مشارکت در بخش صنعت، معدن و تجارت طی دو سال اخیر شکل گرفته که برخی از آنها به تولید رسیده‌اند.

وزیر صنعت با بیان اینکه در طراحی خودروهای جهانی، طبق علاقه قاره‌های مختلف جهان، خودرو طراحی و عرضه می‌شود، گفت: همکاری بین‌المللی یکی از الزامات رشد و توسعه است، در همین راستا شرکت رنوی فرانسه توانسته خودروسازان ژاپنی را بخرد و یا در روسیه و اروپای شرقی حضور داشته باشد.  

وی یکی از دلایل تأخیر در امضای قرارداد رنو و سازمان گسترش را اصرار طرف ایرانی بر نکات خاصی در قرارداد عنوان کرد و گفت: یکی از نتایج این قرارداد، ایجاد یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه برای طراحی خودرو است و همچنین مرکز فنی مهندسی قوی‌تری نسبت به قراردادهای قبلی ایجاد خواهد شد.  

وی ایجاد خط تولید موتور در ایران را از دیگر محورهای قرارداد سازمان گسترش و رنو عنوان کرد و گفت: در این راستا کارخانه جدید موتورسازی در کشور ایجاد خواهد شد که تولیدات آن برای محصولات رنو و همچنین دیگر خودروها مورد نظر قرار خواهد گرفت.  

نعمت‌زاده از قطعه سازان ایرانی خواست تا در تولید محصولات رنو نقش پررنگی داشته باشند و مشارکت ۶۰ شرکت قطعه‌ساز در زنجیره بین‌المللی رنو شکل گیرد.  

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر حضور سازمان گسترش به عنوان یک دستگاه دولتی در قرارداد رنو گفت: انتقاداتی در مورد سهم ۴۰ درصدی سازمان گسترش در این قرارداد مطرح بود که از ابتدا نیز نیت ما این بود که بخش خصوصی واقعی در این همکاری حضور داشته باشد و درنهایت، شرکت نگین خودرو ۲۰ درصد از قرارداد را در دست گرفت و سهم سازمان گسترش نیز به ۲۰ درصد تقلیل یافت.  

وزیر صنعت ادامه داد: دیروز مدیرعامل شرکت پرتونگین ناصح، پروانه بهره‌برداری مربوط به سال ۱۳۲۵ برا من آورد که نشان می‌داد برای تولید قپان، پروانه این بهره‌برداری صادر شده، بنابراین گروه پرتونوین بیش از ۷۰ سال سابقه کار صنعتی دارد.  

وی تصریح کرد: این شرکت وارکننده خودروهای رنو نیز بوده و به همین دلیل برای حضور در قرارداد جدید با رنو ابراز علاقه کردند.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها