بجنورد- تخریب قسمت‌های مختلف مسکن مهر در زلزله امسال به‌خوبی عیار ساختمان‌سازی و انبوه‌سازان را به نمایش گذاشت و البته نباید از حق گذشت که برخی از سازندگان نیز سربلند بیرون آمدند.

مسکن مهر خراسان شمالی عیار بی مهری انبوه سازان

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حادثه زلزله ۲۳ اردیبهشت امسال، ده هزار واحد مسکونی شهری در استان خراسان شمالی خسارت دید که از این تعداد ۲۵۰۰ واحد به علت شدت خسارت، نیاز به بازسازی دارد و ۷۵۰۰ واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

خسارت‌های زلزله به منازل مسکونی از ۷۰ روستای استان گزارش شده و زلزله به منازل مسکونی در ۲۵ روستای شهرستان مانه و سملقان و ۴۵ روستای شهرستان بجنورد خسارت‌های فراوانی وارد کرد. در این حادثه ۲۴۰۰ واحد روستایی استان غیرقابل سکونت شد و ۲۱۰۰ واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر پیدا کرد.

زلزله ۲۳ اردیبهشت‌ماه امسال بنا بر گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی بیشترین خسارت را به واحدهای مسکن مهر در گلستان شهر وارد کرد به‌طوری‌که از هفت هزار و ۵۰۰واحد این شهرک، ۶ هزار و۷۰۰ آن خسارت دید.

تخریب تعداد دو هزار و ۴۴۹ واحد روستایی و همچنین آسیب جدی به ۱۴ هزار و ۹۳۴ واحد مسکونی در شهرهای خراسان شمالی نه‌تنها زنگ خطر در برابر حوادث غیرمترقبه را به صدا درآورد بلکه عیار دقت و نظارت را در صنعت ساختمان‌سازی به نمایش گذاشت.

گفتنی است ساکنان مسکن مهر گلستان را که به‌طور عمده افراد آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند حالا علاوه بر خسارت‌های بر روی دست مانده  در پرداخت اقساط این خانه‌ها لنگ می‌زنند.

بسیاری از ساکنان این واحدها که مجبور به بازسازی واحد مسکونی خود آن‌هم با قرض و وام شدند برای پرداخت این بدهی‌ها دست به دامان دولت و توجه مسئولان شدند.

البته مشکلات زلزله در خراسان شمالی تنها به مسکن مهر ختم نشده و آسیب‌های جدی به بسیاری از واحدهای مسکونی موجب شده تا آنجا که بازار عرضه و تقاضای واحدهای استیجاری را نیز برهم‌ زده و موجب شده تا نرخ واحدهای استیجاری سر به فلک بکشد.

تأخیر در روند بازسازی واحدهای آسیب‌دیده و تخریب‌شده حالا بسیاری از ساکنان این واحدها را به حاشیه شهر رانده و یا در مشاوران املاک برای یافتن واحدی استیجاری سرگردان کرده است.

بازسازی نیاز به‌شتاب دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی بابیان اینکه در زلزله ۵.۹ ریشتری ۲۳ اردیبهشت‌ماه امسال ۱۴هزار و ۹۳۴واحد مسکونی آسیب دید اظهار کرد: از این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در حوزه شهری غیرقابل‌سکونت است و هفت هزار و ۵۰۰ واحد آسیب‌دیده هم باید بازسازی شود.

حسین عظیمی میزان خسارت وارده به واحدهای مسکونی روستایی را ۲هزار ۴۴۹واحد دانست و گفت: برای ساخت واحدهای آسیب‌دیده نباید معطل اعتبارات دولت ماند بلکه از محل اعتبارات ویژه مسکن روستایی کار بازسازی واحدهای مسکونی شتاب گیرد.

وی همچنین در خصوص علت درصد بالای خسارت‌های وارده به مسکن مهر نیز گفت: مسکن مهر به علت اینکه ساخت آن‌ها دستوری بوده و دقت نظر در ساخت و نظارت آن‌ها انجام‌نشده بود موجب خسارت شد و این در حالی است واحدهایی که مردم با دریافت تسهیلات نسبت به احداث آن اقدام کرده بودند چنین خسارتی متحمل نشدند.

 وی با اشاره به زلزله خیر بودن خراسان شمالی و وجود گسل‌های زلزله در این استان گفت: ما در استان زلزله را نباید حادثه غیرمترقبه بدانیم بلکه باید با آن زندگی کنیم و برای مقابله با ن آمادگی داشته باشیم.

خسارت‌های وارده جبران می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به نتایج اولیه بازدید از واحدهای آسیب‌دیده در گلستان شهر بیان می کند: خسارت‌ها بیشتر مربوط به نازک‌کاری‌ها است و خوشبختانه سازه‌ها به لحاظ سفت‌کاری خسارتی ندیده است.

محمدحسین علی نیا اذعان می کند: خسارت‌ها بیشتر به‌صورت ترک دیوارها و سقف بوده و به اسکلت سازه‌ها آسیبی نرسیده است.

وی با اشاره به این موضوع که متأسفانه به لحاظ فنی برخی پروژه‌ها در گلستان شهر کیفیت لازم را ندارند ادامه می دهد: این موضوع نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی در گلستان شهر به لحاظ اسکلت سازه‌ای باکیفیت مناسب اجرا شده است و مقاومت لازم را دارند البته بعضاً کیفیت در برخی از واحدها خوب نیست و به لحاظ فنی مشکل دارد.

وی البته یادآور می‌شود: ساکنان گلستان شهر تا زمان تعمیر واحدهای خسارت‌دیده اقساط پرداخت نمی‌کنند.

علی نیا همچنین خاطرنشان می کند: با هماهنگی انجام‌شده با بانک، مقررشده است تا زمانی که واحدهای مسکونی در گلستان شهر قابل سکونت نیست، اقساط بانکی از ساکنان دریافت نشود.

وی بابیان اینکه خسارت‌ها در شماری از واحدها به حدی است که قابل سکونت و بهره‌برداری نیست ادامه می دهد: خسارت‌های واردشده به واحدهای مسکونی در گلستان شهر بجنورد جبران می‌شود و لذا حادثه دیدگان از زلزله اخیر، نگران جبران خسارت‌ها نباشند.

افزایش قیمت مسکن

در حالی که مسئولان معتقدند جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد اما بسیاری از شهروندان خراسان شمالی که واحد مسکونی آن ها قابل سکونت نبوده و یا در دست تعمیر است به‌ناچار به مستأجر نشینی روی آورده‌اند و این مشکل دیگری است که در بجنورد  این روز ها برای برخی از این صاحبان خانه قابل‌هضم نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بجنورد بابیان اینکه زلزله بسیاری از شهروندان را با مشکلات جدی همراه کرده است بیان می‌کند: طی ماه های گذشته و با وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری تقاضا برای اجاره مسکن بیشتر شده است و این افزایش تقاضا سبب شده تا مشاوران املاک این شهر مسکنی برای عرضه به مستأجران نداشته باشند.

جلیل محمدشاه ادامه می‌دهد: خسارت‌هایی که براثر این زمین‌لرزه به واحدهای مسکونی در گلستان شهر بجنورد وارد کرد و همچنین تأخیر در روند بازسازی واحدهای آسیب‌دیده لذا تعداد مستأجران را افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب متقاضیان مسکن استیجاری را ساکنان این مجموعه مسکونی تشکیل می‌دهد اظهار کرد: به دلیل کمبود مسکن استیجاری و همچنین افزایش نرخ اجاره بر اساس افزایش تقاضا لذا برخی از متقاضیان به حاشیه شهرپناه آوردند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بجنورد در این رابطه اذعان می کند: متأسفانه افزایش تقاضا و کمبود مسکن استیجاری در حال حاضر بسیاری از شهروندان با مشکل مواجه کرده است که امید می‌رود با بازسازی هر چه زودتر واحدهای آسیب‌دیده این مشکل رفع شود.

برچسب‌ها