بیرجند- هنگامی که سخن از شتر به میان می آید ناخودآگاه به یاد همان کتاب فارسی و اصطلاح کشتی بیابان پیما می افتیم که با کمترین امکانات بیشترین عایدات را به همراه دارد تا آنجا که اگر کمی جدی تر به آن نظاره می کند می توانیم از رد پای این حیوان در اقتصاد مقاومتی نیز بهره بگیریم./

بیابان های خراسان جنوبی معدن طلای سفید

قدس آنلاین-گروه استان ها: خراسان جنوبی سومین استان بیابانی کشور با داشتن آب و هوای گرم و خشک بستر بسیار مساعدی برای پرورش شتر است .

با وجود اینکه خشکسالی های اخیر تاثیرات فراوانی بر این صنعت داشته است اما افزون بر ۲۹ هزار نفر شتر در اسن استان وجود دارد که توسعه صنایع تبدیلی و حمایت از پرورش دهندگان این حیوان می تواند نقش بسزایی در تولید ثروت ملی و کمک به معیشت مردم ایفا کند.

بنا بر گفته مسئولان افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار در خراسان جنوبی مشغول پرورش شتر هستند و شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در این استان از جمله مناطق مستعد محسوب می شوند.

طلای سفید

مدیر جهادکشاورزی سرایان با بیان اینکه بیش از ۲ هزار نفر شتر به صورت سنتی در سرایان وجود دارد از شیر شتر به عنوان طلای سفید یاد می کند و می افزاید: شهرستان سرایان در بخش سه قلعه با دارا بودن مناطق کویری و نیمه کویری و گونه های خاص گیاهی یکی از نواحی مستعد پرورش شتر در شهرستان سرایان است.

موسی سلیمانی اظهار می کند: وجود این پتانسیل موجب شده تا سالانه شاهد تولید ۶.۶ تن شیر و۹.۷ تن گوشت شتردرشهرستان سرایان باشیم .

وی اظهار می کند: نگهداری و پرورش شتر به دلیل استفاده از مراتع شوره زار در مقایسه با سایر دام ها مقرون به صرفه می باشد و هزینه کمتری دارد و با توجه به اینکه حرفه شترداری از دیرباز در منطقه سه قلعه رایج بوده و دامداران به پرورش شتر مشغول بوده اند با حمایت بیشتر از پرورش دهندگان شتر می توان از این ظرفیت منطقه در راستای دست یابی به توسعه اقتصادی منطقه استفاده کرد و تهدید خشکسالی را به فرصت تولید و اشتغال تبدیل کرد .

سلیمانی ادامه می دهد: شیر ، گوشت ، پشم شترو موضوعات توریستی و گردشگری از مهمترین ظرفیت های این حیوان برای ایجاد اشتغال در منطقه سه قلعه می باشد.

داروی ضد سرطان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه  شتر به دلیل تغذیه با گیاهان مرتعی توانایی تولید و ترشح برخی از اسید های چرب مزدوج و ترکیب های ضد سرطان در شیر خود را دارد بیان می کند: کمبود برخی از اسید های چرب از جمله اسید لینولنیک مزدوج، که در نتیجه کاهش مصرف فرآورده های لبنی در رژیم غذایی انسان ایجاد می شود می تواند شدت خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش دهد.

دکتر سید جلال مدرسی اظهار می کند: این اسید چرب در سال ۲۰۰۴ توسط انجمن ملی علوم آمریکا به عنوان تنها ترکیب ضد سرطان به رسمیت شناخته شده و شیر و گوشت شتر به دلیل وابستگی بیشتر این حیوان به علوفه مراتع غنی تر از این ترکیب است.

وی با اشاره به وجود تعداد ۲۹ هزار نفر شتر در خراسان جنوبی اذعان می کند: عمده شترهایی که در استان پرورش داده می شوند از نژادهای بلوچی و غالبا گوشتی هستند و به دلیل مستعد بودن منطقه بیشتر به شکل پراکنده در استان نگهداری و پرورش داده می شوند.

وی یادآور می شود: شتر به بهترین شکل ممکن موجب هرس طبیعی مراتع و کنترل پوشش گیاهی می شود و هیچ گونه ضربه ای به مراتع وارد نمی کند.

به گفته وی، در حال حاضر سه مجتمع پرورش شتر با ظرفیت ۱۴ هزار نفر شتر در استان فعال است که علاوه بر این مجتمع ها، ۱۴ واحد صنعتی هم با ظرفیت ۶۰۰ نفر شتر در حال فعالیت هستند.

برچسب‌ها