چهره ماندگار ادبیات آیینی کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا رمانی درباره زندگی حضرت رضا(ع) در دست نگارش دارید؟ گفت: آرزو دارم که رمانی درباره امام رضا(ع) بنویسم و از حضرت خواسته‌ام که توفیق نگارش چنین اثری را به من بدهند و مطمئنم که یاری‎‌ام می‌کنند.

منتظر عنایت امام رضا(ع) هستم

به گزارش قدس آنلاین،  چهره ماندگار ادبیات آیینی کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا رمانی درباره زندگی حضرت رضا(ع) در دست نگارش دارید؟ گفت: آرزو دارم که رمانی درباره امام رضا(ع) بنویسم و از حضرت خواسته‌ام که توفیق نگارش چنین اثری را به من بدهند و مطمئنم که یاری‌ام می‌کنند.

سیدمهدی شجاعی در حاشیه مراسم تجلیلش در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: مقدمات پژوهشی آن را انجام داده‌ام و منتظرم که توفیق نوشتنش ازسوی امام رضا(ع) نصیب من شود. دعا کنید که چنین بشود.

وی درباره فقر رمان درباره امام هشتم خاطرنشان کرد: ما درباره همه اهل بیت(ع) قصور داریم، اما درباره امام رضا(ع) وظیفه ما بیشتر است و متأسفانه قصورمان هم بیشتر.

او ادامه داد: هرچقدر این وجودها بزرگ‌تر و مقدس‌تر هستند، نزدیک شدن به ساحت آن‌ها هم دشوارتر است. وقتی می‌خواستم برای امام حسین(ع) کار کنم، دیدم که به این خورشید نمی‌توان نزدیک شد، بنابراین سعی کردم به آیینه‌های اطرافشان همچون حضرت زینب(س)، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علی اکبر(ع) نزدیک شوم تا امام حسین(ع) را در این آیینه‌ها ببینم. شاید یکی از دلایل مشکل بودن کار برای امام رضا(ع) این است که نزدیک شدن به این خورشید تابان برای نویسنده‌ها دشوار است.

شجاعی تاکید کرد: در عین‌حال مشکل دیگر این است که کارهای ارجمندی هم که انجام شده، متأسفانه بهایی به آن‌ها داده نمی‌شود. آقای تشکری، نویسنده خوبی در مشهد است که رمانی درباره امام رضا(ع) دارند و حول این‌محور کار کرده‌اند، اما متاسفانه آن‌طورکه باید آثارشان معرفی نشده است. ایشان رمان‌های خوبی هم درباره تاریخ مشهد دارند، اما آن بهایی که باید، به کتاب به‌ویژه به رمان اهل بیت(ع) داده نمی‌شود.

نویسنده کتاب «کمی‌ دیرتر» با بیان این‌که نویسنده می‌تواند از قداست، بزرگی و کرامت اهل بیت(ع) کمک بگیرد، گفت: خودشان واقعاً کمک می‌کنند و این ساحت نورانی مانع نمی‌شود، بلکه می‌توان از وجود مقدس‌شان مدد جست. یکی از کرامات ائمه‌اطهار(ع) این است که وقتی در سیره‌شان جستار می‌کنید، به خود آدم رشد، ارتقا و کمال می‌دهند، پس دیگر نویسنده در آن جایگاه قبلی نیست که آن فاصله را داشته باشد.

به‌گفته او، این برکت شامل حال آدم می‌شود، زیرا وقتی وارد این عرصه شود، با زمانی‌که بیرون گود ایستاده و ترس از نزدیک شدن به ساحتشان را دارد، تفاوت‌های آشکاری می‌بیند.

او درباره جدیدترین آثارش گفت: به‌طور خاص درمورد امام رضا(ع) کار جدیدی ندارم، اما جلد دوم رمان «کمی ‌دیرتر» که رمانی حول محور امام زمان(عج) است، برای انتشار آماده است. کتابی هم اخیراً منتشر شده که فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر است و ترجمه آن در روزهای اخیر وارد بازار شده است.

امام رضا(ع) ولی نعمت همه است

این نویسنده در آیین تجلیل از وی که ازسوی یک شرکت خصوصی در صنعت خودرو در حاشیه نمایشگاه خودروی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هر دعوتی که مربوط به مشهد و امام رضا(ع) باشد روی آن تأمل می‌کنم، چون باور دارم که دعوت به مشهد، دعوت ازسوی امام رضا(ع) است.

شجاعی افزود: امام رضا(ع) ولی نعمت ماست و به‌صورت عینی و ملموس سر سفره ایشان نشستیم، هرآنچه داریم از ایشان است و شعار نیست. افتخار ما این است که امام رضا(ع) ولی نعمت همه ماست.

او با بیان این‌که کتاب و فرهنگ در کشور ما بسیار مظلوم است، خاطرنشان کرد: هرجایی برای کتاب قدمی ‌بردارد، مغتنم است، حتی یک گروه صنعتی. من این مراسم را، مراسم تجلیل از کتاب و فرهنگ می‌دانم و به‌عنوان سرباز کوچکی از این مجموعه، ارزشمندی این دعوت را به‌خاطر بهایی می‌دانم که چنین مراسم‌هایی برای کتاب و فرهنگ قائل‌اند.

وی توضیح داد: اصولاً هیچ‌یک از حکومت‌های جهان طالب ارتقای سطح فرهنگی خود نیستند؛ زیرا این امر منجر به افزایش سطح مطالبات، توقعات و ایجاد سؤال در مردم هر کشور شده و همین عامل، شروع مشکل برای بسیاری از این حکومت‌هاست.

نویسنده کتاب «کشتی پهلوگرفته» با بیان این‌که آنچه در دنیا برای فرهنگ و کتاب رخ می‌دهد، توسط متفکرین، روشنفکران و اندیشمندان به انجام می‌رسد و اگر حکومت‌ها به ترویج کتاب تن می‌دهند، به‌دلیل مطالباتی است که اهل فرهنگ و اندیشه از آنان دارند، گفت: همه ما در هر مقوله‌ای و در هر شأن و جایگاهی سخن از ارتقای فرهنگ مملکت می‌زنیم، اما واقعیت این است که فرهنگ با فضاهایی امثال تلگرام یا اینستاگرام و یا حتی فیلم و سینما ارتقا نمی‌یابد.

او ادامه داد: همان‌طورکه می‌دانید، سینما جزو شاخص‌های فرهنگی بین‌المللی برای ارزیابی ملت‌ها نیست؛ به‌طور مثال، مردم هند فیلم می‌بینند درحالی‌که فرهنگ متعالی ندارند؛ اما تئاتر سازوکار خاص خود را دارد و می‌تواند از شاخص‌های فرهنگی باشد.

چه‌کاری برای فرهنگ کرده‌ایم؟

شجاعی سرانه مطالعه کتاب را از شاخص‌های ارزیابی فرهنگ ملت‌ها خواند و افزود: هرکدام از ما وقتی سخن از فرهنگ می‌گوییم، دیگران را موظف به انجام کار فرهنگی می‌دانیم تا سعی در ارتقای فرهنگ مملکت داشته باشند؛ اما متاسفانه به خودمان برنمی‌گردیم تا ببینیم هرکدام از ما در جایگاهی که هستیم، چه‌کاری برای فرهنگ و کتاب می‌توانیم انجام دهیم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: آنچه می‌خواهم به‌عنوان شاگردی کوچک تقاضا کنم این است که به این مقوله توجه کنیم که وظیفه هریک از ما در عرصه فرهنگ چیست و چه میزان می‌توانیم دراین عرصه گام برداریم؛ خاصه در عرصه ترویج کتاب که مهم‌ترین عنصر در بخش فرهنگ است.

سعید تشکری، نویسنده کشورمان نیز در سخنانی گفت: سید مهدی شجاعی معلم همه ماست، همه ما که کتابخوان و نویسنده هستیم. این مرد چند نسل را با کتاب تربیت کرده است.

او با اشاره به آشنایی‌اش با شجاعی از دهه شصت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: به‌سراغ هر گونه ادبی برویم، نام سیدمهدی شجاعی هست، از ادبیات کودک و نوجوان گرفته تا جستارهای ادبی، فیلم‌نامه و رمان.

تشکری، رمز دانایی سیدمهدی شجاعی را دوستی با اهل‌بیت دانست و افزود: وقتی می‌گوییم چهره ماندگار ادبیات، تعارف نمی‌کنیم، همان‌طورکه انتشارات نیستان، یک دانشگاه است که اگر نبود، جای بسیاری از آثار بزرگ در ادبیات ایران، خالی بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها