البته در قبل از انقلاب یا حتی اوایل انقلاب، اقتصادخوانده ها دارای پست های مهمی بودند، اما رفته رفته با گذشت چند سال از عمر انقلاب مسئولین به این نتیجه رسیدند که راه حل مشکلات اقتصادی در دست افرادی است که تخصص اقتصادی ندارند. این فهم از علم اقتصاد دقیقا پاسخ همان سوال مقام معظم رهبری است که پرسیدند چرا اقتصاد مقاومتی نتوانست موفق عمل نماید.

سیطره غیر اقتصادی ها در نهادهای اقتصادی دولت/ در دوران مدیریت کرباسیان اتفاق خاصی در گمرک نیفتاده است

اختصاصی قدس آنلاین- سید پرویز جلیلی کامجو، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی(ره) درباره انتخاب مسعود کرباسیان از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به قدس آنلاین گفت: اگر نگاهی به انتخاب وزرای اقتصاد و دارایی و حتی برخی وزارتخانه ها مانند وزارت صنعت یا وزرات بازرگانی در دولت های گذشته بیندازیم، خواهیم دید که اقتصادخوانده ها جایگاهی در این پست های تخصصی ندارند. وی افزود: البته در قبل از انقلاب یا حتی اوایل انقلاب، اقتصادخوانده ها دارای پست های مهمی بودند که حتی ریاست جمهوری را نیز شامل شد، اما رفته رفته و با گذشت چند سال از عمر انقلاب مسئولین به این نتیجه رسیدند که راه حل مشکلات اقتصادی در دست افرادی است که تخصص اقتصادی ندارند. این فهم از علم اقتصاد دقیقا پاسخ همان سوال مقام معظم رهبری است که پرسیدند چرا اقتصاد مقاومتی نتوانست موفق عمل نماید.

جلیلی کامجو خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ کس در این کشور برای علم اقتصاد حتی در پست وزارت اقتصاد ارزشی قائل نیست. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ریاست کل بانک مرکزی دارای تخصص حسابداری است و نمی داند و نمی تواند چند تئوری مطرح پولی را توضیح دهد، وزیر اقتصاد هم که قرار است فردی انتخاب شود که مدیریت خوانده است و حتی نمی تواند مکانیسم خلق پول را برای دانشجویان ترم اول اقتصاد شرح دهد. مشاوران اقتصادی رئیس جمهور هم که عمدتا مهندس بوده اند و در سن تقریبا ۴۰ سالگی تمایل به اخذ مدرک دکتری اقتصاد از اروپا پیدا کرده اند و حتی برخی از آن ها تاریخ یا رشته های مشابه خوانده اند ولی نظرات اقتصادی دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی (ره) اظهار داست: به جای اینکه وزیر بهداشت تخصص اقتصاد بهداشت یا اقتصاد سلامت، وزیر صنعت تخصص اقتصاد صنعت، وزیر بازرگانی اقتصاد بازرگانی و شهرداران اقتصاد شهری و منطقه ای و... و. داشته باشند در این کشور اصلا بسیاری اعتقاد دارند اقتصاد علم نیست و تا این تفکر است، حداقل عمر امثال ما کفاف دیدن توسعه ایران عزیز را نخواهد داد. وی در خاتمه درباره ارزیابی عملکرد گمرک در سالیان گذشته خاطرنشان کرد: عملکرد گمرک نشان می دهد که در شاخص های کسب و کار که گمرک هم درگیر آن است اتفاقی خاصی نیفتاده است و حتی طبق برخی خبرها، پست های گمرک خرید و فروش می شود، کالاهای لوکس و حتی غیرضروری مانند غذای سگ با مجوز گمرک وارد کشور می شود.

برچسب‌ها