بعد از دیدن تصاویر فجیع جنایت «میرزا اولنگ» در استان سرپل افغانستان و دانستن این نکته که جمعیت مورد حمله قرار گرفته همه از شیعیان مظلوم و بی دفاع این کشور بوده اند؛ بر آن شدیم که پای صحبت های یکی از افراد مسئول به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی افغانستان بنشینیم.

دولت مرکزی افغانستان تلاشش را برای مبارزه با تروریسم می کند

به گزارش قدس آنلاین، بعد از دیدن تصاویر فجیع جنایت «میرزا اولنگ» در استان سرپل افغانستان و دانستن این نکته که جمعیت مورد حمله قرار گرفته همه از شیعیان مظلوم و بی دفاع این کشور بوده اند؛ بر آن شدیم که پای صحبت های یکی از افراد مسئول به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی افغانستان بنشینیم. «سید نورالله راغی» سرکنسول کشور افغانستان در مشهد، به پرسش های ما پیرامون این فاجعه و دلایل ریشه ای تروریسم در افغانستان پاسخ داده است. او معتقد است ریشه فکری داعش و طالبان در این کشور یکی است و همه آنها از «وزیرستان پاکستان» حمایت می شوند.  

با توجه به حملات پیاپی تروریست های تکفیری به مناطق شیعه نشین افغانستان و خصوصا مساجد شیعیان در این کشور، همچنان که در روزهای گذشته هم شاهد جنایت فجیع تکفیری های در استان سرپل در منطقه «میرزا اولنگ» بوده ایم، بفرمایید که این حملات توسط دولت مرکزی افغانستان چگونه مقابله و مدیریت می شود؟

در مورد این اتفاقات اخیر در افغانستان باید بگویم، اینها اتفاقات تروریستی تازه ای در افغانستان نیست، بلکه دنباله صدها رخداد خونین دیگر در افغانستان است. همان طور که میدانید ما با یم دشمن خون آشام و وحشی روبرو هستیم. دشمنی که هیچ منطق و ارزش انسانی را نمی فهمد و نمی پذیرد. دولت افغانستان از اغاز در مقابل این جنایتکاران ایستادگی کرده است. شما می دانید که نیروهای امنیتی افغانستان با تمام توان علیه این پدیده شوم و جنایتکارانی از این دست مقابله می کند و می جنگند. همچنان که توانسته اند تا کنون مناطق مختلفی از افعانستان را پاکسازی کنند و تحت اختیار و امنیت دولت قرار دهند. اما تکفیری ها با تاکتیک غیر انسانی و ناجوانمردانه دست به عملیات تروریستی در مساجد می زنند. اما دولت افغانستان با تمام توان به سرکوب تروریست ها ادامه می دهد. امیدوراریم دولت های منطقه هم در این زمینه با افغانستان همکاری لازم را انجام دهند.

آن طور که ما مطلع هستیم، بزرگان استان سرپل و حتی والی این استان وقوع چنین اتفاق شومی را در این منطقه پیش بینی می کردند و آن را به دولت مرکزی کابل هم  هشدار داده بودند که منطقه در حال سقوط است، اما متاسفانه اقدام موثر و به موقعی انجام نشده است. به نظر شما چرا دولت مرکزی به موقع واکنشی به این اتفاقها و هشدار ها نشان نداده است؟

شما وقتی که با دشمنی وحشی روبرو هستید که هیچ قانون و منطق و ارزشی را نه در جنگ و نه در صلح قبول ندارد، روبرو هستید، و متاسفانه در منطقه هم کشورهایی از او پشتیبانی و حمایت می کنند، متاسفانه چنین جنایت هایی رخ خواهد داد. دولت افغانستان در همان مراحل اقداماتی را انجام داده است و با جدیت در تمام مناطق افغانستان با آنها می جنگد. اتفاقی که در «میرزا اولنگ» رخ داد جنایت دردناکی بود که دولت و مردم افغانستان از ان ناراحت هستند. من به شما اعلام میکنم که دولت افغانستان در برابر این اتفاق اقدام جدی و سرکوب شدیدی انجام خواهد داد. شما در روزهای نزدیک شاهد خبر سرکوب این تروریست ها در افغانستان خواهید بود.

در اخبار امده بود که متاسفانه بعد از این جنایت در «میرزا اولنگ» تکفیری های زنان و دختران این منطقه را به برده داری جنسی به اسارت برده اند. فکر میکنید آنها را به خارج از افغانستان میفرستند یا در داخل کشور ممکن است این اتفاق بیافتد؟

من هم این خبر را مثل شما خوانده ام و همچنین اخیاری هم بر رد این موضوع بوده است. اما متاسفانه گروه های خون آشام تکفیری که ما با آنها مواجه هستیم، هیچ ارزش انسانی را نمی شناسند. هیچ بعید نیست که متاسفانه این اتفاق بعد از این جنایت رخ داده باشد.

به نظر شما این اقدام تروریستی کار طالبان بوده است یا داعش؟

این اقدامات تروریستی در افغانستان دنباله دار است. ما هیچ تفکیکی برای طالبان و داعش قائل نیستیم. در جنایتی که شاهد آن بودیم؛ بعضی از افرادی که از این حادثه نجات یافته اند روایت کرده اند که این تروریست ها هم با پرچم های سیاه داعش آمده بودند و هم با پرچم های سفید طالبان. قطعا این جنایت یک نقشه تروریستی مشترک بوده است. این جنایتکاران در واقع یکی هستند. همان طور که پیش از این هم شاهد اتفاقات تلخ مشابه بودیم. مثل اتفاق تلخ مزار شریف که در ان از دیپلمات گرفته تا مردم عادی و زنان و کودکان را به شهادت رسانده بودند. این اقدامات از زمان طالبان با انچه امروز به عنوان داعش انجام می دهد زیاد تفاوت ندارد. همان جنایتی که دیروز می کردند، امروز هم تکرارش کردند. گاهی ممکن است در میان فرماندهان تکفیری اختلافاتی ایجاد شود ومشکلاتی داشته باشند اما این بدان معنا نیست که آنها به صورت ریشه ای و فکری از یکدیگر متفاوت اند.

فکر میکنید آبشخور فکری مشترک آنها به چه منبعی وصل است؟ چه کشوری چه گروهی از انها حمایت فکری و مالی می کند؟

به اعتقاد ما به طور قطعی آنها از منطقه «وزیرستان جنوبی» پاکستان حمایت مستقیم می شوند. همواره مراکز آموزشی و تجهیزاتی برا آموزش تروریستی آنجا قرار دارد. تکفیری ها در ا «جا ساختار سازی می کنند و تجهیز می شوند و اموش می بینند و به داخل کشور سرازیر می شوند. هر زمانی که آنها مورد حمله نیروهای نظامی افغانستان قرار می گیرند دوباره به وزیرستان باز می گردند و تجهیز می شوند. ما از دولت پاکستان بارها خواسته ایم که جلوی این اقدامات تروریستی در کشورش را بگیرد.

باتوجه به نزدیکی فکری تکفیری ها و وهابی ها، فکر میکنید نقش دولت عربستان سعودی در این تجهیز و حمایت مالی و فکری چیست؟

دولت افغانستان تا کنون مدارکی و شواهدی دال بر حضور دولت عربستان سعودی در پشتیبانی از این تکفیری ها نداشته است. همچنان که قائم مقام سفیر عربستان در افغانستان گروه طالبان را یک گروه تروریستی و جنایتکارخواند. آنچه ما رسما ازدولت عربستان می شنویم آن است که همواره از مبارزه با تروریسم هم صحبت می شود.

همان طور که در عملیات تروریستی پیش از این شاهد بودیم که داعش در محله سفارتخانه ها در کابل اقدام تروریستی کرد اما طالبان آن را محکوم کرد. شما فکر میکنید این دو گروه در واقع یکی هستند یا این نمایش اختلاف واقعا در میان سرکرده گان آنها وجود دارد؟

آنچه مسلم است، اختلاف میان آنها است. شما حتی پیش از این ریشه های این اختلاف را در میان طالبان می توانستید ببینید. طالبان بنا بر منافع شخصی و گروهی که دارند به دو شاخه اصلی تقسیم شده اند. در مقابل هم قرار دارند و جنگهایی هم بین شان صورت گرفته است. در میان طالبان و داعش هم موضوع به همین شکل است. در مواقعی باهم مشکلی ندارند و عملیات مشترک انجام می دهند و در موقعیت هایی دیگر جدا از هم عملیات انجام می دهند. این تعدادی که امروز پرچم سیاه داعش را بلند کرده اند دیروز همگی طالب بودند! ولی امروز برای جذب امکانات، پول، سلاح و سایر چیزهای لازم پرچن های سیاه را بالا برده اند. این فقط یک ترفند برای دریافت امکانات و پول بیشتر است. ولی از نظر فکری طالبان داعش یکی هستند، هرچند که گاهی در مقابل هم قرار می گیرند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها