زنجان- معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: سد تهم از ذخیره مناسبی برای تامین آب شرب استان زنجان برخوردار نیست.

سد تهم برای تأمین آب شرب زنجان ذخیره مناسبی ندارد/ معضل کم آبی یک چالش جهانی است

به گزارش قدس آنلاین، علی محمد نادرخانی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: با استمرار وضع موجود در آینده نه چندان دور دچار مشکلات اساسی خواهیم شد و نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در تمام بخش ها به ویژه کاهش آب بسیار مهم و حیاتی است.

نادرخانی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد از آب آشامیدنی شهرهای استان از طریق آب های سطحی و ۶۵ درصد آن از طریق چاه های عمیق تامین می شود گفت: سد تهم بعنوان یکی از عمده ترین منابع آب سطحی مورد استفاده در تامین آب شرب شهر زنجان به دلیل کاهش نزولات آسمانی و تغییر رژیم بارش ها از ذخیره مناسبی برخوردار نبوده است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان با اعلام اینکه سالانه ۶۲ سانتی متر افت آب های زیر زمینی در استان زنجان اتفاق می افتد افزود: با کاهش میزان آب پشت سد ها ، فشار تامین آب شهر بر منابع آب زیر زمینی تحمیل می گردد که این روند دارای تبعات و آثار بسیار منفی می باشد.

این مقام مسئول تغییر در آگاهی ها ، باورها و رفتار مردم در خصوص کمبود آب در کشورمان و مصرف صحیح آب را مستلزم یک رشته اقدامات وسیع فرهنگی دانست. مردم باید بدانند که  آب گرانبهاست و هیچ ماده دیگری جایگزین آن نمی شود. این معضل یک چالش جهانی است و تنها متعلق به کشور ما نیست اما می توان با ایجاد اصلاحات در باورها و نگرش های شهروندان ، رفتار آنان را نسبت به هدر رفت آب تغییر داد.

وی سرانه مصرف آب شهروندان زنجانی را در طول شبانه روز ۲۰۱ لیتر به ازای هر نفر اعلام کرده و گفت: میانگین مصرف سرانه جهانی ۱۵۰ لیتر است ، این در حالیست که اکثر این کشور ها دارای منابع سرشار آب و بارندگی های بسیاری هستند ولی کشور ما با منابع بسیار محدود مصرف سرانه بالاتری نسبت به نرم جهانی دارد.

معاون بهره برداری شرکت آبفای استان زنجان با تاکید بر اهمیت مصرف بهینه آب سیاست شرکت آب و فاضلاب شهری استان  زنجان را مدیریت تقاضا بجای مدیریت تامین آب اعلام کرده و افزود : برای تامین بخشی از نیاز آبی جمعیت جدید استان از محل مدیریت تقاضا اقدام شده است که بخش اساسی آن بر عهده شهروندان می باشد تا بتوانند با مدیریت بهینه مصرف آب ، نسبت به کاهش سرانه مصرف خود اقدام نمایند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان در جمع خبرنگاران گفت : شهروندان باید به این باور برسند که منابع آب بسیار محدود بوده و بحران آب جدی است.

وی همچنین افزود: در همین راستا  شرکت آب و فاضلاب شهری نیز اصلاح شبکه های فرسوده، مدیریت فشار و زونبندی شبکه توزیع در تمام شهر های استان زنجان در دست اجرا دارد که با این اقدام و ایجاد فشار متعارف در شبکه توزیع ، کاهش حوادث و اتفاقات آب و همچنین قطعی ها را  تا حدود ۱۵ درصد شاهد بوده ایم که جمع این اقدامات افزایش رضایت مشترکین را در پی داشته است.

منبع: مهر

برچسب‌ها