مسئولان باید از سعه صدر برخوردار باشند و ظرفیت و تحمل بالایی در برابر انتقادات و حتی تخریب‌ها ازخود نشان دهند. متأسفانه گاهی بعضی مدیران به خبرنگاران توهین و پرخاشگری می‌کنند که این‌ رفتارها به هیچ وجه قابل توجیه و زیبنده کارگزاران نظام اسلامی نیست.

مسائل محرمانه،روشنگری و بیداری خبرنگاران را در نطفه خفه می کند

به گزارش قدس آنلاین،  سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ‌وارشاداسلامی دولت دهم  پیرامون جایگاه خبرنگاران در جمهوری اسلامی و برخورد برخی مسئولین با آنان بیان داشت:

خبرنگار، به دلیل مسئولیت خطیری که بر دوش دارد و تأثیرگذاری قابل توجهی که می‌تواند در جامعه داشته باشد، جایگاه والایی را دارا است. همه مردم و به ویژه مسئولان باید قدران زحمات و تلاش‌های دلسوزانه خبرنگاران باشند که با انگیزه و عشق در بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم سعی بلیغ می نمایند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در ادامه افزود:

امروزه نقش رسانه‌ها حتی از نقش دستگاه‌های اجرایی در مواردی بیشتر است چرا که رسانه‌های متعهد آئینه زیبائی‌ها و زشتی‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها هستند و مدیران را به انجام وظایف و رفع نواقص و اصلاح امور و خدمت بهتر به مردم وادار می‌کنند، لذا باید به خبرنگاران ارزش و بهای لازم را قائل شد تا با دلگرمی و انگیزه بیشتر به انجام وظیفه بپردازند.

حسینی در خصوص واکنش مسئولین با خبرنگاران افزود:

مسئولین در صورت انتقاد رسانه‌ها از آن‌ها، باید با متانت پاسخگوی خبرنگاران باشند. اگر انتقاد وارد نباشد آن‌ را توضیح دهند و اگر ایرادات و اشکالات واقعی است، سعی در برطرف کردن آن داشته باشند. در مقابل، خبرنگاران نیز باید انصاف، صداقت و امانت را رعایت نمایند. اخبار و وقایع را خیرخواهانه گزارش و تحلیل نمایند و در جهت صیانت از منافع ملی و به دور از حب و بغض‌های شخصی و یا جناحی قدم بردارند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب تصریح کرد:

مسئولان باید از سعه صدر برخوردار باشند و ظرفیت و تحمل بالایی در برابر انتقادات و حتی تخریب‌ها ازخود نشان دهند. متأسفانه گاهی بعضی مدیران به خبرنگاران توهین و پرخاشگری می‌کنند که این‌ رفتارها به هیچ وجه قابل توجیه و زیبنده کارگزاران نظام اسلامی نیست. در نظام اسلامی باید همه مردم و به ویژه خبرنگاران که دیده‌ بیدار مردم هستند و از اوضاع و احوال مراقبت کرده و در جریان امور هستند، بتوانند با صراحت حرف خود را با مسئولان و مدیران در میان بگذارند و اصلاح امور و پیشرفت کارها را از آنان به جد مطالبه کنند. نه اینکه با پرخاش و توهین و تحقیر مواجه شوند.

استاد دانشگاه تهران اظهار امیدواری کرد که: برخی مدیران در رفتار نامناسب خود تجدید نظر نموده و صرفاً شعار ندهند که دانستن حق مردم است ولی در عمل از پاسخگویی و شفافیت اجتناب کنند! اگر دانستن حق مردم است، پس خبرنگاران هم که حلقه واسطه با مردم هستند، باید بتوانند به راحتی و بدون لکنت زبان حرف مردم را به گوش مسئولان برسانند و بی‌تکلف و روشن مطالب خود را بیان نمایند. البته در صورت محرمانه و طبقه‌بندی بودن برخی اطلاعات مدیران می توانند صادقانه محذوریت خود را مطرح کنند. چون غیر از مردم عزیز ما که نامحرم نیستند، معاندان و نامحرمانی در خارج هستند که به دنبال شکار و سوء استفاده از پاره‌ای اطلاعات هر چند به شکل قطره چکانی هستند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان در خصوص وضع برخی قوانین در مورد مسئولانی که برخورد مناسبی با منتقدان ندارند، افزود:

خوب است بررسی شود که اگرخلأ قانونی وجود دارد برطرف شود تا درصورت تخلف و بی‌اعتنایی بعضی مدیران نسبت به ضوابط برخورد لازم با آنان صورت گیرد و دستگاه قضایی بتواند به شکایات در این خصوص با سرعت رسیدگی نماید. این طور نباشد که مسئولین تصور کنند هر رفتاری می‌توانند انجام دهند و کسی نمی‌تواند با آنان برخورد کند. البته در مجموع، اکثر مدیران شأن و شئون خبرنگاران را حفظ می‌کنند اما معدود مدیران واشخاصی هستند که این مسائل را رعایت نمی‌کنند. شاید این تصور و یا توهم بر ذهن آن‌ها حاکم است که انگار از یک حاشیه امنی برخوردار هستند و مصونیت آهنینی دارند؛ در حالی که پایبندی به قانون و مقررات و آداب اسلامی بدون استثناء وظیفه همگان است.

سید محمد حسینی وضعیت کنونی خبرنگاران و رسانه‌ها را در مقایسه با دولت دهم این‌ گونه بیان کرد:

در آن زمان مسئولان دائماً در دسترس خبرنگاران بودند. ما در مراسم و برنامه‌های متعدد و فراوانی که در تهران و استان‌ها داشتیم، پس از جلسات خبرنگاران به راحتی سوالات خود را بیان می‌کردند. در هر مناسبت  ورویداد مهمی گفت‌وگو و مصاحبه مطبوعاتی برگزار می‌کردیم. خبرنگاران با گرایش‌های مختلف به راحتی حق بیان مطالب، سوالات و نظرات خود را داشتند. متأسفانه در حال حاضر، به برخی رسانه‌های منتقد اجازه حضور در بعضی نشست‌ها را نمی‌دهند و یا فرصت و حق بیان سؤالات را از آن‌ها می‌گیرند و رسانه‌هایی که همراه سیاست‌های دولت باشند را آزاد گذاشته و عدالت را در این قضیه رعایت نمی‌کنند. در گذشته خبرنگاران در مسائل مختلف ورود پیدا می‌کردند اما الان بعضاً شاهد هستیم که محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند. در حال حاضر برخی وزرا را کمتر دیده‌ایم و یا اصلاً ندیده‌ایم که مصاحب مطبوعاتی داشته باشند! خبرنگاران پس از جلسات، گاهی آن‌ها را به زحمت پیدا کرده و به سختی توانسته‌اند سوالاتی از آن‌ها داشته باشند.

حسینی با اشاره به فعالیت گسترده صندوق حمایت از هنرمندان در دوران وزرات خود خاطرنشان ساخت:

در آن دوره صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و خبرنگاران مورد پشتیبانی جدی وزارت ارشاد بود و سالانه اعتبارات مناسبی به صندوق اختصاص پیدا می کرد. سعی می‌کردیم که با جدیت از خبرنگاران حمایت کرده و بیمه آن‌ها مورد توجه خاص قرار داشت. بخشی را صندوق پرداخت می‌کرد و بخشی را از مدیران رسانه مربوطه اخذ می‌کردیم تا خبرنگاران از این بابت نگرانی نداشته باشند. متأسفانه در دوره جدید فعالیت صندوق کم رنگ شد. مدیران مسئول نشریات و رسانه‌ها و خبرنگاران و هنرمندان بارها گلایه‌های خود را از وضع فعلی مطرح کرده‌اند که امیدواریم در دولت دوازدهم در این خصوص تجدید نظرشود و نگرانی اهالی رسانه و هنر و فرهنگ برطرف شود.

وزیر پیشین ارشاد افزود: در دولت دهم توجه بیشتری به خبرنگاران داشتیم؛ برای مثال در روز خبرنگار هر ساله جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور برپا می شد و ضمن تکریم از زحمات ارزنده‌ی خبرنگاران، هدایایی نیز از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور، بعد ازمقام معظم رهبری به آنان تقدیم می‌ شد. و یا در بعضی مناسبت‌ها مثل نوروز کمک‌هایی به طور نمادین که حاکی از توجه به این افرادِ خدّوم بود، صورت می گرفت؛ اما امروزه این اهتمام را کمتر شاهد هستیم.

حسینی در پایان بیان کرد:

حقوق و مزایایی که خبرنگاران دریافت می‌کنند نسبت به کار حساس و پر دردسر و همراه با اضطرابی که دارند، اندک است. این عزیزان معمولاً به خاطر ناشکیبایی دیگران در معرض فشارها هستند. روشنگری‌ها و افشاگری‌هایی که به خاطر مصالح کشور و مردم انجام می‌دهند با مذاق عده‌ای سازگار نیست و چه بسا منجر به شکایت و دادگاه هم می‌شود. بر این اساس، سزاوار است که حرفه خبرنگاری بیشتر مورد توجه و حمایت باشد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها