زنجان-معاون سازمان بهزیستی گفت: تعداد کودکان خیابانی شناسایی شده در سال گذشته ۹ هزار و ۲۸۰ کودک بود و در سال ۹۴ حدود ۶ هزار کودک خیابانی بود که سال گذشته افزایش داشته است.

شناسایی ۹۲۰۰ کودک خیابانی/ سند کنترل کاهش طلاق در کشور اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین،  حبیب مسعودی فرید ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، در خصوص توسعه مراکز نگهداری کودکان خیابانی، گفت: ۱۰ درصدکودکان خیابانی ساکن تهران ، ۶۰ درصد کودکان اتباع بیگانه و ۳۰ درصد هم از شهرهای دیگر هستند و  در این میان توسعه  مراکز نگهداری کودکان خیابانی براساس نیاز مناطق و شناسایی کودکان خیابانی است و در این زمینه مراکز توسعه می یابد. 

معاون سازمان بهزیستی گفت: توسعه مراکز  نگهداری کودکان خیابانی براساس توزیع کودکان خیابانی است و در این میان کودکان خیابانی شناسایی و جذب می شوند تا از گزند آسیبهای اجتماعی در امان بمانند و براساس آمار ۹۹ درصد از کودکان خیابانی با خانواده و نزدیکان خود  زندگی می کنند .

فرید  در مورد اینکه بیشترین تعداد کودکان خیابانی در کدام استانها اسـت، افزود: بیشترین تعداد کودکان خیابانی در کلان شهرهای تهران، اصفهان، خوزستان،خراسان رضوی و شیراز وجو دارد و ۳۱ مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان خیابانی و ۵۰ مرکز روزانه وجود دارد . تعداد کودکان خیابانی شناسایی شده در سال گذشته ۹ هزار و ۲۸۰ کودک بود و در سال ۹۴ حدود ۶ هزار کودک خیابانی بود که در سال گذشته افزایش داشته است. 

معاون سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال مهر در خصوص افزایش مراکز اورژانس اجتماعی در سطح کشور، ابراز کرد: طی  سال جاری ۱۴۰ اورژانس اجتماعی به تعداد اورژانس های اجتماعی اضافه شده و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این منظور تصویب شده  و از سال ۷۸ تا ۹۵  تعداد مراکز اورژانس اجتماعی ۱۹۷ مرکز بود و با توسعه این مراکز پوشش ما ۱۰۰ درصد می شود. 

فرید  به راه اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در شهرهای محروم کشور اشاره کرد و گفت: توافق نامه همکاری با سازمان راه و شهرسازی برای ساماندهی حاشیه نشینی به امضاء رسیده است.

وی افزود: ۱۹۴ مرکز مداخله کاهش طلاق در کشور با بیش از هزار و ۵۰۰ مرکز مشاوره و ۲۰۰ کلینیک مددکاری برای کاهش طلاق فعالیت می کند و  با مداخله در حوزه طلاق ۲۵ تا ۳۰ درصد میزان طلاق کاهش یافته واز سال گذشته سامانه الکترونیک مداخله در طلاق به صورت پایلوت در خراسان رضوی اجرا شد و تا پایان  شهریور در ۱۰ استان دیگر اجرا می شود و تا پایان امسال در کل کشور این طرح اجرا می شود و  با راه اندازی این سامانه ۸.۱ درصد از آمار طلاق کاهش یافته و توسعه آموزش های قبل از طلاق از دوساعت به ۶ ساعت رسیده است.

فرید ابراز کرد: در خراسان رضوی سامانه الکترونیک مداخله در طلاق پیش از ثبت دعاوی ایجاد شده  و در این زمینه دعاوی پیش از طرح در دادگاه بررسی اولیه شده و به کلینیک‌های مشاوره مورد تایید بهزیستی و دادگستری ارجاع داده می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تدوین سند کنترل کاهش طلاق در کشور خبر داد و گفت: این سند با همکاری متخصصین رشته های مختلف اجرا می شود.

فرید  به فعالیت اورژانس اجتماعی در زمینه های مداخله بر کودک آزاری، همسرآزاری، خودکشی، فرار از خانه اشاره کرد گفت: طی سال گذشته ۵ هزار و ۱۰۰ مورد اقدام به خودکشی با مداخله اورژانش اجتماعی ختم به خوشی شده است. 

وی تصریح کرد: طی سال گذشته ۷۵۰ هزار تماس در سطح کشور با اورژانس اجتماعی گرفته شده که ۱۶۰هزار مورد از تماس ها مرتبط بوده و مابقی تماس ها به ۱۴۸۰ ارجاع شده و از تماس های  گرفته شده ۸.۵ درصد کودک آزاری و ۷ درصد هم همسرآزاری بوده  و بیشتر آنها مربوط به مسائل خانوادگی بوده است. 

وی افزود: طی سال گذشته ۱۳ هزار تماس معادل نیم درصد کودک آزاری بوده و کودک آزاری  با مصرف مواد مخدر صنعتی افزایش یافته و کودک آزاری روانی بیشتر از کودک آزاری جسمی است. 

فرید  خاطر نشان کرد: بهزیستی رویکرد آموزشی را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌کند و  آموزش پیش از ازدواج، زندگی و خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی از جمله این آموزش‌ها است و  اورژانس اجتماعی به عنوان راهکاری برای مداخلات اجتماعی در جامعه پیش‌بینی شده و اورژانس در آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی فعالیت می‌کند.

معاون بهزیستی کشور یادآور شد: از  یکی دو سال گذشته  موضوع آسیب‌های اجتماعی مطرح و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و ۱۸ کارگروه برای موضوعات اجتماعی در کشور در نظر گرفته شده که بهزیستی در ۱۵ کارگروه فعالیت دارد و  در برنامه ششم توسعه وظایف بیشتری به سازمان بهزیستی محول شده  ودر این میان تولی‌گری آسیب‌های اجتماعی به بهزیستی واگذار شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها