۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 558547

مشهد- متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی و نبود آگاهی از ظرفیت های عظیم گردشگری و سیاحتی، بسیاری از حوزه های مستعد گردشگری شهری مشهد ناشناخته باقی مانده و با استقبال قابل ملاحظه ی گرشگران مواجه نیست.

مشهد مقصدی کوتاه برای زائران

قدس آنلاین-گروه استان ها: نبود همین بستر اطلاع رسانی موجب شده مشهد به مقصدی کوتاه مدت برای زائرین تبدیل شود و سهم فعلی مدیریت شهری در این فرایند عظیم پرداخت هزینه های کلان خدمات گردشگری و  نگهداری زیر ساخت های آن است.

شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان و پایتخت فرهنگی جهان اسلام سالانه پذیرای میلیون ها زائر و گردشگری است که برای عرض ارادت به امام مهربانی رنج سفر را به جان خریده و با دل های خسته پا به مکانی می گذراند که تبلور عاشقی در آنجا معنا پیدا می کند، حضور این دل دادگان ظرفیت عظیم و کم نظیری را در این شهر ایجاد می کند که مدیریت شهری می تواند با برنامه ریزی سنجیده و فراهم کردن بسترهای مناسب از این فرصت استفاده کند و با تقویت و توسعه زیر ساخت های خود علاوه بر خدمت رسانی شایسته تر و کسب رضایت زائران موجب شکوفایی صنعت گردشگری، رونق اقتصادی و توسعه پایدار شود.

این چالش پیش رو به دلیل عدم اطلاع رسانی و نبود یک بستر تاثیرگذار و شفاف در ارائه اطلاعات و معرفی خدمات متنوع می باشد. علاوه بر این نبود این چنین درگاهی موجب از بین رفتن شرایط رقابت پذیری در بازار عرضه و تقاضای محصولات و خدمات گردشگری، شکل گیری قیمت های کاذب، کاهش درآمد های گردشگری، گسترش بازار دلالی، بی اعتمادی، کاهش انگیزه های سفر، آشفتگی و عدم رضایت زائران می شود.

راه برون رفت

علی قناویزچی  مدیر گردشگری و امور زائرین شهرداری مشهد در این راستا یکی از راه های  برون رفت از این چالش و رفع مشکلات را  شکل گیری و ایجاد یک فضای رقابتی سالم و آزاد با دسترسی مناسب با محوریت معرفی خدمات و محصولات متنوع در حوزه گردشگری می خواند.

وی عنوان می کند: در همین راستا مدیریت شهری می بایست بستر رقابتی جذاب، با کیفیت و کم هزینه را برای عرضه مستقیم خدمات و محصولات با توجه به عدم حضور واسطه ها ایجاد کند فرآیندی که به سهولت و از طریق ابزار های ارتباطی مختلف در دسترس تمامی اقشار جامعه قرار گرفته و به ساده ترین شکل ممکن فضای پویا و تعاملی را در عرصه ارائه خدمات گردشگری و سفر ایجاد کند.

وی اذعان می کند: با معرفی و تبلیغات گسترده پیرامون این شبکه اطلاع رسانی و با در نظر داشتن حضور یک سوم از جمعیت کشور و میلیون ها زائر خارجی در سال می توان فعالیت این بستر رقابتی را به صورت ملی و حتی فراملی گسترش داده و به یک برند نام آشنا، برای شهر مشهد تبدیل کرد که موجب رونق اقتصادی، اشتغال زایی و توسعه گردشگری خواهد شد.

وی بیان می کند: عرضه کنندگان خدمات گردشگری می توانند طبق چهار چوب های معین شده، خدمات و محصولات خود را در این بستر ارائه کنند و مخاطبان نیز از میان آن ها و در یک فضای رقابتی سالم و مناسب، نیازهای خود را به صورت یک جا و از چندین درگاه و با قیمت ها و کیفیت های مختلف دریافت کنند تا از این راه علاوه بر شکل گرفتن رونق صنعت گردشگری و افزایش فروش محصولات و خدمات، فضای بی اعتمادی و تاریک فعلی در عرضه و تقاضا را کم رنگ شده و  زمینه شکوفایی گردشگری و رضایت هرچه بیشتر مخاطبان فراهم شود.

قناویزچی ابراز می کند: خدمات قابل ارائه از طریق این بستر اطلاع رسانی می تواند در حوزه اماکن اقامتی، خدمات گردشگری و تفریحی، خدمات درمانی و سلامت، سوغات و بازار، تورهای تفریحی و حمل و نقل و سیر و سفر باشد. در راس امور نیز مدیریت شهری به عنوان متولی شهر و عامل سیاست گذاری می تواند با برنامه ریزی سنجیده و بهره گیری از امکانات فضای شهری در خصوص حمایت، توسعه و گسترش آن نقش محوری را ایفا کند.

مدیر گردشگری و امور زائرین شهرداری مشهد معتقد است: در حقیقت با این اقدام مدیریت شهری فضای آزاد رقابتی ایجاد می کند که به حذف واسطه ها و بازار دلالی، شفافیت و کاهش هزینه ها محصولات و خدمات گردشگری، کمک به انتخاب های بهتر در خرید خدمات و محصولات، افزایش حس اعتماد مخاطبان، انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر، افزایش سفرها، توسعه گردشگری، رشد کمی اقتصادی  و ایجاد درآمد های پایدار منتهی می شود.

وی تاکید می کند: موفقیت این طرح در گرو طراحی و اجرای صحیح آن طبق شاخص های بنیادی نظیر برند سازی و افزایش مقبولیت این سامانه در میان اقشار جامعه، هدف گذاری در جذب مخاطبان، آنالیز تاثیرگذاری تبلیغات و نتایج آن به صورت موضوعی ، استفاده بهینه از تمامی ابزار های موجود است.

برچسب‌ها