اصفهان- علامه محمدباقر مجلسی (ره)، فقیه بزرگ شیعه و صاحب اثر گرانقدر بحارالانوار از جمله مشاهیر بزرگ اصفهان است که نام او، قرن ها بر تارک جهان اسلام می درخشیده و آرامگاهش که در نزدیکی میدان امام علی(ع) و در خیابانی به نام بزرگ خود وی واقع شده، هر روز پذیرای زنان و مردان حاجت مندی است که به بقعه کوچک او سر می زنند و در جوار پیکر آرمیده اش، سفره ی دل باز می کنند!

نماد علامه مجلسی(ره) جلوه ای از مذهب دوستی و عالم پروری مردمان نصف جهان

به گزارش قدس آنلاین،  این روزها، به همت سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، خیابان علامه مجلسی(ره) رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و در ابتدای این خیابان و در مجاورت میدان قدس، تندیس نمادینی از این شخصیت بزرگ عالم اسلام قرار گرفته که هر رهگذری را به تامل و قرائت فاتحه و صلوات وا می دارد.

استاد "رضا قره باغی"،  طراح و سازنده این نماد که ساخت۱۲ یادمان و مجسمه ممتاز دیگر را نیز در کارنامه حرفه ای خود دارد، از جزییات ساخت و طراحی نماد علامه مجلسی(ره) می گوید.

قره باغی عنوان می کند: یادمان علامه مجلسی(ره) اثری فیگوراتیو است که پس از طراحی ماکت و مدل سازی، مراحل قالب گیری، ریخته گری و پرداختکاری فلز را سپری نموده و در معرض دید شهروندان قرار گرفته است.

وی می افزاید: در ساخت یادمان علامه از ۴۵۰ کیلوگرم برنز استفاده شده و مدل سازی مجسمه، ظرف مدت ۳ ماه به انجام رسیده است.

قره باغی به ارتفاع ۳ متری مجسمه اشاره و تصریح می کند: این تندیس در برابر فرسایش، مقاومت زیادی دارد و زنگ زدگی در آن، بسیار ناچیز خواهد بود.

این هنرمند مجسمه ساز تاکید می کند: به دلیل اهمیت موضوع و ضرورت ماندگاری اثر، فلز برنز را به عنوان ماده ای ماندگار و فاخر در تولید اثر، انتخاب نموده ایم.

قره باغی به دشواری های خلق این اثر اشاره کرده و می گوید: به دلیل شخصیت برجسته علامه مجلسی در تاریخ و اعتقادات عمیق مردم نسبت به این چهره شاخص، طراحی اثری که بتواند ابعاد معنوی و روحانی ایشان را بازگو نموده و وقار و متانت چهره را نشان دهد، کاری سخت، حساس و با پیچیدگی های بسیار بود.

وی می افزاید: بر این اساس، تجلی معنویت و صلابت چهره و اندام، از ویژگی های اصلی مجسمه، به شمار می آید و همنشینی بخش فیگوراتیو با پایه و ترکیب خطوط و زوایای فرم نیز از دیگر ویژگی های این یادمان است.

خالق یادمان علامه مجلسی(ره) یادآور می شود: برای هر چه بهتر دیده شدن نماد، ضمن بهسازی محیط پیرامون یادمان، زواید بصری مجسمه را نیز حذف کرده ایم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چهره علامه بر اساس کدام تصویر تاریخی طراحی شده است، می گوید: متاسفانه تصویر مستدلی از علامه مجلسی در دست نیست و تصویری هم که به ایشان منسوب است، نقاشیِ شمایل گونه ای است که از نظر هنری در سطح قابل قبولی قرار ندارد.

قره باقی خاطرنشان می کند: کاراکترسازی مجسمه بر اساس مطالعه زندگی، آثار و احوالات علامه انجام شده و پوشش آن نیز از نگاره های دوره صفویه اقتباس گردیده است.

گفتنی است، نماد علامه مجلسی از ابتدای سال جاری در شهر اصفهان نصب شده و مورد استقبال سرشار شهروندان مومن و دین مدار این کلانشهر قرار گرفته است.

برچسب‌ها