مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه مکرمه با بیان اینکه کار انتقال زائران کشورمان از صبح امروز آغاز شده است، گفت: فرآیند انتقال زائران کشورمان که با ۵۹۸ دستگاه اتوبوس انجام می‌گیرد، بامداد فردا پنجشنبه خاتمه می‌یابد.

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا محمدی درباره برنامه‌های انتقال زائران به منا اظهار کرد: عملیات انتقال زائران اهل سنت کشورمان که از صبح امروز چهارشنبه به منا آغاز شده است، تا ساعتی دیگر به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه عملیات انتقال حدود ۷۰هزار زائر باقیمانده که امروز راهی سرزمین عرفات خواهند شد، از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی آغاز می‌شود، تصریح کرد: راهنمایانی که در اتوبوسهای زائران برای انتقال به عرفات مستقر می‌شوند به پارکینگ عرفات اعزام شدند تا پس از تحویل اتوبوسها برای انتقال زائران راهی هتلها شوند.

مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه ادامه داد: گروههای اول اتوبوسها برای انتقال زائران به مناطق دورتر یعنی مناطقع چهار و پنج اعزام می‌شوند و به همین ترتیب مناطق سه، دو و یک در ادامه تخلیه خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه در عملیات انتقال زائران به عرفات ابتدا بانوان زائر با اتوبوسهای مکیف (سقف دار) منتقل می‌شوند،‌ گفت: در ادامه کار انتقال زائران،‌ با غروب آفتاب عملیات انتقال آقایان آغاز می‌شود که مشکلی به لحاظ شرعی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: البته ۴۰ دستگاه اتوبوس مکشوف(بدون سقف) هم همزمان برای انتقال وارد خط و در هتلهای بزرگ از آن برای انتقال استفاده می‌شود.

مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه مکرمه خاطرنشان کرد: در فرآیند عملیات انتقال زائران ایرانی به مشاعر از امروز آغاز شده ۵۹۸ دستگاه اتوبوس به فعالیت می‌پردازند.

محمدی با اشاره به اینکه داخل هر اتوبوس یک راهنمای ایرانی حضور دارد، تصریح کرد: این راهنمایان افراد مجربی هستند که به عنوان راهنمای نقل ترددی به صورت تئوری و میدانی آموزش دیده‌اند که تعداد این افراد به حدود ۱۴۰۰ نفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: یکی از اتفاقات جدیدی که امسال افتاده این است که خود شرکت سندیکای اتوبوسرانی عربستان(نقابه) داخل هر اتوبوس یک راهنما(مرشد) و مجهز به سیستم GPS مجهز نیز مستقر کرده است.

مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه مکرمه با تشریح مدت زمان انتقال زائران از مکه مکرمه به مشاعر گفت: طبق تجربه‌ای که در سنوات گذشته هم داشته‌ایم هر چه به شب نزدیک می‌شویم ترافیک خیابانها و خروجیهای مکه به سمت مشاعر خیلی سنگین‌تر می‌شود اما پیش‌بینی می‌کنیم به طور میانگین تا ساعت ۲۱، در هر ساعت حدود ۱۱ درصد از زائران را به عرفات منتقل کنیم اما از این زمان به بعد در هر ساعت، پنج درصد از زائران با توجه به حجم ترافیک منتقل خواهند شد.

محمدی با تاکید بر اینکه عملیات انتقال به بار ترافیکی مکه مکرمه هم بستگی دارد،‌ تصریح کرد: آخرین بخش زائران ایرانی که حدود دو هزار نفر می‌شوند، با ۴۰ دستگاه اتوبوس تقریبا ساعت ۲:۳۰ بامداد(پنجشنبه) به سمت عرفات حرکت خواهند کرد و حدود ۳:۳۰ بامداد پایان عملیات انتقال تمام زائران از مکه مکرمه خواهد بود و همه در عرفات مستقر خواهند شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها