مهمترین عاملی که در کاهش صادرات ما نقش عمده ­ای داشت نرخ ارز و ثابت بودن دستوری آن است. به گونه ای که برای صادر کننده پسته، نرخ ارزی که نسبت به قیمت واقعی خود متفاوت است، چندان جذاب نیست. برای اثبات این ادعا می توان گفت که صادرات پسته نه تنها به اتحادیه اروپا که به کشورهای دیگر از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و ... نیز کاهش یافته است.

نرخ ارز غیرواقعی باعث شده صادرکنندگان رغبتی به صادرات نداشته باشند/ صادرات پسته نه تنها به اتحادیه اروپا که به کشورهای آسیایی نیز کاهش یافته است/ میزان بهره وری مصر در محصولات کشاورزی  ۵ برابر ایران است

سیامک شهریاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرات خشکبار در گفتگویی با قدس آنلاین به بررسی ابعاد مختلف کاهش ۲۱ درصدی صاردات پسته ایران به اتحادیه اروپا پرداخت. به گفته آقای شهریاری این روند دلایل متعددی دارد. خشکسالی عمومی در ایران در کنار پایین بودن سطح بهره وری از جمله دلایل این موضوع هستند. از دیگر موارد می توان به نبود یا ضعیف عمل کردن سیستم فروش و برندینگ و بسته بندی استاندارد اشاره کرد. به طوری که بیشتر محصولات ایران به صورت بسته بندی نشده و فله ای به اروپا صادر می شوند.

وی درباره دلایل دیگر کاهش صادرات ایران خاطرنشان کرد:  اخیرا اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه­ای را درباره میزان مجاز سم آفلاتوکسین تصویب کرده است که به بسیاری از محصولات ما اجازه صادرات را نمی دهد. شهریاری در ادامه افزود: افزایش تولیدات محصولات امریکا نیز در تشدید کاهش صادرات ما نقش داشت. به گونه ای که محصول پسته کالیفرنیا با رشد تولید خود و کاهش قیمت همزمان، در بازار اروپا، محبوبیت ویژه ای یافته است.

وی در ارتباط با نرخ ارز اظهار داشت: در کنار این عوامل، مهمترین عاملی که در کاهش صادرات ما نقش عمده ­ای داشت نرخ ارز و ثابت بودن دستوری آن است. به گونه ای که برای صادر کننده پسته، نرخ ارزی که نسبت به قیمت واقعی خود متفاوت است، چندان جذاب نیست. برای اثبات این ادعا می توان گفت که صادرات پسته نه تنها به اتحادیه اروپا که به کشورهای دیگر از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و ... نیز کاهش یافته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرات خشکبار با اشاره به دیگر محصولات خشکبار به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در مورد خرما و کشمش نیز واقعی نبودن نرخ ارز موجب شده است تا صادرات ایران نسبت به صادرات عراق کاهش داشته باشد و صادرکنندگان میل چندانی به صادرات این محصول نداشته باشند. شهریاری پیش بینی کرد کاهش میزان صادرات تا زمانی که  ارز نرخ  معقول و واقعی را به خود نگرفته باشد به همین گونه ادامه یابد.

وی همچنین با اشاره به این که در بازار خشکبار جهانی عرضه و تقاضا به صورت متعارف آن وجود ندارد تصریح کرد: بازارهای خرما و پسته به این صورت نیست که با کاهش عرضه یک محصول، قیمت آن افزایش یابد. زیرا محصولات خشکبار کشورهای دیگر به عنوان جایگزین محصولات ما در  بازار  عمل می­کنند، بنابراین افزایش قیمت در  این  زمینه وجود نخواهد داشت.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: به  طور  عمده اولین عامل کاهش صادرات، کاهش بهره ورباست که ارتباط موثری  با خشکسالی ندارد. زیرا  برای  مثال مصر نیز همانند ایران از خشکسالی رنج می برند. اما  میزان بهره وری در ایران برای  هر  هکتار  پنج تن و  برای  مصر ۲۵ تن  است.   بهره وری پایین باعث می شود که قیمت تمام شده این محصول بالا برود.

برچسب‌ها