۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 560725

کرمانشاه - گاهی اخباری از گوشه و کنار استان شنیده می شود که آب لوله کشی هرازچندگاهی صحیح و سالم و به طور کامل به خانه های مردم نمی رسد.

قدس آنلاین- گروه استان ها- علی حسینی:  این روزها دیگر کمتر کسی است که جمله «آب مایه حیات است» را نشنیده باشد. زندگی ما به عنوان موجودات زنده به این مایع بستگی دارد و هر جا که نباشد، اثری از ما نیز نخواهد بود. انسانی که بخش وسیعی از بدنش از آب تشکیل شده، اگر آب نباشد، او هم نیست و اگر آب نبود شاید او هم نبود. ولی خلقت به گونه ای بوده است که هم آب هست و هم انسانی که زندگی اش را به آن وابسته است.

اهمیت آب در طول تاریخ به اندازه ای است که شکل گیری شهرها و روستاها وابسته به آن بوده و هر جا که چشمه یا رودخانه ای قرارداشت، شهر یا روستایی نیز شکل گرفته است. شهرها و روستاها معمولا در امتداد رودخانه ها شکل گرفته اند و یا اگر چشمه ای وجود داشته، در کنار آن محل سکونتی ایجاد می شد.

در استان کرمانشاه نیز رودخانه هایی در داخل شهرها جاری هستند که حکایت از به وجود آمدن  شهرها در کنار این رودخانه ها دارد. در شهر کرمانشاه رودخانه قره سو و آبشوران معروف ترین این رودخانه هاست. هر چند که ممکن است مانند سابق زلال و تمیز نباشند!

اما امروز با تغییر سبک زندگی شهری و روستایی در تمام نقاط ایران و به خصوص کرمانشاه، شیوه تامین آب افراد شهر و روستا تغییر کرده است. در گذشته های خیلی دور مردم آب مورد نیاز خود را از رودخانه و چشمه ها تامین می کردند اما حالا شبکه لوله کشی آب آشامیدنی منبع اصلی تامین آب در استان کرمانشاه است.

آبی که از شبکه آب لوله کشی به سوی منازل فرستاده می شود، برای آشامیدن، شست و شو و مسائل بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد که به همین دلیل هم هست که اگر آب قطع و یا گل آلود شود، عملا زندگی فلج می شود!

با این تفاصیل گاهی اخباری از گوشه و کنار استان شنیده می شود که آب لوله کشی هرازچندگاهی صحیح و سالم و به طور کامل به خانه های مردم نمی رسد. یکی از خبرساز ترین آن ها آلودگی آب لوله کشی شهر هرسین بود که سر و صدای زیادی را به دنبال داشت.آب لوله کشی این شهر مدت ها گل آلود بود و مردم برای تامین آب با مشکلاتی مواجه بودند. دانشگاه علوم پزشکی نیز اعلام کرده بود که آب این شهرستان غیر قابل شرب است. بعد از مدتی این مشکل رفع شد و کدری آب از بین رفت. در آن زمان قول هایی برای حل مشکل آب این شهر داده شد. با این وجود هم اکنون آب این شهر فعلا گل آلود نیست و باید منتظر ماند که آیا قول ها تا فصل بارندگی عملی می شود و یا باید منتظر گل آلود شدن دوباره آب در فصول پربارش سال باشیم.

اما مشکل آب تنها به شهر هرسین منتهی نشد. اسلام آبادغرب نیز این مشکل را به خود دید. آب شرب شهر اسلام آبادغرب مدتی آلوده شد تا جایی که دانشگاه علوم پزشکی هشدارهایی را در خصوص آب این شهرستان اعلام کرد. البته این مشکل نیز پس از مدتی حل شد و مردم دوباره آب سالمی را مصرف کردند.

در این میان فقط این شهرهای استان نبود که مشکل آب آشامیدنی داشتند. این روزها رسانه های محلی پر از اخباری در خصوص مشکل کم آبی روستاهاست. مردم این روستاها از منطقه اورامانات گرفته تا روستاهایی در شهرستان کنگاور و گیلانغرب مدتی کم آبی را به چشم دیدند.

از آنجایی که آب به عنوان ماده اصلی زندگی بشر محسوب می شود، مشکلاتی از این دست که در شهر و روستاهای استان کرمانشاه رخ داد، تبعات فراوانی را به دنبال خواهد داشت. در روستاها در صورتی که این مشکل حل نشده و تداوم یابد، بایستی شاهد مهاجرت اهالی روستا به شهر باشیم که این خود نیز خطر خالی شدن روستاها از سکنه و افزایش جمعیت شهرنشین را به دنبال خواهد داشت که هزینه های زیادی را به دولت تحمیل می کند.

استان کرمانشاه مشکلات دیگری نیز از قبیل بیکاری، آسیب های اجتماعی و .. دارد که مردم استان با آن دست و پنجه نرم می کنند، حداقل انتظار از مسئولین استان کرمانشاه این است که مشکل کمبود آب آشامیدنی، نگرانی مردم را بیشتر نکند.

برچسب‌ها