انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اجرای طرحی مشترک با قوه قضائیه در زمینه ثبت الکترونیک طلاق گفت: طی اجرای طرح یادشده سازش زوج‌های در آستانه طلاق که به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند ۱۸ درصد افزایش یافت و۳۰ درصد از شمار مراجعان به مراکز دادگستری کاهش یافت.

صدور پرونده الکترونیکی برای مراکز مشاوره ای

قدس آنلاین- دکتر محمد باقرالفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان این مطلب در مراسم رونمایی سامانه الکترونیکی پیشگیری از طلاق گفت: آمار سامانه ثبت طلاق کشور در زمینه رصد علل و آمار دقیق طلاق به کارگرفته می‌شود تا از این طریق ورود پرونده‌ها به قوه قضائیه کاهش یابد و کیان و انسجام خانوده حفظ شود.

وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان مجری طرح مشخص شده و سایر دستگاه‌ها به همکاری با این سازمان مکلف شده‌اند و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی بر امورنظارت خواهد کرد.

* اهمیت آمارها در حوزه آسیب‌های اجتماعی

در ادامه این مراسم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بر ضرورت نگاه فرابخشی و فراقوه‌ای برای کاهش آسیبهای اجتماعی تأکید کرد و گفت: دین برای کاهش آلام و رنج‌های آدمی است؛ از این رو در جامعه دینی که متأثر از این آموزه‌هاست نیز باید آسیبها و رنج‌های مردم کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت رصد اطلاعات و آمارها در کاهش آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: بحث مشکلات خانواده از اهم مسائل اجتماعی کشور است، البته بخشی از این چالش‌ها در جوامع جهانی اتفاق می‌افتد و ناشی از تحولات اقتصادی و اجتماعی و دوران گذاری است که جوامع تجربه می‌کنند. وی تصریح کرد: بخشی نیز خاص جامعه ما به شمارمی آید بنابر این انتظارمی رود امروزه جامعه ما از شعار و گفتار به عملکرد برسد.

ابتکار با اشاره به اثرگذاری خدمات اورژانس اجتماعی گفت: بر اساس برخی محدودیتها که بی دلیل تعریف کرده‌ایم، جوانان ما در ناآگاهی و تصمیمات غلط وارد رفتارهای پرخطر می‌شوند که عزت نفس و آینده زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد از این رو باید این موضوع با حضور متخصصان صاحب نظر و همکاری حوزه‌های علمیه بررسی و راهکارهای لازم برای ارتقای آگاهیهای نسل جوان فراهم شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر گسترش جلوه‌های خشونت در جامعه خاطرنشان کرد: ضروری است که لایحه تأمین امنیت زنان که در قوه قضائیه در مراحل پایانی قرار دارد، هرچه سریع‌تر به اتمام برسد تا این میزان خشونت در خانواده و جامعه که به مردان، زنان و فرزندان آسیب می‌زند، کاهش پیدا کند.

* افزایش سازش زوج‌های در آستانه طلاق

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اجرای طرحی مشترک با قوه قضائیه در زمینه ثبت الکترونیک طلاق گفت: طی اجرای طرح یادشده سازش زوج‌های در آستانه طلاق که به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند ۱۸ درصد افزایش یافت و۳۰ درصد از شمار مراجعان به مراکز دادگستری کاهش یافت.

وی افزود: مطابق برنامه ششم ما مکلف به ایجاد مراکز در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر شده‌ایم و در سال جاری ۱۵۰ مرکز در برنامه بوده که ۱۰۰ مرکز تا کنون افتتاح شده است.

محسنی بندپی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با گزارشگر ما تأکید کرد: اطلاعات سامانه ملی پیشگیری از طلاق مجموعه‌ای از اطلاعات خانوادگی است که محرمانه تلقی شده و محافظت می‌شود از این رو امکان دسترسی به آن برای همگان مقدور نیست، البته از آنجا که شاخصه‌های ویژه‌ای برای ارزشیابی سامانه پیشگیری از طلاق تعریف شده گروه‌های نیازمند به این داده‌ها همانند رسانه‌ها با صلاحدید متولیان امر می‌توانند از نتایج اطلاعات این شاخص‌ها استفاده کنند.

وی همچنین افزود: مراکز مشاوره دارای پرونده الکترونیکی می‌شوند. چنان که با این شیوه می‌توان وضعیت خروجی و میزان اثربخشی عملکرد مراکز مشاوره را ارزیابی کرد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به سابقه صدور مجوز ایجاد مراکز مشاوره از سوی نهادها و دستگاه‌های متعدد گفت: توسعه مراکز مشاوره به ذات، موضوع ناخوشایندی نیست و صدالبته باید صورت بگیرد اما باید کسانی در این مقوله مشارکت کنند که ویژگی‌های لازم را دارا باشند. از این رو در احکام برنامه ششم توسعه صدور مجوز برای مراکز مشاوره به بهزیستی واگذار شده است.

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در خصوص تمهیدات لازم برای توفیق در طرح سامانه پیشگیری از طلاق به گزارشگر ما گفت: در راه اندازی این سامانه سعی شده به دیگر طرح‌ها و تجربیات گذشته همانند طرح خانواده پایدار توجه شود. از همین رو برای موفقیت در سامانه پیشگیری از طلاق همکاری‌های بین بخشی تقویت شده است؛ زیرا برای کاهش وساماندهی هر معضل اجتماعی تنها یک سازمان و یک مجموعه نمی‌تواند موفق باشد؛ چراکه ممکن است هریک از جوانب این مقوله به سازمان و دستگاه خاصی ارتباط پیدا کند. همچنین سعی شده در اجرای این طرح پشتوانه‌های علمی قوی‌تر ایفای نقش کنند. مقوله دیگر اینکه به خدمات ارائه شده درقالب طرح مزبور نگاهی فرایندی داشته‌ایم و درحال حاضر نیز گروهی توانمند را برای پایش روند اجرایی این طرح در نظر گرفتیم تا هر ماه جلسات تخصصی برگزار شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها