رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیاردی توتال و ردیف اعتباری ۸ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها به عنوان دستاوردهای دولت در جذب سرمایه خارجی، اظهارداشت: در اقدامی دیگر قراردادهای جدیدی در عرصه درمانی و پروژه‌های آبرسانی صورت گرفت و مصوبات دیروز شورای اقتصاد برای این بود که کارهای اداری و جاری جهت برخورداری از این اعتبارات انجام شود.

سیاست، شهردار پایتخت را به پاستور برگرداند

قدس آنلاین- به گفته محمد باقر نوبخت، هیئت وزیران با بازگشت دوباره شهردار تهران به جلسات پاستور موافقت کرده است. سابقه حضور شهردار تهران دربین وزیران به دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد که هیئت وزیران در آن زمان غلامحسین کرباسچی شهردار تهران را بدون حق رأی برای شرکت در جلسات دولت دعوت کرد. در دولت خاتمی اما با انتخاب محمود احمدی نژاد به شهرداری تهران دولت اصلاحات که اختلافات سیاسی با احمدی نژاد داشت دیگر از شهردار تهران برای حضور در کابینه دعوت نکرد. احمدی‌نژاد هم خود پس از رسیدن به ریاست جمهوری این رویه را ادامه داد و از حضور قالیباف در دولت خودداری کرد.
با به قدرت رسیدن حسن روحانی نیز این طلسم تا زمانی که قالیباف اصولگرا در کسوت شهرداری تهران قرار داشت، شکسته نشد تا آنکه اصلاح طلبان و در حقیقت کارگزارانی‌ها توانستند شورای شهر تهران را بدست گرفته و محمدعلی نجفی از چهره‌های نزدیک به دولت بر کرسی شهرداری تهران تکیه زد. حالا دولت بار دیگر با حضور یک چهره اصلاح‌طلب در جلسات کابینه موافقت کرده است تا یک بار دیگر سیاسی بودن این تصمیم خود را به رخ بکشد.
سخنگوی دولت دیروز در پاسخ به پرسشی درباره اینکه این کار موجب خواهد شد بدهی دولت به شهرداری پرداخت شود؟ با بیان اینکه ما به میزانی که به سایر دستگاه‌ها می‌دادیم، برای تعهدات خود به شهرداری تهران، پرداختی داشتیم، گفت: اینکه فضای مثبت‌تری با حضور شهردار تهران در هیئت دولت فراهم می‌شود و در سایه این تعامل کارها بهتر پیش خواهد رفت، باید امیدوار بود و این کار را «خیر» ارزیابی می‌کنیم.

وزیران علوم و نیرو مهرماه معرفی می‌شوند
سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره طولانی شدن معرفی دو وزیر باقیمانده کابینه، گفت: رئیس جمهور وزیران نیرو و آموزش و تحقیقات را در مهرماه و پس از تعطیلات مجلس معرفی خواهد کرد.

 یک میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی جدید
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیاردی توتال و ردیف اعتباری ۸ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها به عنوان دستاوردهای دولت در جذب سرمایه خارجی، اظهارداشت: در اقدامی دیگر قراردادهای جدیدی در عرصه درمانی و پروژه‌های آبرسانی صورت گرفت و مصوبات دیروز شورای اقتصاد برای این بود که کارهای اداری و جاری جهت برخورداری از این اعتبارات انجام شود.
وی افزود: مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۲۰۳ میلیون یورو برای بیمارستان ۷۲۳ تختخوابی تبریز و ۴۰۶ میلیون یورویی برای بیمارستان نمازی شیراز و جذب سرمایه خارجی به مبلغ ۴۱۵ میلیون یورو توسط بیمارستان شهید رجایی تهران از سوی شورای اقتصاد صادر شده است که «اگزیم» بانک کره تأمین آن را تقبل کرده‌است. وی با اشاره به اینکه شکل سرمایه گذاری بیمارستان‌ها، مشارکتی است، گفت: همچنین مصوب شد درآمد این بیمارستان‌ها، به اضافه بخشی از کمک دولت، به بازگشت سرمایه بانک مزبور اختصاص بیابد.
نوبخت خاطرنشان کرد: پیرو وعده رئیس جمهور در سفر به خوزستان در فروردین امسال، هیئت دولت مصوب کرد ۹۵۰۰ میلیارد تومان برای تأمین آب و فاضلاب استان خوزستان صرف شود. ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم برای بازسازی شبکه برق اختصاص یافت. قرار شد بخشی از این بودجه از صندوق توسعه ملی و تسهیلات خارجی تأمین شود. بانک‌های اروپایی اعلام آمادگی کردند و روز دوشنبه در هیئت دولت تصویب شد ۲۰۰ میلیون و ۱۴۰ هزار یورو برای آبرسانی به دشت ایذه و باغملک تسهیلات خارجی استفاده شود.

 روحانی به مردم وعده داد
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد اصلاح‌طلبان از اولین گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی و محتوای سخنان او با بیان اینکه نمی‌دانم از سخنان رئیس جمهور چه توقعاتی داشتند که برطرف نشده، گفت: آقای روحانی خودش، خدا و مردم را در نظر می‌گیرد و برای تحقق وعده‌هایی که به مردم داده باید تلاش کند.

 افزایش تعهدات خارجی دولت
نوبخت درباره اینکه آمارهای اقتصادی از افزایش بدهی‌های دولت خبر می‌دهند نیز با اشاره به اینکه باید دید منظور از بدهی تعهدات خارجی دولت است یا بدهی‌های سررسید شده، گفت: اگر منظور تعهدات دولت است که طبیعی است با جذب سرمایه‌های خارجی اخیر، تعهدات ما افزایش یافته، ولی اینکه بدهی‌های حال شده ما افزایش یافته باشد، چنین نیست. حتی ما بدهی‌های خود را زودتر از زمان موعد، پرداخت می‌کنیم تا اعتبار دولت افزایش یابد. نوبخت درباره کشته شدن دو کولبر در غرب کشور که گفته شده یکی از آن‌ها دهیار یکی از روستاهای منطقه بوده است نیز با اظهار بی اطلاعی از کم و کیف این اتفاق، اظهارداشت: ساماندهی کولبران در هیئت دولت تصویب شد و طرح وزارت کشور ما را قانع کرد که این بخش از هموطنان قابل ساماندهی هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها