فعالان بخش خصوصی ناکامی برجام را در رفع کامل مشکلات دست و پاگیر بانکی، پاشنه آشیل این قرارداد میدانند؛ مسئلهای که مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رشد و توسعه اقتصاد کشور شده است.

بی اعتنایی بانک های روسیه وچین به برجام

قدس آنلاین- در روزهای اخیر و پس از دو سال از عمر برجام، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران به نیاز سالانه ۵۰ میلیارد دلاری کشور به جذب سرمایهگذاری خارجی و نداشتن هماهنگی شرکت‌های ایرانی با مقررات بینالمللی اشاره کرده است.

خبرگزاری مهر به نقل از یک عضو هیئت سرمایه‌گذاری خارجی از کند شدن و در مواردی توقف مذاکرات بانک‌های اروپایی با ایران به دلیل جریمههای سوئیفت، خبر داده است. بنا به اظهارات حسین سلیمی با وجود بهبود نسبی روابط بانکی پس از برجام، بانک‌های بزرگ اروپایی از بازگشت دوباره تحریم‌های بانکی علیه ایران، اعمال محدودیت، جریمه از جانب آمریکا احساس نگرانی دارند.

وی البته ابراز امیدواری کرده اروپا به دلیل زیان دیدن از محل تحریم‌های قبلی و از دست دادن بازار جذاب ایران، این بار زیر بار خواسته آمریکا نرود. وی ادامه داد: دیپلماسی بینالمللی می‌تواند به پیشبرد اهداف اقتصادی ایران کمک کند؛ بخصوص اینکه اختلافات آمریکا با کشورهای اروپایی در این خصوص کاملاً مشهود است و با وجود همه اختلافات، فرانسه کار سرمایهگذاری خود در ایران را شروع کرده و با آمدن شرکت‌هایی مثل رنو، پژو و توتال، کار سرمایهگذاری خود را انجام داده است؛ انگلیس هم بزودی برای سرمایه‌گذاری به اقتصاد ایران ورود می‌کند و بنابراین باید شاهد این باشیم که برجام، کاملاً به نفع ایران تمام شود و آمریکا که پیمانشکنی میکند، دیگر تنها با ایران رو در رو نخواهد شد، بلکه با کشورهای اروپایی نیز دچار مشکل میشود.

*بانک‌های بزرگ اروپایی کار نمی‌کنند

یکی ار فعالان پیشکسوت بخش خصوصی با اشاره به رفع نشدن کامل موانع بانکی از مسیر تجارت ایران به خبرنگار ما گفت: متأسفانه تاکنون فقط چند بانک اتریشی و آلمانی تحریم‌ها را شکستهاند. بانک بزرگی مانند دویچ بانک هنوز با ما کار نمیکند. در چین هم فقط یک بانک با ما کار میکند. روسیه هم برخلاف روابط خوب همسایگی فقط یک بانکش با ایران تعامل دارد که این عدم تعامل بدون شک از ترس جریمههای آمریکاست.

اسدالله عسگراولادی ادامه داد: امروز صادرات ما به روسیه یک پنجم واردات ما از این کشور است. صادرات ما به این کشور با روبل پرداخت میشود که پولی بیثبات است و برای تبدیل آن باید به همان یک بانکی که با ایران همکاری دارد حدود پنج درصد کارمزد بدهیم که همین امر سبب شده صادرات به این کشور برای ما بهصرفه نباشد؛ بنابراین تجّارمان کار را متوقف کردهاند و پولشان را در بانک‌ها خواباندهاند!

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه البته خبر توقف و کندی مذاکرات بانک‌های اروپایی با ایران را خبری تأیید نشده و احتمالاً توطئه اسرائیلی‌ها دانست و گفت: ما مذاکرات تازهای با آن‌ها نداشتهایم و جز اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در تلاش برای جلسه با مقام‌های آمریکایی و حل این مشکلات بانکی است، خبری را تأیید نمیکنم.

**** کارشکنی آمریکا

یک فعال اقتصادی دیگر هم به خبرنگار ما گفت: آمریکا با این بهانه که نهادهای امنیتی ایران طرف شرکت‌های اروپایی هستند، به اروپایی‌ها هشدار میدهد که با ایران کار نکنند اما واقعیت این است که اگر آن‌ها سرمایهگذار واقعی باشند، میتوانند در صنایع پتروشیمی، نفت، لوازم خانگی، نساجی و معدن ما وارد شوند که سرشار از مزیت برای هر دو طرف است.

محمدحسین برخوردار این رفتارهای آمریکا را بیاثر و خنثیسازی آن را نیازمند گذر زمانی اندک دانست و ادامه داد: اگر تیمی قوی از وزارت خارجه و نظام بانکی با سرمایه‌گذاران خارجی وارد مذاکره جدی شوند، همکاری با ایران به آسانی تقویت می-شود و به طور قطع وقتی نگرانی‌ها از سوی این تیم رفع شود، جذب سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری در سال کار سختی نیست.

این فعال اقتصادی، حل فسادهای اقتصادی و اداری و کاستن از بروکراسی داخلی را از شیوههای جذب این سرمایهگذاران دانست و اذعان داشت: این عامل در فراری دادن سرمایهگذاران، هم ارز مداخلات آمریکا در اجرای درست برجام است! به گفته این فعال اقتصادی، سرمایهگذار به دنبال سود و امنیت اقتصادی است که از این حیث ایران گزینه بسیار خوبی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها