رشت- مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: همزمان با هفته دولت، ۱۲هزار نفر از آب شرب روستایی بهره‌مند شدند.

۱۲ هزار نفر از آب شرب روستایی بهره‌مند شدند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر روز چهارشنبه، ۱۵ شهریور ماه در سالن جلسات این اداره برگزار شد گفت: در دو برهه از زمان در دهه فجر و هفته دولت خدمات دستگاهای اجرایی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و آب فاضلاب روستایی در این هفته پروژه‌های زیادی را به بهره‌برداری رسانده است.

«محب علی رنج‌ور» افزود: پروژه‌های هفته دولت در ۳ بخش آب شرب روستایی، بخش تصفیه و جمع‌آوری فاضلاب روستایی و توسعه راه اندازی و بازسازی شبکه‌ها خلاصه می‌شود.

وی گفت: در بخش آب شرب روستایی ۲۶ روستا با ۳ حلقه چاه عمیق،۲ دهنه بهسازی چشمه،۳۹ کیلومتر خطوط انتقال ،۲۱۹ کیلومتر شبکه توزیع آب ،۱۴۵۰ متر مکعب مخزن ذخیره و ۴ واحد ایستگاه پمپاژ با تعداد ۱۲ هزار و ۵۳۳ نفر و با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان و شاخص ۱/۷۶ درصد در مدار بهره برداری قرار گرفت.

رنج‌ور افزود: در حوزه فاضلاب در هفته دولت ۵ پروژه که ۶ روستا را تحت پوشش قرار داده است به بهره برداری رسیده است.

وی به پروژه امام زاده ابراهیم شفت اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه شفت یک منطقه گردشگری محسوب می‌شود و بافت زمین طوری بود که فاضلاب وارد رودخانه امام زاده ابراهیم می‌شد و این حالت منظره خوبی نداشت این پروژه ظرف مدت بسیار کوتاه انجام شد .

وی به اجرای پروژه مبارک آباد شهرستان رشت که یکی از پروژه‌های کشوری بود اشاره کرد و گفت: در راستای احیای تالاب انزلی، طرح نوینی به طور موفق با ایجاد تصفیه فاضلاب به وسیله پکیج‌های تک خانواری در این روستا انجام شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: پروژه پاشاکی لاهیجان که سالیان زیادی با اعتبارات ملی شروع شده بود و مدتی متوقف ماند در هفته دولت در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

رنج‌ور به پروژه مسکن مهر آستانه اشرفیه اشاره کرد و افزود: فاضلاب مجتمع مسکن مهر آستانه اشرفیه برای اولین‌بار با همکاری و مشارکت ۲ شرکت کره‌ای با طراحی یک روش نوین، با پکیجی که به‌صورت کامل از کره وارد شد در مسکن مهر نصب شد .

وی گفت: پروژه فاضلاب روستایی ویرمونی آستارا که  سالیان سال منابع مالی آن تامین نشده و رها شده بود نیز در مدار بهره برداری قرار گرفت.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان افزود: در مجموع فاضلاب ۲ هزار و ۱۷۲ خانوار با اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان، ۳۹ هزار و ۷۰۰ شبکه جمع آوری فاضلاب ،۸۵۰ متر مکعب ایجاد تصفیه خانه ،۵۰ پکیج در شبانه روز و ۲۹ سپتینگ مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی به بازسازی تأسیسات مستهلک شده در روستاها اشاره کرد و گفت :متوسط عمر مفید تاسیسات ۲۲ سال است که هر ساله با اعتبارات محدود از نظر کیفی تاسیسات را ارتقا کیفی می دهیم.

وی تصریح کرد: درهفته دولت امسال؛ ۱۵۵ کیلومتر اصلاح شبکه،۱۱۷ کیلومتر توسعه شبکه ،۱۸ دهنه بهسازی چشمه،۴۱ مورد دیوارکشی،۳۲ مورد مخزن هوایی،۱۳ باب چاه آب،۳۲ مورد اصلاح فیزیکی و خرید ۱۰۷ تن مواد گندزدا،۱۱۵ مورد الکترو پمپ،۴۵ مورد ساخت تابلو برق در ۱۶ شهرستان با  ۳ میلیارد تومان هزینه و بهره‌مندی ۱۷۶۰ روستا  در بخش بهسازی و بازسازی شبکه ها انجام شد.

رنج ور گفت: در حوزه آب شرب روستایی متوسط تولید آب در کشور ۱۰۰۰ تومان در هر مترمکعب است که نرخ تکلیفی آب ۲۰۰ تومان که هر ساله ۲۰ میلیارد تومان ضرر این مابه تفاوت است .

وی افزود: در برخی از روستاها که کد آبادی دارند خدمات آب روستاییارایه می‌شود و در برخی از روستاها منابع تامین آب به علت اینکه آب زیرزمینی قابل استحصال نیست با مشکل مواجه است.

برچسب‌ها