رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت میانمار از جنایات وحشیانه علیه مسلمانان جلوگیری کند، گفت: کشورهای همسایه و سازمان ملل وظایف خود را انجام دهند؛ تفاوتی میان مسلمانان مظلوم در میانمار با سایر نقاط جهان نیست.

دولت میانمار مانع جنایات وحشیانه علیه مسلمانان شود/ ایران خواهان امنیت در منطقه، شبه‌جزیره کره و آسیاست/ هرگاه شیعه و سنی کنار هم بودند، بر صهیونیسم و تروریسم پیروز شدند

به گزارش قدس آنلاین، حسن روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه و در نشست هیأت دولت، با اشاره به آمار خوشحال‌کننده مرکز آمار ایران در حوزه اقتصادی، گفت: براساس این آمار، رقم رشد اقتصادی ۷ درصد بدون احتساب نفت برای ۳ ماهه اول امسال در مقایسه با ۳ ماهه پارسال، نشان می‌دهد که مردم و دولت ایران در مسیر رشد و توسعه در حال حرکت هستند.

رییس جمهور اضافه کرد: اگر چه پارسال هم از رشد اقتصادی بالایی با احتساب نفت برخوردار بودیم، اما رشد اقتصادی امسال چنانچه با همین روند ۳ ماهه ادامه یابد، انتظار می‌رود که در پایان سال شاهد رشد، ۶ یا ۷ درصدی باشیم.

روحانی خاطر نشان کرد: براساس گزارش مرکز آمار در بخش ساختمان و مسکن نیز شاهد رشد مثبت هستیم و در ۳ ماهه اول امسال رشد بخش ساختمان به ۷.۱ درصد رسیده است و این آمار باعث خوشحالی مردم  و سرمایه‌گذاران بخش مسکن است.

رییس جمهور اضافه کرد: سرمایه ثابت ناخالص در سال‌های گذشته همواره منفی بوده و در سال ۹۱، تا منفی ۲۷ درصد هم رسید و فقط در سال ۹۳ مثبت شد و مجدداً منفی گردید، اما براساس گزارش مرکز آمار، رشد سرمایه‌گذاری مثبت ۷.۱ شده است و این به مفهوم اعتماد جامعه به آینده است، چرا که آینده را روشن دیده و شروع به سرمایه‌گذاری کرده اند.

دکتر روحانی گفت: نرخ رشد اقتصادی کشورمان در سال گذشته در دنیا کم‌نظیر و چه بسا بی‌نظیر بود و امیدواریم امسال رشد اقتصادی‌مان هم در منطقه و هم در سطح جهان قابل توجه باشد و بتوانیم در سایه رشد اقتصادی پایدار ایجاد شده، برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود دستگاه‌های مختلف کشور را به برنامه‌ریزی‌های لازم برای مسافرت‌های ایمن مردم در اواخر تابستان و نیمه دوم شهریورماه فرا خواند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عید سعید غدیرخم را از اعیاد بزرگ مذهبی و دینی دانست و اظهار داشت: عید غدیر خم به قدری اهمیت داشت که خداوند با لحن خاصی با پیامبر خویش در این زمینه صحبت می‌کند که «بلغ ما انزل الیک» و از این لحن مشخص است که قبلاً توسط وحی پیام غدیر برای پیامبر تشریح شده بود و پیامبر اسلام مأمور بود که آن را ابلاغ نماید.

رییس جمهور تصریح کرد: موضوع غدیر خم به ما نشان می‌دهد که خداوند خواسته است که در کنار قرآن و پیامبر عزیز اسلام(ص) مشعل فروزان دیگری پیش روی بشریت و مسلمانان وجود داشته باشد. اینکه در کنار کتاب خداوند که حقایق را برای مردم بیان می‌نماید افرادی هم لازم است که وجود داشته باشند تا قرآن و جزئیات وحی را برای مردم بیان کنند.

روحانی تأکید کرد: پیام غدیر مشعل جدیدی برای هدایت بشریت و مسلمانان بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) محسوب می‌شود و در این بخش که پیامبر مشعل هدایتی پیش روی انسان‌ها گذاشته است، اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد. اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) دارای جایگاه بلند و والایی است  و در واقعه غدیر این جایگاه هر چه بهتر برای مردم تبیین شد، هیچ‌کس در این جایگاه و مقام هدایتگری امیرالمؤمنین(ع) تردیدی ندارد و آیات و روایاتی که در شأن امام علی(ع) وجود دارد مورد اتفاق نظر شیعه و سنی می‌باشد.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه اساس واقعه غدیر مورد اتفاق همه مسلمانان است، گفت: این واقعه در منابع شیعه و سنی نقل شده است و صرفاً ویژه شیعه نیست و علامه امینی هم واقعه غدیر را بیشتر از منابع اهل تسنن نقل کرده است.

وی با بیان اینکه واقعه غدیر باید به عنوان مسیر هدایت قرار بگیرد، افزود: امیر المؤمنین(ع) و فرزندان آن حضرت مشعل هدایت بشریت و مسلمانان و نیز مایه وحدت شیعه و سنی می‌باشند.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه امروز نیازمند وحدت و همبستگی هستیم، گفت: اگر چه ممکن است از لحاظ نگرش، بعضاً اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، اما در اصل قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و قیامت، اتفاق نظر داریم و اینکه باید به مظلومیت جهان کمک کنیم، موضوعی نیست که بین شیعه و سنی اختلاف وجود داشته باشد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در عراق وقتی شیعه و سنی در کنار هم قرار می‌گیرند می‌توانند تلعفر را آزاد کنند و در سوریه زمانی که کنار هم قرار می‌گیرند حلب آزاد می‌شود و حصر دیرالزور می‌شکند و با این اتحاد است که در لبنان ارتفاعات مرزی عرسال آزاد می‌شود.

رییس جمهور افزود: جایی که شیعه و سنی در موضوع فلسطین کنار هم قرار می‌گیرند، شاهد پیروزی در مقابل رژیم صهیونیستی هستیم  و زمانی که مقاومت لبنان در کنار حماس و شیعه و سنی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، هم غزه پیروز شد و هم مقاومت لبنان به پیروزی دست یافت.

روحانی با اشاره به مشکلات موجود در دنیای اسلام و لزوم حل و فصل آن از طریق مذاکره و گفتگو، اظهار داشت: امروز یمن برای حل مشکلات خود، نیازمند وحدت است و ایجاد جدایی بین گروه ها و اقوام یمنی و بمباران این کشور کار ناصحیحی است. باید همه گروه‌ها را به وحدت دعوت کنیم تا خودشان برای آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت در منطقه و جهان اسلام، نیازمند اتحاد است، گفت: چرا باید کشورهای همسایه جنوبی مدام از غرب، تسلیحات نظامی خریداری ‌کنند و مسابقات تسلیحاتی در منطقه راه بیندازند در حالی که قطعاً این سلاح‌ها برای مبارزه با دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی نیست.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه در مناسبات دنیای امروز باید عنصر تهدید حذف گردد، تصریح کرد:  امروز کره شمالی، بخاطر موجودیت خود و در برابر تهدید مسیر کنونی را انتخاب کرده است. واشنگتن مرتباً کره شمالی را تهدید می‌کند و این کشور هم در مقابل بمب‌های جدیدی را آزمایش می‌نماید.

دکتر روحانی گفت: تهدید کشورهایی که به سلاح اتمی دست یافته‌اند، بازی بسیار خطرناکی برای کل جهان است؛ لذا معتقدیم در این عرصه حل و فصل مشکلات باید با مذاکره و گفتگو باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه امنیت شبه جزیره کره و کل قاره آسیا و منطقه برای ایران حائز اهمیت است، به کشتار مسلمانان میانمار اشاره کرد و اظهار داشت: در میانمار مردم مسلمان دچار مضیقه شده و صدها هزار نفر آواره و تعداد بسیاری کشته شدند به نحوی که جنازه برخی سوزانده و خانه بسیاری از مردم نیز آتش زده شده است.

وی با تأکید بر اینکه تفاوتی بین مردم میانمار و سایر مسلمانان جهان وجود ندارد، اظهار داشت: ما به عنوان یک کشور مسلمان و انقلابی در برابر مظلومین عالم حتی اگر مسلمان هم نباشند، احساس وظیفه و کمک‌رسانی می‌کنیم و دولت میانمار را دعوت می‌کنیم، جلوی جنایات وحشیانه علیه مسلمانان را بگیرد و از کشورهای همسایه و مسلمان می‌خواهیم که در این زمینه به مردم آواره میانمار کمک کنند و از سازمان ملل نیز می‌خواهیم که وظیفه و مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهد و در دنیای اسلام نیز بایستی از لحاظ سیاسی و انسانی به مردم میانمار کمک کنند و در این راستا جمهوری اسلامی ایران و مشخصاً هلال احمر آماده است تا در زمینه اسکان و رسیدگی به مردم آسیب‌دیده کمک‌های لازم را مبذول دارد.

رییس جمهور توسل به نسل‌کشی در دنیای امروز را غیرقابل قبول دانست و گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم آپارتاید، با کشتار مردم فلسطین به دنبال پاک‌سازی نژادی است و زمانی در بوسنی و هرزگوین نیز این شیوه جریان داشت، امروز همه باید علیه اینگونه اقدامات و نسل، کشی‌ها، مواضعی یکسان و قاطعی اتخاذ کنیم تا بتوانیم به مظلومین جهان و مردم میانمار کمک کنیم.

  تاکید دولت بر یکپارچگی کارت های هوشمند

هیات وزیران در ادامه این جلسه ضمن تاکید بر لزوم یکپارچگی کارت های هوشمند با محوریت کارت ملی و پرهیز از صدور کارت های متعدد هوشمند، به وزارت کشور ماموریت داد تا نسبت به هماهنگی دستگاه های اجرایی در این خصوص اقدام نماید.

تعیین روسای کمیسیون های اقتصادی ایران با ترکیه و آذربایجان

با تصویب هیات وزیران، روسای کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با ترکیه و آذربایجان تعیین شدند.

بر این اساس، ریاست کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با کشورهای ترکیه و آذربایجان به ترتیب به وزیر صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی محول شد.

در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاههای اجرایی پس از بحث و بررسی، به تصویب هیات وزیران رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها