بندرعباس-جولان خودروهای رنگارنگ باقیمت مناسب یکی از امتیازات مناطق آزاد کشور است که بسیاری از هم‌وطنان را برای بهره‌گیری از این امتیاز وسوسه می‌کند اما واقعیت این است که صدای دهل شنیدن از دور خوش است.

قفل چرخ خودروهای جزیره کیش باز شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه خودروهای مناطق آزاد تجاری در طول سال مرخصی به میزان ۳۰ الی ۴۵ روز برخوردار بوده و صاحبان آن مجاز به استفاده در جاده‌های کشور  هستند اما جزیره کیش امسال از این قانون مستثنا شد و لذا هم‌زمان با فصل تابستان این موضوع اعتراض بسیاری از ساکنان آن را به همراه داشت.

محصور در میان دریا

شهروندان جزیره کیش که هم‌زمان با آغاز فصل تابستان و مسافرت با خانواده بسیاری از تعطیلات را از دست دادند این قانون را نقض عدالت می‌دانند و خواستار تجدیدنظر در این رابطه هستند.

بسیاری از ساکنان این جزیره بابیان اینکه آن‌ها محصور در میان آب هستند ابراز می‌کنند: استفاده از خودرو آن‌هم به مدت یک هفته و یا یک ماه چه اشکالی ایجاد می‌کند؟

آن‌ها اذعان می‌کنند برای یک خانواده ۴ الی ۶ نفره امکان تهیه بلیت هواپیما میسر نبوده و این قانون ظلم در حق خانواده‌ها به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر است.

برخی از شهروندان با اشاره به تبعات منفی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می‌گویند: تا سال گذشته و با تلاش مسئولان بلیت به مسیر کیش با نرخ مصوب ارائه می‌شد اما از اواخر سال گذشته این نرخ افزایش یافت و برای خانواده‌های پرجمعیت تردد از مسیر هوایی به‌صرفه نیست و این موضوع باعث شده بسیاری از کیش وندان تعداد سفرهای خود را محدود کنند.
بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز بر این باورند که اگر مسئولان خواستار سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه در این جزیره هستند باید تمهیدات و تسهیلات ویژه‌ای را در این رابطه بیندیشند نه اینکه بر محدودیت‌ها بیفزایند.

۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع

بر اساس بخشنامه مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران مورخ ۲۶ آبان ماه سال ۹۵ از گمرک‌های مناطق آزاد خواسته‌شده تا علاوه بر لغو دستورالعمل‌های قبلی در خصوص تردد خودروهای مناطق آزاد، از قبول هرگونه درخواست برای ورود موقت خودروهای مزبور به سرزمین اصلی خودداری کنند.

صدور مجوز خروج موقت خودرو از مناطق آزادی چون کیش یک سال است که ممنوع شده و این موضوع نارضایتی ساکنان این مناطق به‌ویژه جزیره کیش را به دنبال داشته است.

از دیگر مشکلات موجود ساکنان جزیره کیش طرح ممنوعیت خروج خودروهای بالای دو هزار ۵۰۰ سی‌سی با پلاک گذر موقت است و این در حالی است که بسیاری از خودروهای این منطقه ظرفیت بالای دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی رادارند و ساکنان منطقه به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند خودروهای با این ویژگی را از منطقه خارج کنند.

اختیاری نداریم

مدیرعامل منطقه آزاد کیش نیز در مورد وضعیت خروج موقت خودرو از کیش و مطالبات مردم کیش  اظهار می‌کند: آزادسازی مجوز خروج خودرو در اختیار گمرک جمهوری اسلامی است که در این راستا نیز پیگیری‌های بسیار زیادی صورت گرفت.

مونسان بابیان اینکه بخشنامه گمرک در تابستان امسال مانع خروج خودروها از کیش شد ادامه می‌دهد: البته پیش‌ازاین مکاتبه‌ای به‌عنوان رئیس شورای تأمین جزیره کیش با گمرک انجام شد که پاسخ روشنی دریافت نشد.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش ابراز امیدواری می‌کند تا در آینده بتواند پاسخ قانع‌کننده‌ای در این زمینه از گمرک دریافت کند.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد مشکل در برخی مناطق آزاد ،دلیل منطقی برای صدور بخشنامه عمومی برای همه مناطق نیست؛ اظهار کرد : تاکنون در کیش مشکلی درزمینهٔ خروج و بازگشت خودروها نداشتیم .

تکلیف مشخص شود

عدم صدور مجوز خروج خودروهای پلاک منطقه آزاد تا آنجا بحث‌برانگیز شده که امام‌جمعه این جزیره نیز بارها خواستار حل این مشکل توسط مسئولان گمرک شده است.

حجت‌الاسلام علی دادی به موضوع تردد خودروها از کیش به سرزمین اصلی و مشکلات پیش‌آمده برای مردم در این زمینه می‌گوید: خودروها یا داخل سرزمین اصلی هستند یا از خارج وارد می‌شوند که برای تردد آن‌ها ضابطه و قانونی وجود دارد ،اینکه خودروهای مناطق آزاد در کدام مقوله می‌گنجند باید مشخص شود.

وی که هم چنان بر حل این مشکل اصرار دارد می‌افزاید: مسئولان گمرک کشور باید مشکل تردد خودرو از مناطق آزاد را به‌صورت قانونی حل کنند.

امام‌جمعه کیش معتقد است: مسئول گمرک کشور نیاز است تا این موضوع را به‌صورت قانونی تعیین تکلیف کند و اینکه با تردد خودروها از مناطق آزاد با چه قانون و ضابطه‌ای رفتار می‌کنند، مشخص شود.

حق مردم  

نماینده مردم بندرلنگه، بستک، پارسیان و جزیره کیش در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نزدیک به یک سال است که گمرک ایران از خروج خودروهای ساکنین و اهالی جزیره کیش به سرزمین اصلی ممانعت کرده که این اقدام موجب نگرانی ساکنان منطقه شده است اظهار می‌کند: استفاده از خودروی شخصی در این جزیره حق مردم است.

ناصر شریفی با اعتراض نسبت به ممانعت گمرک نسبت به خروج خودروی ساکنان کیش از جزیره ادامه می‌دهد: حتی ایرانیان خارج از کشور زمانی که به ایران سفر می‌کنند، می‌توانند طی تشریفات گمرکی خودروی شخصی خود را وارد کشور کنند؛ اما چگونه است که هم‌وطن ما در کشور و سرزمین خود نمی‌تواند از این حق برخوردار باشد؟

وی اظهار می‌کند: نمی‌دانیم گمرک با چه توجیه و منطقی این تصمیم را گرفته و اجرا می‌کند، تا جایی که اطلاع دارم در مناطق آزاد دیگر چنین قانونی وجود ندارد؛ ازاین‌رو از رئیس‌کل گمرک و معاون وزیر اقتصاد و دارایی می‌خواهیم که در این موضوع تجدیدنظر کنند تا این مشکل حل شود.

خروج خودرو به‌صورت موقت آزاد شد

مدیرکل گمرک جزیره کیش بابیان اینکه خروج خودرو از جزیره کیش از روز چهارشنبه به سرزمین اصلی به‌صورت موقت و تا اطلاع بعدی آزاد اعلام‌شده است اظهار می‌کند: جمعی از ساکنان جزیره کیش دریکی دو ماه اخیر از مسئولان منطقه و گمرک بندر جزیره کیش خواسته بودند تا قانون ممنوعیت خروج موقت خودرو از کیش لغو شود.

مهدی اقبالی مقدم  بیان کرد:  پس از بررسی درخواست جمعی از ساکنان جزیره کیش مبنی بر لغو ممنوعیت قانون خروج موقت خودرو از کیش به سرزمین اصلی، پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های لازم توسط مسئولان منطقه و گمرک کیش با گمرک ایران انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه خروج خودروبر اساس روال سابق و طبق قانون انجام می‌گیرد، اظهار کرد: طبق بخشنامه اعلام‌شده خروج خودروهای بالای دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی از جزیره ممنوع است و تنها خودروهای با حجم موتور دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی و پائین تر اجازه تردد خواهند داشت.

برچسب‌ها