ساری-نام منطقه آزاد اقتصادی مازندران چند سالی است که سر زبان‌ها افتاده و مدیران استانی بارها پُزش را به مردم این دیار داده‌اند؛ وعده‌ای که روی کاغذ مانده و درگیر سیاست‌بازی شده است.

منطقه آزاد مازندران پشت دروازه سیاست

قدس آنلاین - گروه استان ها، حسین احمدی:  این طفل دُردانه که این روزها هواخواهان زیادی پیدا کرده، همچون کلاف سردرگم میان امیرآباد و فریدونکنار و نوشهر دست‌به‌دست می‌شود.

تمامی کارشناسان به‌اتفاق، زیرساخت‌ها و شرایط بندر امیرآباد را برای ایجاد منطقه اقتصادی مناسب می‌دانند در حالی که رجل سیاسی درگیر کشمکش‌های منطقه‌ای و قومی بوده و نمی‌گذارند این پرونده قطور به سرانجامش نزدیک شود.

یک بار اعلام نام منطقه اقتصادی مازندران به علت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به تعویق افتاد تا کاندیدای این کرسی سبز بازنده از پیش تعیین‌شده نباشند و بار دیگر دکتر روحانی برای از دست ندادن آرای خود در برخی از مناطق مازندران اعلام منطقه آزاد را به تأخیر انداخت تا بعد از انتخابات کار را یکسره کند.

عدم وحدت رویه در مجمع نمایندگان مازندران و تن‌ندادن به نظرات کارشناسان موجب شد این پروسه آزاردهنده همچنان بی‌سرانجام بماند.

نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی در 3 گروه مناطق شرقی، میانی و مرکزی صف‌بندی کرده‌اند و تصمیمات و منافع منطقه‌ای را بر تصمیمات کارشناسی ترجیح داده و مازندران را به ‌عنوان کلان‌شهر نمی‌بینند.

در یک بازه زمانی هم پیشنهاد اعلام همزمان 3 منطقه اقتصادی در استان بر سر زبان ها افتاد که پیشنهادی غیرعملی بوده و روند انتخاب را طولانی‌تر کرد.

از سوی دیگر، برخی شنیده‌ها حاکی است که زمین‌خواری‌های صورت‌گرفته از سوی وابستگان مدیران ارشد در مناطق مرکزی مازندران شائبه‌هایی را ایجاد کرده که نماینده مردم بهشهر در پاسخ به این سؤال به یک لبخند معنادار اکتفا می‌کند.

به هر حال اعلام نام منطقه آزاد مازندران پشت دروازه‌های دولت، زمان را از دست می‌دهد و مازنی‌های چشم‌انتظار به تصمیم انقلابی کابینه دوازدهم هنوز امیدوارند؛ تصمیمی که باید خیلی زودتر از این‌ها و به‌ دور از ملاحظات و بخشی‌نگری‌ها گرفته می‌شد.

کشمکش‌های منطقه‌ای و شهرستانی

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگا ما می‌گوید: منطقه آزاد امیرآباد به تصویب رسیده است و این مصوبه باید در دولت تبدیل به یک لایحه شود و پس از بررسی در مجلس شورای اسلامی، اعلام و به منطقه آزاد تبدیل شود.

دکتر علی‌محمد شاعری با اشاره به اینکه این لایحه پشت دروازه دولت مانده است، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه برخی از ملاحظات سیاسی و تصمیمات غیرکارشناسی بر این اقدام مهم سایه انداخته است.

وی یادآور می‌شود: هیچ نقطه‌ای در ایران مانند امیرآباد بهشهر ظرفیت، پتانسیل و زیرساخت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به منطقه آزاد را ندارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شبکه جاده‌ای و ریلی، نزدیکی به 2 فرودگاه بین‌المللی ساری و گرگان، فاصله‌داشتن منطقه امیرآباد از بافت‌های مسکونی و جمعیتی، امکانات وسیع برای تخلیه و بارگیری به میزان 7 و نیم میلیون تن، عمق آبخور منطقه ویژه و وجود اراضی بسیار وسیع به میزان 2 هزار هکتار که در اختیار بندر امیرآباد است را از ویژگی‌هایی برشمرد که این منطقه را از سایر نقاط متمایز کرده است.

شاعری با اشاره به اینکه در فریدونکنار تنها 20 هکتار و در نوشهر40 هکتار زمین وجود دارد، این مناطق را مناسب برای ایجاد منطقه آزاد نمی‌داند و می‌گوید: تمامی استان‌های مرزی کشور در گلستان، خراسان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان، کرمانشاه و غیره یا یک منطقه آزاد دارند یا در حال گرفتن امتیاز این‌گونه مناطق هستند.

وی با بیان اینکه کشمکش‌های شهرستانی بر تصمیمات کارشناسی سایه افکنده است، اضافه می‌کند: این اختلافات به دولت هم منتقل گشته و واهمه‌ای درصورت انتخاب قطعی نام منطقه آزاد ایجاد شده است.

اختلاف نظر، بلای منطقه آزاد

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: هم‌اکنون منتظر تصمیم دولت هستیم و کابینه دوازدهم باید هرچه سریع‌تر لایحه منطقه آزاد امیرآباد را به مجلس ارائه کند.

شاعری با اعلام اینکه استاندار مازندران بندر امیرآباد را مناسب ایجاد منطقه اقتصادی می‌داند، می‌افزاید: برخی از نمایندگان مازندران هم که نظرشان محترم است، بیشتر دنبال منافع شهرستانی بوده و همین اختلاف نظرها موجب شده دولت به اجماع نرسد تا منطقه آزاد را اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد امیرآباد نیازمند یک اراده و تصمیم ملی است، به دولت پیشنهاد می‌دهد فارغ از نظر نمایندگان و مسئولان محلی، تصمیم ملی اتخاذ کند.

شاعری تأکید می‌کند: هر 3 منطقه امیرآباد، بابلسر و نوشهر بررسی شود و هر مکانی که زیرساخت‌ها و شاخصه‌های بالاتری دارد، به‌ عنوان منطقه آزاد اعلام و سایر ملاحظات کنار گذاشته شود.

تسلیم تصمیمات غیرکارشناسی نمی‌شوم

وی در رابطه با این پرسش که آیا این پروسه طولانی نشده است، اظهار کرد: بنده نسبت به سرانجام کار خوشبین هستم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور می‌شود: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان منطقه آزاد امیرآباد را تصویب کرد و سپس این موضوع در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد که زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای عضو شورای عالی برگزار می‌شود، تأیید شد.

شاعری تأکید کرد: با تدبیر کار را دنبال می کنم و به عنوان یک جهادی تسلیم تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی نمی‌شوم.

آقای بانک تصمیم می‌گیرد

حال باید دید با انتخاب مرتضی بانک به‌ جای اکبر ترکان به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد، آیا پروسه‌های انجام‌شده باید بار دیگر از نو بررسی شود یا آقای بانک تدبیر می‌کند و این منطقه را زودتر عملیاتی خواهد کرد.

سال‌هاست مازندران چوب عدم انسجام در مدیریت ارشد استانی را می‌خورد و هیچ‌گاه به‌عنوان یک کلان‌شهر به آن نگاه نشده است. همیشه نگاه‌های قومی و منطقه‌ای سایه‌اش بر تصمیات فنی و کارشناسی سنگینی کرده و توسعه مازندران روند منطقی خود را طی نکرده است، چنانچه در اغلب زمینه‌های توسعه‌ای دچار چالش هستیم.

از نمایندگان مازندران نیز انتظار می‌رود با وفاق و همدلی و به ‌دور از منافع منطقه‌ای و شهرستانی و با پذیرفتن نظرات کارشناسان امر، این پروسه بلاتکلیف را پایان دهند تا منطقه آزاد مازندران از سردرگمی رها شده و مردمان این خطّه از امکانات و مزایای آن برخوردار شوند.

برچسب‌ها