زنجان- کارگران روغن نباتی جهان که ماه هاست روغن بیکاری را بر تن خود زده اند با وجود اینکه بار ها با اجتماع در مقابل استانداری خواستار دریافت مطالبات خود شدند اما این تجمعات و وعده های مسئولان مبنی بر احقاق حقوق کارگران تاکنون دستاوردی نداشته است.

کارگران روغن نباتی«جهان» نانشان در روغن نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: یکی از کارگران اخراج شده کارخانه روغن نباتی جهان می گوید: ماجرای اخراج کارگران روغن نباتی جهان از بهمن ماه سال گذشه آغاز شد، پروژه ای که حدود ۹۰ نفر را اخراج کردند و بعد از آن حدود ۱۱۸ نفر اخراج شد که جمعا نزدیک ۲۰۰ نفر از این شرکت تعدیل شدند.

این کارگر با بیان اینکه بعد از این ماجرا ما در مقابل استانداری تجمع کردیم می افزاید: از آن موقع تا الان حقوق نگرفتیم و مسئولان استانداری وعده و وعیدهایی برای بازگشت به شرکت داده اند.

وی ادامه می دهد: به ما قول دادند که ما را به شرکت ها و بیمه بیکاری معرفی کنند و تا الان حتی یک نفر موفق نشده است از بیمه بیکاری ریالی دریافت کند.

وی در خصوص بیمه خود نیز ابراز می کند: ۱۷ ماه بیمه ما قبل از عید کلا صفر است و تامین اجتماعی قبول نمی کند که ما سابقه بیمه داریم و می گوید هر موقع که کارفرما پول را واریز کند بیمه ها بروز می شود.

وی تصریح کرد: مدیر اداره کل تامین اجتماعی میزان بدهی شرکت به بیمه را حدود  ۳ میلیارد و هفتصد میلیون عنوان کرده است.

این کارگر اخراج شده می گوید: همه کارگران اخراج شده الان بیکار هستند و ما بیمه بیکاری را برای همین روزها می ریخیتم در حالی که الان ریالی از آن دریافت نکردیم.

وی ادامه می دهد: بیمه من از حقوقم کسر شده است و اینکه تامین اجتماعی نتوانسته ۳ درصد را از کارفرما بگیرد من باید بروم از کارفرما بگیرم؟

قرار داد یک طرفه

این کارگر ادامه می دهد: تعداد کارگران اخراجی از سال ۱۳۹۲ تا اخر سال ۱۳۹۵ نزدیک ۵۲۰ نفر بوده است و در حال حاضر تنها حدود ۱۲۰ نفر در کارخانه فعالیت می کنند.

وی بیان می کند: زمانی که کارخانه دولتی بود از بانک ها از بابت بدهی این شرکت به این مکان برای توقیف می آمدند در حالی که از سال ۱۳۹۲ به بعد کسی برای پیگیری حقوق خود نیامده است.

این کارگر در مورد نوع قرارداد کارگران اخراج شده، با بیان اینکه باید یک قرارداد دست ما و دیگری در دست کارفرما باشد، گفت: از زمانی که شرکت خریده شده است قرارداد یک طرفه امضا شده و به ما و اداره کار قراردادی داده نشده است.

وی با بیان اینکه کارفرما حکم کارگزینی به ما نداده است، تصریح کرد: اداره کار در طول این مدت کاری نکرده است.

این شهروند با تاکید بر اینکه فقط یک قرارداد داشتیم و آن هم دست کارفرما بود، ادامه داد: مسئولان هم می دانستند که ما قرارداد نداریم.

وی ادامه داد: در این مدت چرا تامین اجتماعی پیگیری نکرده است که چرا شرکت لیست بیمه را پیگیری و واریز نکرده است؟

وعده هایی که عملی نشد

این شهروند با بیان اینکه استانداری اعلام کرده که این کارگران حق و حقوق ، سنوات و بیمه بیکاری خود را دریافت می کنند، ادامه داد: هیچ کدام از این وعده ها عملی نشده است و من تا الان ریالی از بیمه دریافت نکرده ام.

این کارگر ادامه داد: با توجه به اینکه مسئولان نامه دادند که شما بیکار نمی شوید، تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان این است که بتوانیم به کار برگریدم.

وی ادامه داد: در یک نامه اسم ۲۵ نفر آمده که بروید در فلان شرکت مشغول به کار شوید، ما دنبال حقوق خود هستیم.

وی ادامه داد: حدود پانصد میلیون، روغن را توانستیم با حکم قضایی توقیف کنیم اما من با ۱۴۰ تُن روغن چه کار کنم و روغن توقیف شده به چه درد من می خورد؟

این کارگر با تاکید بر اینکه من ۱۵ سال عمر و جوانی خود را را در این شرکت گذرانده ام،ادامه داد: الان باید کجا کار کنم؟

برچسب‌ها