کرمان- جیرفت یا سرزمین هزار گوهر که تمدن آن ریشه در دل تاریخ دارد از دو واژه«جیر» به معنای پست و پایین و «افت» به معنی افتاده تشکیل شده که خود گواه اقلیم متفاوت این منطقه است

جیرفت سرزمین همزیستی میوه های گرمسیری و سردسیری

هادی شفیعی مجاز: شهرستان جیرفت با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب مرکز کرمان واقع شده است که از شرق به استان سیستان و بلوچستان، از غرب به شهرستان های بافت و سیرجان محدود شده است.

حاصلخیز بودن خاک، وجود مزارع متعدد و تنوع آب و هوایی، جیرفت را به هند ایران مشهور کرده است.

۷۰۰۰ سال قدمت

کاوش های انجام شده در دهه ۷۰ منجر شد که این شهرستان با تاریخی هفت هزار ساله به مهد تاریخ شهرت گیرد که دلیل این مدعا کشف آثار باستانی مختلف است که اکنون در موزه های این شهر چشم نوازی می کند.
وجود اقلیم متفاوت، تابستان را برای مردم برخی مناطق این شهرستان با دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد همراه می کند در حالیکه در مناطقی مانند ساردوئیه و جبالبارز گردشگران از هوایی معتدل و خنک با طبیعتی چشم نواز بهره می برند.

وجود آب و هوا و شرایط اقلیمی متنوع موجب شده دهها نوع از محصولات گرمسیری و سردسیری در این شهرستان کشت شود، به نحوی که این شهرستان در تولید برخی محصولات کشاورزی در رتبه های بالای کشوری قرار دارد.

همزیستی نخل و گلابی

شهر جیرفت توسط رودخانه های هلیل رود، شور و ملنتی احاطه شده و مهمترین این رودخانه ها همان هلیل رودی است که خاطره هایی بس دراز به قدمت تاریخ را در شریان های خود به یادگار دارد و با طول ۴۰۰ کیلومتر به جازموریان ختم می شود و زیبایی های این رود در طول مسیر چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

هر چند خشکسالی های متوالی رمق و خروش را از هلیل رود گرفته بود اما بارندگی های سال جاری موجب شد تا دوباره هلیل خفته بخروشد و دل مردم این منطقه را که آبادی اراضی کشاورزیشان به خروش هلیل بستگی دارد، شاد کند.

وجود مناطق خوش آب و هوا مانند دره زیبای 'دلفارد' به عنوان یکی از ییلاق های شهرستان جیرفت و روستای هدف گردشگری سالانه گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند.

از شگفتی های این روستا همزیستی درختان گرمسیری مانند خرما و مرکبات در کنار درختان سردسیری مانند گردو، زردآلو و گلابی است که در یک باغچه ببار می نشینند.

یادگار صفوی

مقبره میرحیدر به عنوان یادگاری از دوران صفوی از دیگر مکان های گردشگری شهرستان جیرفت است که در روستای اسفندقه در فاصله ۷۰ کیلومتری جیرفت قرار دارد این مقبره در باغی بسیار زیبا و محصور به درختان میوه بنا شده که نقشه گنبد آن از داخل چهارضلعی و در مراحل بعد به هشت طاق نما تبدیل و گنبد مدوری بر روی آن بنا شده ‌است.

مناظر زیبای ییلاق بخش ساردوئیه که در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر جیرفت و در مسیر جاده راین به جیرفت و بافت قرار دارد نیز با چشم اندازهای زیبا و کوه های سر به فلک کشیده چشم نواز مسافران و رهگذران است.

گنبد مدور و سبز امامزاده سلطان سیداحمد که زیبایی خاصی را به شهر درب بهشت مرکز بخش ساردوئیه داده نیز آرامبخش قلب مسافران و گردشگران است.

وجود موزه اشیاء باستانی مرکز شهر جیرفت، باغ های زیبای مرکبات کشت و صنعت و سد عظیم جیرفت از دیگر مکان های گردشگری و دیدنی این شهرستان به شمار می رود.

شکوفه های درختان بادام منطقه جبالبارز نیز در بهار زیبایی خاصی به این منطقه می دهد و گردشگران زیادی را در ایام نوروز فرا می خواند.

قرار گرفتن سرزمین هزار گوهر جیرفت در مسیر ارتباطات تجاری و فرهنگی و وجود دشتها، جلگه های حاصلخیز و منابع آب منجر به توسعه و گسترش فرهنگ و تمدن باستانی در این منطقه شده است.

اکنون با گذشت سالها می توان این تمدن را از تپه هایی نظیر کنار صندل و تپه عظیم باستانی محوطه های جای مانده از آن دوران جستجو کرد.

برچسب‌ها