نمی توان درخصوص صحت یا عدم صحت آمارهای اقتصادی منتشرشده به صورت احساسی اظهار نظر کرد که آیا رقم رشد اقتصادی افزایش داشته یا نداشته است؟ بلکه مراکز تولید کننده آمار همچون بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران باید روشهای محاسباتی خود را به صورت شفاف به اطلاع علاقمندان برسانند و به آنها توضیح دهند که برای استخراج این آمار از کدام یک از آمارهای خام یا آمارهای فصلی استفاده کرده اند؟

مراکز تولید کننده آمار روشهای محاسباتی خود را به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند/ روش های محاسباتی رشد اقتصادی در ایران مورد تایید صندوق بین المللی پول است

قدس آنلاین- دکتر رویا طباطبایی یزدی رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با بیان اینکه برای جلوگیری از گمانه زنی های مثبت یا منفی درخصوص کاهش یا افزایش رشد اقتصادی بهتر است روشهای آماری که رشدهای اقتصادی با آن محاسبه می شوند  ارائه داده شود به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آنچه مرکز آمار کشور از افزایش رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه سال گذشته ارائه داده موضوعی است که باید توسط کارشناسان مرکز آمار توضیح داده شود که برکدام اساس و با استفاده از کدام روشها آمار رشد اقتصادی منتشر شده است؟ چرا که نمی توان به چنین موضوعی بدون اطلاعات لازم پرداخت. وی افزود: به هر حال آنچه باید توضیح داده شود این است که برای محاسبه این آمار از کدام روشهای مورد اعتبار بین المللی استفاده شده است؟ یقینا برای شفاف سازی وجلوگیری از گمانه زنی های مثبت یا منفی کارشناسان یا مراکز آمار باید توضیح دهند که براساس کدام یک از ویرایش ها یا دستورالعمل های بین المللی افزایش رشد اقتصادی مشخص می شود.

طباطبایی یزدی دراین باره خاطرنشان کرد: به نظر بنده نمی توان درخصوص صحت یا عدم صحت آمارهای اقتصادی منتشرشده به صورت احساسی اظهار نظر کرد که آیا رقم رشد اقتصادی افزایش داشته یا نداشته است؟ بلکه مراکز تولید کننده آمار همچون بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران باید روشهای محاسباتی خود را به صورت شفاف  به اطلاع علاقمندان برسانند و به آنها توضیح دهند که برای استخراج این آمار از کدام یک از آمارهای خام  یا آمارهای فصلی استفاده کرده اند؟

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش رشد اقتصادی نباید مردم شاهد بازتاب های اقتصادی آن از جمله بهبود معیشت و اشتغالزایی باشند به قدس آنلاین گفت: بنده دقیقا روی این موضوع تاکید میکنم که با اظهارنظر چند کارشناس نمی توان گفت که آمارهای منتشر شده از رشد اقتصادی صحیح یا نادرست است، بنابراین باید به این نتیجه رسید که آمارهای منتشر شده درخصوص شهر تهران یا مثلا کل کشور است؟ تنها راهکاری که می توان به آمار ارائه شده اعتماد کرد بررسی آن با دلایل منطقی و علمی است. در صورتی که با دلایل علمی نتوانیم آماری ارائه دهیم نمی توانیم درخصوص آن نیز اظهار نظر درستی داشته باشیم. رئیس سازمان ملی بهره وری ایران تصریح کرد: به نظر بنده تنها زمانی می توان درباره آمارها اظهار نظر کرد که آن را با متد و روش مورد بررسی قرار دهیم. در جلسه ای که هفته گذشته با حضور بنده در بانک مرکزی برگزارشد عنوان شد که صندوق بین المللی پول روشهای محاسباتی رشد ایران را در یک سال اخیر مورد بررسی قرار داده وآن را تایید کرده است. به هر حال به این دلیل که اشتغالزایی ایجاد نشده نمی توان آمارهای منتشرشده را نفی کرد.

طباطبایی یزدی در پایان خاطرنشان کرد: امروز ۹۹ درصد بخش نفت از سرمایه استفاده می شود در حالی که دراین حوزه تنها از یک درصد نیروی انسانی استفاده می شود بنابراین در بخش هایی که بیشتر از سرمایه استفاده کرده باشند نمی توان نافی رشد اقتصادی به لحاظ عدم اشتغالزایی شد.

برچسب‌ها