۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 561763

پژوهشگران دانشگاه اوپسالا و انستیتو کارولینسکای استکلهم بتازگی در پژوهشی درباره «طلاق» دریافتند، اختلالات روانی در کودکان پیش از سنین دبستان که با پدر و مادر به صورت همزمان زندگی می‌کنند، کمتر خواهد بود.

زندگی با یکی از والدین زمینه‌ساز اختلال روانی در کودکان می‌شود

قدس آنلاین- پژوهشگران دانشگاه اوپسالا و انستیتو کارولینسکای استکلهم بتازگی در پژوهشی درباره «طلاق» دریافتند، اختلالات روانی در کودکان پیش از سنین دبستان که با پدر و مادر به صورت همزمان زندگی می‌کنند، کمتر خواهد بود.

بررسی وضعیت ۳۶۵۶ کودک سه تا پنج ساله نشان می‌دهد، کودکانی که پس از جدایی والدین با هر دوی آن‌ها زندگی می‌کنند، نسبت به بچه‌های با شرایط مشابه که تنها با یک والد زندگی می‌کنند یا بیشتر اوقات را با یکی هستند، دچار رفتارها و اختلالات روانی کمتری هستند.

امروزه طلاق به یکی از معضلات جدی جوامع مختلف بخصوص کشورهای پیشرفته تبدیل شده، اما این نخستین بار است که پژوهش‌های علمی، از لزوم توجه به وضعیت روحی روانی کودکان کمتر از پنج سال و شیوه نگهداری آن‌ها خبر می‌دهند. کودکانی که بشدت نیازمند ثبات و اطمینان در روابط والدین هستند.

در این زمینه والدین و مربیان پرسشنامه هایی براساس رفتارهای دشوار کودک تکمیل کردند که نشان می‌دهد، کودکانی که بیشتر اوقات با یک والد هستند، دچار مشکلات رفتاری بیشتری هستند.

همچنین مطالعات دیگری تأیید می‌کند که فرزندان طلاق ممکن است در طول زندگی خود با برخی مشکلات ارتباطی روبه رو باشند که هر چه طلاق در سنین کمتر فرزندان اتفاق بیفتد، این آسیب‌ها نیز جدی‌تر خواهد بود و روابط پایدار این کودکان با والدین بخصوص پدر کمتر و نامطلوب‌تر است. به نظر می‌رسد، کودکانی که تا پیش از پنج سالگی متحمل استرس جدایی می‌شوند، در زندگی آینده خود نیز اضطراب بیشتری در روابط زناشویی دارند زیرا بسختی می‌توانند نسبت به یک رابطه اطمینان پیدا کنند.

چنین نتایجی ثابت می‌کند که کودکان در زندگی به حضور پدر و مادر نیاز دارند و شیوه نادرست نگهداری از آن‌ها، می‌تواند به روابط آینده آن‌ها نیز صدمه بزند.

منبع:www.Top Santé.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها