اهواز_مدیر پرستاری بیمارستان گلستان اهواز از نصب و راه‌اندازی دستگاه پیشرفته ماموگرافی دیجیتال در این بیمارستان خبر داد.

راه‌اندازی دستگاه جدید ماموگرافی دیجیتال در بیمارستان گلستان اهواز

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از  پایگاه خبری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، شهرزاد عطارزاده اظهار کرد: سرطان پستان  شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان ایرانی است و در بین انواع سرطان‌ها، پس از سرطان دستگاه گوارش، بیشترین آمار مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: یکی از مهمترین شیوه‌های تشخیص به موقع و مبارزه با سرطان پستان، روش تصویربرداری ماموگرافی است که شامل انجام رادیوگرافی از بافت نرم پستان، به منظور ارزیابی توده‌ها و ضایعات و در نهایت، شناسایی سرطان است.

مدیر پرستاری بیمارستان گلستان اهواز تصریح کرد: از سال گذشته واحد غربالگری سرطان پستان در دپارتمان آنکولوژی بیمارستان گلستان با برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد جهت بانوان اهوازی و انجام معاینات دوره‌ای مستمر، نیاز به ایجاد بخش و خرید تجهیزات ماموگرافی، بعنوان یکی از مهمترین راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان پستان را اعلام کرد که با تأکید و حمایت دکتر حی‌بر رئیس بیمارستان و همت همکاران در کمیته اجرایی بیمارستان گلستان، خوشبختانه امروز با انجام مراحل تهیه، ساخت محل، نصب و راه‌اندازی دستگاه جدید ماموگرافی دیجیتال بیمارستان گلستان اهواز، برای اولین بار این مهم تحقق یافت.

عطارزاده افزود: انجام ماموگرافی برای زنان بالای چهل سال، هر دو سال یکبار، ضروریست و به خانم‌هایی که بستگان درجه یک آنها (مادر یا خواهر) سابقه‌ی ابتلا به سرطان پستان دارند، انجام ماموگرافی از سن ۳۵ سالگی  به بعد، به صورت سالانه توصیه می‌شود که بهترین زمان انجام ماموگرافی هفته اول قاعدگی است.

مدیر پرستاری بیمارستان گلستان اهواز با بیان اینکه انجام ماموگرافی بسیار ساده است، عنوان کرد: مزیت روش ماموگرافی دیجیتال بر ماموگرافی‌های معمولی، تکنولوژی تبدیل تصاویر اشعه ایکس به فایل مجازی است که به تصویربردار امکان بزرگنمایی یا تنظیم روشنایی تصاویر جهت بررسی ناهنجاریهایی که بطور معمول دیده نمی‌شود را می‌دهد.

عطار زاده گفت: از دیگر مزایای ماموگرافی دیجیتال، امکان ذخیره تصاویر بر روی لوح فشرده یا هارد دیسک رایانه است که با توجه به برخورداری مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز از سیستم شبکه‌ی الکترونیکی بایگانی و تبادل تصاویر پزشکی، PACS، دسترسی آسان به تصاویر و نمایش آن در هر پایانه رایانه‌ای تحت وب در هر مرکز درمانی، جهت مشاوره و درمان را ممکن می‌سازد.

وی ادامه داد: همچنین تصاویر ماموگرافی دیجیتال در کمتر از ۱۰ ثانیه آماده می‌شود در حالیکه در شیوه ماموگرافی معمولی، بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

مدیر پرستاری بیمارستان گلستان اهواز رعایت توصیه‌هایی را برای مراجعان ماموگرافی ضروری دانست و در این باره بیان کرد: هنگام تصویربرداری، به هیچ وجه از اسپری یا لوسیون‌های ضد عرق یا پودر تالک در زیر بغل یا روی پستان استفاده نکنید زیرا آثار ناشی از آن مانع از تصویربرداری دقیق و در نهایت تشخیص به‌موقع بیماری خواهد شد و همچنین افرادی که قبلاً پروتز سینه انجام داده‌اند، حتما کارشناس رادیولوژی را از این موضوع آگاه نمایند تا از روش مناسب تصویربرداری استفاده شود.

وی افزود: بیمارستان گلستان اهواز با حضور اساتید گروه آموزشی رادیولوژی و کارشناسان متبحر رادیولوژی و بهره‌مندی از دستگاه‌های فوق پیشرفته‌ی تصویربرداری پزشکی آنژیوگرافی، اِم. آر. آی، سی. تی. اسکن، پزشکی هسته‌ای، رادیولوژی دیجیتال و فلوروسکوپی، به عنوان جامع‌ترین و پیشرفته‌ترین مرکز تصویربرداری استان خوزستان و جنوب غرب کشور در حال خدمت به مردم است.

وی ادامه داد: مرکز درمان سرطان و بخش انکولوژی و رایوتراپی بیمارستان گلستان اهواز نیز با دارا بودن دستگاه‌های فوق پیشرفته پرتودرمانی، شتابدهنده و شیمی‌درمانی، در حال رسیدگی و درمان بیماران سرطانی است که دستگاه ماموگرافی یکی از تجهیزات تشخیصی مهم و مورد نیاز این بخش است.

برچسب‌ها