بجستان- مسئول منابع طبیعی و ابخیز داری بجستان گفت: وجود ۵ کانون بحرانی در این شهرستان و پیشروی کویر با توجه به اقدامات خوب انجام شده توجه جدی تر مسئولان شهرستانی و استانی و حتی کشوری را می طلبد.

پنج کانون بحرانی و پیشروی کویر در بجستان نیازمند توجه جدی مسئولان است

مصطفی خاکپور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: نیمی از مساحت ۴۸۰ هکتاری بجستان کویر و در معرض کویر و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

وی افزود:شهرستان بجستان با مساحتی بالغ بر ۴۸۰ هکتار در حاشیه کویر نمک یکی از بحرانی ترین شهرستانهایی است که حدود نیمی از مساحت آن کویر و بیابان و در معرض گسترش بیابان و کم آبی شدید قرار گرفته است.

مهندس مصطفی خاکپور مسئول منابع طبیعی و آبخیز داری این شهرستان با بیان اینکه در این شهرستان ۲۵۰ هزار هکتار عرصه های بیابانی و در معرض بیابان داریم گفت:  ۵ کانون فرسایش بحران شناسایی شده که عمده ترین این کانونها ریک نخ کوه یونسی است که بالغ بر ۱۲ هزار هکتار بوده که در سال گذشته اعتباری برای احیاء این کانون از محل اعتبارات ریزگردها گرفته شده و ۲۰۰ هکتار نهال کاری آنها شروع شده است.

مهندس خاکپور افزود: در این شهرستان بالغ بر ۸۰ هکتار مراکز بحرانی داریم که نیاز به عملیات تثبیت ریز گردها دارد ودر مرحله اول برای نهال کاری منطقه یونسی ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده که این هزینه با احتساب آبیاری سنواتی است.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بجستان گفت: اولین وظیفه این اداره حفاظت از عرصه های ملی و تاغزارها و پوشش گیاهی می باشد که به همین منظور در اسفند ماه گذشته و در هفته منابع طبیعی  ۲۲ هزار اصله نهال در شهرستان توزیع شده و به همین منظور صندوق توسعه منابع طبیعی تشکیل که ۴۹ درصد بودجه آن را دولت و ۵۱ درصد دیگر را مردم تامین می کنند.

مهندس خاکپور با تاکید براینکه تلاش می شود از عرصه های طبیعی به جد حفاظت و نگهداری شود گفت: برای حفاظت به عنوان اولین وظیفه همگانی و به عنوان پیشگیری از تخریب و تجاوز به عرصه های ملی با گشت و همکاری و مشارکت مردم از طریق واحد حقوقی این اداره و مراکز قضایی و نیروی انتظامی با متخلفین برخورد و دراین رابطه چندین پرونده انجام و سیر قانونی خود را تمام می کند.

وی در بحث آبخیز داری گفت: اتمام طرح مطالعاتی نوق و جزین و اتمام طرح مطالعاتی حوزه رودگز با مشارکت مردم و طرح مطالعاتی یونسی نیز در دست اقدام می باشدو برای خود بجستان طرح مطالعاتی پخش سیلاب بالادست شهر نیز در دستور کار است.

وی در بحث نهالکاری و بیابان زدایی افزود ۲۰۰ هکتار نهالکاری یونسی را در دست اقدام داریم و برای تولید نهال ۴۰ هزار نهال گلدانی و نیم هکتار ریشه لخت شامل گونه های طاق، ارتی پلکس، قره داغ و اشتیان تولید شده و در سال جاری و سال گذشته ۱۲۰۰ هکتار آبیاری در چندین نوبت انجام انجام شده و در سال گذشته یکی از شهرستانهای برتر استان بوده ایم که توانسته ایم اعتبارات خوبی برای پروژه های اجرایی در یافت کنیم.

مهندس خاکپور با اشاره به اینکه در حفظ عرصه های طبیعی نیاز به مشارکت جدی مردم شهرستان داریم گفت: خوشبختانه در بجستان در این زمینه بیشترین سطح مشارکت را داشته ایم و در همین راستا ۱۱ طرح مرتع داری سال گذشته آماده کرده ایم که مرتع به متقاضیان واگذار شده که خودشان هم جمع آوری و هم بذر پاشی داشته باشند و این اداره مدیریت و نظارت را بر عهده دارد.

وی در بحث گیاهانی دارویی گفت: با توجه به اینکه نیمی از شهرستان را کویر فرا گرفته ولی بجستان یکی از معدود شهرستانهایی است که دارای اقلیمهای متفاوتی بوده و در کنار این خشکی مناطقی کوهستانی داریم که با آب و هوای خوب و مستعد دارای گونه های ارزشمند گیاهان دارویی می باشد و این گیاهان دارویی شامل ۵ طرح آنغوزه مزار، آنغوزه جزین، آنغوزه علی آباد، کتیرای آهنگ و نوروزک حسین آباد می باشد که همه ساله با برداشت این گونه ها با همکاری مردم مخصوصا در سالهایی که بارندگی خوبی داریم علاوه بر اشتغال زایی و کسب درآمد خوب برای مردم می تواند نمادی برای شهرستان نیزطلقی شود.

مهندس مصطفی خاکپور در پایان گفت: با توجه به اینکه ۷۰ هزار دق کویر در شهرستان داریم که اصلا هیچ چیز قابل کشت نبوده و مراکزی نیز به عنوان جمع آوری نمک در حاشیه کویر داریم و علی رغم این مهم با وجود ۵۰ هکتار تاغزار یکی از شهرستانهایی هستیم که بیشترین جنگل دست کاشت را در استان خراسان داریم و لذا اگر بارندگی مناسب و به موقع باشد بحث ریز گردها را نداریم و با توجه به پتانسیلهای موجود و قرار گیری در حوزه طرح عظیم سیاه کوه ووجود ذخیره گاههای بادامشک و بنه و ۱۲ فقره طرح مرتع داری مصوب با نگاه اقتصادی متکی بر دامپروری  و وجود بیش از ۵ هزار هکتارعرصه های تاغزار و دست کاشت و ۵ کانون بحران و همجواری با کویر نمک می طلبد مسئولان شهرستان و استانی و حتی کشوری نگاه ویژه ای به این شهرستان به منظور جلب مشارکت مردم جهت اشتغالزایی و کاهش مهاجرت و جلو گیری از خالی شدن روستا ها داشته باشند.

برچسب‌ها