گچساران- امامزاده جعفر(ع) از امامزادگان شاخص شهرستان گچساران است، طرح آرامش بهاری، یاس نبوی، ضیافت الهی، طرح تابستانه نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی و همه مراسمات مذهبی در این بقعه شاخص شهرستان برگزار می‌شود، ضمن اینکه سالانه رتبه دوم جذب گردشگر را در شهرستان کسب می‌کند.

رتبه دوم جذب گردشگر برای امامزاده جعفر(ع) در گچساران

به گزارش قدس آنلاین، بقعه متبرکه امامزاده جعفر(ع) در مجاورت جاده گچساران به بابامیدان در دشتی وسیع در روستای امامزاده جعفر(ع)، ۲۰ کیلومتری شهرستان نفت خیز گچساران قرار گرفته و این مکان علاوه برموقعیت ویژه استراتژیکی و اهمیت اقلیمی از جمله زیارتگاه‌های معتبر به شمار می‌رود.

امامزاده به استناد اعتقادات محلی از اولاد و نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) است. امامزاده دارای کرامات زیادی است و مردم آن منطقه به آن اعتقاد دارند و گاه شبانه‌روز برای ادای حاجت در این مکان بیتوته می‌کنند.
در کتاب دایره‌المعارف شجره آل رسول(ص) جلد سوم نوشته آقای سید علی موسوی نژاد سوق در مورد این بقعه متبرکه این چنین آمده است؛ وجود گورستان قدیمی پیرامون بقعه با لوح مزار ی که قرنهای زیادی از آن گذشته است حکایت از قدمت دیرینه قومی دارد که سال‌ها پذیرای رهگذرانی بوده که قافله آن‌ها از شوش باستانی و سایر بلاد اسلامی از جمله مدینه و عراق شاهراه مزبور را طی کرده که گاه ساعت‌ها در این زیارتگاه بیتوته و شاید هم به ‌علت خستگی راه و اجل در جوار این زیارتگاه دفن شده‌اند و چه بسا نیز توانسته‌اند به مسیر خویش ادامه دهند.

لیکن این مکان به عبارتی یکی از مهمترین محل‌های مذهبی بوده است، بنای قدیم عمارت این بقعه شامل چهار ایوان کوچک و صحن مرقد مطهر که در وسط آن قبر قرار گرفته است و این بقعه در ظاهر بنایی شش ضلعی و از داخل چهار گوشه است که طول هر ضلع آن شش متر و ارتفاع آن تا سقف زیر گنبد سه متر است.

امامزاده جعفر(ع) در ابتدای روستای امامزاده جعفر واقع بوده و تا شهرستان دوگنبدان ۲۴ کیلومتر فاصله دارد.

این مکان مقدس به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر جاده گچساران به شیراز و مسیر راه کاروان راهیان نور یکی از بهترین مکان‌هایی است که در طول شبانه‌روز زائر زیادی دارد، ضمن اینکه از آنجائی‌که این بقعه در خود روستای امامزاده جعفر واقع شده دارای تمام امکانات رفاهی از جمله فضای سبز، سرویس بهداشتی، نانوایی، مغازه و... است.

همچنین از آنجائی‌که این امامزاده از امامزادگان شاخص شهرستان گچساران است، طرح آرامش بهاری، یاس نبوی، ضیافت الهی، طرح تابستانه نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی و همه مراسمات مذهبی در این بقعه شاخص شهرستان برگزار می‌شود، ضمن اینکه سالانه رتبه دوم  جذب گردشگر را در شهرستان کسب می‌کند.

بنای قدیمی امامزاده با ابعاد ۴×۴ متر که تنها از یک واحد گنبد خانه که سقف آنرا با چوب و برگ درختان پوشش داده اند، احداث شده بود. بنای جدید این زیارتگاه در سال ۱۳۷۷ (ه. ش) توسط اداره اوقاف و امورخیریه کهگیلویه و بویراحمد بطور کلی تخریب و طرح جامع ان در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع با ابعاد ۱۲×۱۲ متر احداث گردید. که دارای یک شبستان ۶×۶ متر که بر فراز آن گنبدی بزرگ به ارتفاع ۶ متر قرار گرفته است، در ضلع غربی ساختمان یک زائر سرا به ابعاد ۶×۴ متر که بر روی آن دو گلدسته ۸ متری قرار گرفته است.

سبک‌شناسی و نوع مصالح مربوط به عصر صفویه است، لذا از کیفیت بنای اول این بقعه (قبل از دوره صفویه) بدلیل تجدید بنای آن در سال ۱۳۷۷ (ه. ش) اطلاعی در دست نیست. اکنون بنای جدید این زیارتگاه در زمینی معادل یک هکتار درابعاد ۱۲×۱۲ متر با نقشه جامع مهندسی توسط اداره اوقاف استان با مشارکت مردمی روستای مزبور تهیه و اجرا شد.

مردم روستای امامزاده جعفر(ع) و سایر اقوام آن سامان برای این زیارتگاه احترام قائل هستند و با اعتقاد به پابوس آن مشرف می‌شوند و مراسم مذهبی و دینی خود را در این مکان مقدس برگزار می‌کنند، این امامزاده دارای هیئت‌امنای فعال است که نظارت و کنترل این بقعه متبرکه را برعهده دارند.

برچسب‌ها