هماهنگ کننده عملیات مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا از حضور ۲۵۰۰ اروپایی در عراق و سوریه خبر داده و درباره افزایش خطر ترور در اروپا در پی شکست‌های این سازمان تروریستی در این مناطق بحرانی هشدار داد.

۲۵۰۰ اروپایی در عراق و سوریه برای داعش می‌جنگند

به گزارش قدس آنلاین، "ژیل دوکرشوو"، هماهنگ کننده عملیات مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "دی ولت" تصریح کرد که خلافت داعش عملا نابود شده است، اما این سازمان تروریستی همچنان در اینترنت زندگی می کند.

وی همچنین گفت که من در این باره هشدار می دهم که داعش را شکست خورده ارزیابی کنیم، خلافت داعش به صورت فیزیکی نابود شده است اما خلافت مجازی آن در اینترنت همچنان ادامه دارد. این یک خطر خیلی بزرگ است. نابودی خلافت فیزیکی داعش به معنای پایان این تهدید تروریستی نیست.

این مقام ضد ترور در اروپا همچنین گفت که ما متوجه می شویم که استراتژی داعش تغییر کرده است. این سازمان تروریستی دیگر از اروپاییان درخواست نمی کند به سوریه یا عراق بیایند و مبارزه کنند بلکه از آن ها می خواهد از همان جایی که هستند حمله کنند. هر چقدر داعش در عراق و سوریه قدرتمندانه تر تحت فشار قرار می گیرد به همان میزان بیشتر طرفداران خود را به حملات تروریستی در اروپا فرا می خواند. داعش به این ترتیب دو هدف را دنبال می کند یکی اینکه انتقام بگیرد و دیگر اینکه نشان دهد این سازمان همچنان زنده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که داعش حالا در سایه تغییر استراتژی خود به جای حملات پیچیده و دقیق برنامه ریزی شده حملات کوچک تر با امکانات لجستیکی کم تر که انجام آن برای خیلی ها مقدور است را دنبال می کند. چنین حملاتی می تواند توسط افرادی که بعضا در عرض چند هفته از طریق اینترنت به افراط گرایی روی آوره اند انجام شود.

دوکرشوو همچنین در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که تاریخچه ترور نشان داده است وقتی مرکز یک سازمان تروریستی ضعیف می شود بسیاری شاخه های کوچک تر امکان شکل گیری دارند.

وی همچنین از احتمال تلاش های بیشتر در آینده برای حملات تروریستی در اروپا خبر داده و در عین حال تاکید کرد که همه آن ها بدون شرط به موفقیت نخواهد انجامید.  

 "ژیل دوکرشوو" همچنین تاکید کرد که ما حدود ۵ هزار اروپایی داریم که در عراق و سوریه برای داعش مبارزه می کنند. از بین آن ها حدود ۱۵۰۰ نفر بازگشته و حدود هزار مبارز هم مرده اند. از بین حدود ۲۵۰۰ مبارز اروپایی که امروز همچنان در عراق و سوریه حضور دارند بسیاری در مبارزات خواهند مرد و یا توسط خود داعش کشته می شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها