خرم آباد- با افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در خرم آباد، مردم از وضعیت موجود گله مند هستند.

افزایش کرایه تاکسی ها در خرم آباد/ مردم ناراضی هستند

قدس آنلاین- گروه استان ها- اکبر بابایی مفرد: افزایش نرخ کرایهی تاکسی در شهر خرم‏ آباد با پیشنهاد شهرداری و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری در سالجاری وارد صحن شورای اسلامی شهر شد، طی جلساتی بررسی و در نهایت به تصویب شورای چهارم رسید و با نصب بنر در مناطق مختلف شهر به اطلاع عموم شهروندان رسید و اول شهریورماه رسماً اجرایی شد.

این که شورای شهر به دنبال ایجاد آرامش و رضایت در بین شهروندان است، جای هیچ شکی نیست، به همین خاطر با افزایش نرخ کرایه تاکسی درصدد برآمدند تا با این اقدام حداقل دستمزد تاکسیداران را افزایش داده تا آن‏ها هم بتوانند از عهده تأمین خرج و مخارج خود و خانواده‏ هایشان برآیند اما شهردار و اعضای شورا بدون توجه به بیکاری مشهودی که در این شهر وجود دارد به درآمد شهروندان چندان توجهی نداشته و این نرخ را تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داده ‏اند که این موضوع اعتراضات زیادی در سطح شهر به همراه داشته است.

با نگاهی به آخرین نرخ مصوب کرایه تاکسی در سال ۹۳، شورای شهر با پیشنهاد شهرداری نرخ جدید خود را بر اساس عرف تعیین کرده و عملاً افزایش نرخ در برخی مسیرها با  ۱۰۰ درصد افزایش همراه بوده است و این نشان میدهد که در آینده نیز نرخ کرایه تاکسی بر حسب عرف محاسبه و اعمال خواهد شد، موضوعی که انتظار میرود شورای پنجم شهر نسبت به ساماندهی این وضعیت به صورت جدی ورود پیدا کرده و در صورت لزوم نسبت به اصلاح نرخها اقدام کند.

در این گزارش هدف این است تا این موضوع با ارائهی ساز و کارهای قانونی و کارشناسانه از سوی مسئولین شهر خرمآباد به خوبی بررسی شود، در همین راستا گفت و گویی با رؤسای شورای چهارم و پنجم شهر و هم‏چنین مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر خرم ‏آباد ترتیب داده‏ایم که در ادامه می‏ خوانید.

افزایش کرایه ‏ها در خلأ انجام وظایف قانونی مراجع ذیصلاح

محمد فتحی بیرانوند، مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرمآباد در گفتوگو با قدس آنلاین علی‏رغم این که افزایش نرخ کرایه تاکسی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اعلام شده بود، این خبر را رد کرد و گفت: رقم متوسط افزایش نرخ کرایه تاکسی حدوداً ۲۰ درصد و این نرخ به طور میانگین برای اتوبوسهای درون شهری حدود ۱۵ درصد اعلام شده است.

فتحی بیرانوند افزود: هدف ما از اجرای این طرح، اصلاح، افزایش و ساماندهی قیمتها بوده است.

وی ادامه داد: ادعا میشود برخی مسیرها بیش از ۳۰ و یا ۴۰ درصد افزایش داشته است، این امکان و شبهه از اینجا ناشی میشود که این مسیرها منطبق بر مسیرهای قبلی نیست و زمانی میتوانیم قیمتها را با هم مقایسه کنیم که دقیقاً نقطهی مبدأ تا مقصد، یک نقطه ‏ی ثابت بوده باشد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرمآباد بیان کرد: با توجه به این که در تغییرات انجام شده برخی مسیرها هنوز ثابت ماندهاند، اختلاف برداشتهایی وجود دارد که بخشی به خاطر عدم انطباق مسیرها و بخشی بهخاطر میانگین درصدهاست.

فتحی بیرانوند اذعان داشت: متأسفانه در خلأ انجام وظایف قانونی مراجع ذیصلاح مردم و رانندگان رقمهایی را بهعنوان عرف افزایش دادهاند.

وی اضافه نمود: در آن خلأهای قانونی با توجه به افزایش هزینه ‏های رانندگان و برای جلوگیری و پیشگیری از جهش و افزایش چند برابری قیمت‏ ها نرخهای تازهای پیشنهاد دادیم که سرانجام مورد تأیید شورای چهارم شهر قرار گرفت.

وی درخصوص این که مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی برای تأیید و یا رد میبایست به فرمانداری ارسال شود، اظهار کرد: با استناد به ماده ۸۳ قانون شوراها، فرمانداری میتواند حداکثر ظرف مدت زمان دو هفته نسبت به تأیید و یا رد این مصوبه اقدام نماید، این که قیمت‏ ها کم یا زیاد هستند فقط در صلاحیت شورای شهر است.

فتحی بیرانوند همچنین در اینباره که برخی مسیرها بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته ‏اند، خاطرنشان کرد: ما در کنار افزایش نرخ کرایه تاکسی بحث ساماندهی قیمتها و مسیرها را داشته ‏ایم که این افزایش ‏ها ناشی از افزایش طول مسیر، افزایش نرخ تورم و هزینه ‏های تاکسی‏ داران بوده است.

شهردار و مدیرعامل تاکسیرانی بر حسب نرخ عرف پیشنهاد خود را به شورا ارائه دادهاند

محمد حسین‏پور، رئیس سابق شورای اسلامی چهارم شهر خرم ‏آباد نیز در رابطه با تصویب افزایش نرخ کرایه تاکسی که در واپسین روزهای عمر شورای چهارم به تصویب رسید، گفت: چون دو سال گذشته افزایش نرخ کرایه تاکسی اعمال نشده بود و از طرف دولت نیز مصوبه داشتیم که قیمت‏ ها افزایشی نداشته باشد به همین خاطر در سال‏جاری این طرح با پیشنهاد شهرداری به تصویب شورای شهر رسید.

حسین‏پور که از قیمت مسیرهای تاکسی اطلاع چندانی نداشت، با بیان این که این قیمت‏ها رُند هستند، افزود: افزایش نرخ کرایه ‏ها با هدف توجه به ارتزاق تاکسی‏داران صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا تعیین نرخ مصوب بر اساس نرخ عرف کرایه تاکسی انجام شده است، بیان کرد: یکی از دلایلی که ما ۵۰۰ تومان را تصویب کردیم همین بود که در بین مردم عرف شده بود و ما هدف داشتیم همین نرخ را قانونی کنیم.

رئیس شورای چهارم شهر خرم‏ آباد بیان کرد: شهردار و مدیرعامل تاکسیرانی بر حسب نرخ عرف پیشنهاد خود را به شورا ارائه و از آن دفاع کردند.

نرخ مصوب کرایه‏ های تاکسی جای بحث دارند

اردشیر دریکوند، رئیس شورای اسلامی پنجم شهر خرمآباد در ادامه با بیان اینکه این مصوبه در شورای قبل تصویب و به اجرا درآمده است، گفت: با آغاز به کار شورای پنجم اعتراضات زیادی از سوی مردم در رابطه با افزایش نرخ کرایه تاکسی متوجه شورا بوده است.

دریکوند افزود: علیرغم این که این مصوبه در دوره قبل تصویب شده است شورای جدید حق لغو آن را ندارد اما اگر امکان داشته باشد اصلاحاتی در آن خواهیم داشت که اجحافی در حق مردم صورت نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی جاها افزایش نرخ کرایه تاکسی جای بحث دارد که این موارد در جلسات شورای شهر بررسی و در صورت لزوم اصلاح خواهند شد.

مصوبهی گرانی نرخ کرایه تاکسی غیرقانونی و لغو میگردد

فرماندار خرم ‏آباد در این خصوص گفت: در شورای شهر قبلی خرم ‏آباد قرار بود کرایه تاکسی و اتوبوس داخل شهری ۱۵درصد افزایش یابد که مورد تصویب شورا قرار نگرفت وتنها در کمیته فرعی این شورا مطرح شد.

عبدالهی بیان کرده است که تاکسی‏رانی و شهرداری از موقعیت جابه ‏جایی شورای شهر سوءاستفاده نمودند و بدون پشتوانهی قانونی اقدام به نصب بنر افزایش قیمت کرایهها کردند و باعث نگرانی شهروندان شدهاند.

به گفتهی وی شرایط برای افزایش ناگهانی و با درصدهای بالا حتی تا ۵۵ درصد افزایش، مناسب نیست و فرمانداری در رابطه با لغو این مصوبه‏ ی غیرقانونی اقدام خواهد کرد.

فرماندار خرم‎آباد اذعان کرد: در حالی مصوبه شورای شهر به فرمانداری ارسال شد که ما درگیر برنامه‎های هفته دولت بودیم و نتوانستیم آن را مورد بررسی قرار دهیم اما طی مکاتبه‎ای با شورای شهر اعلام کردیم که ایراداتی بر این مصوبه وارد است اما آنها بدون توجه به مکاتبه انجام شده این مصوبه اجرایی شد.

معمولاً افزایش نرخ کرایه تاکسی تحت تأثیر برخی عوامل از جمله افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت سوخت، افزایش حداقل دستمزد کارگر، افزایش قیمت قطعات و اقلام مصرفی خودروها و... صورت می‏ گیرد، این که مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر خرمآباد بر افزایش نرخ تورم تأکید دارد باید گفت با توجه به استعلامی که از سازمان مدیریت و برنامهریزی استانداری لرستان گرفتهایم از سال ۹۴ تاکنون نرخ تورم نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه در این مدت سیر نزولی هم داشته است، همچنین در این مدت قیمت سوخت نیز افزایشی نداشته است و تنها افزایش قیمت قطعات و اقلام مصرفی خودروها باعث شده که سازمان حمل و نقل بار و مسافر خرمآباد به افزایش نرخ کرایه تاکسی اقدام نماید، البته نباید از افزایش حداقل دستمزد کارگر نیز غافل ماند، حداقل دستمزد کارگر هم  از سال ۹۳ تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش داشته که در این مدت زمان رانندگان خارج از نرخ کرایه مصوب تاکسی، به همین میزان از مردم کرایه اضافه دریافت کردهاند.

برچسب‌ها