بر اساس تبصره یک ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت،‌معدن و تجارت مکلف است با همکاری دستگاه‌های تخصصی مرتبط برای شناسایی و رهگیری کالا از بدو ورود تا سطح عرضه شناسه رهگیری ایجاد کند.

نخستین سامانه کد رهگیری سیگار دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود

قدس آنلاین- بر اساس تبصره یک ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت مکلف است با همکاری دستگاه‌های تخصصی مرتبط برای شناسایی و رهگیری کالا از بدو ورود تا سطح عرضه شناسه رهگیری ایجاد کند. در این خصوص ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیگار را به عنوان اولین کالای مشمول، قرار داده تا شناسه رهگیری جایگزین هولوگرام شود؛ کالایی پیشقدم که برای نظارت بیشتر بر آن و راه‌اندازی سامانه، طبق اعلام رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، حدود دو ماه دیگر زمان لازم دارد.

تمام محصولات دخانی، شناسه کالا دارند

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان اینکه مطابق ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاها باید شناسه و کد رهگیری داشته باشند به خبرنگار ما می‌گوید: یک سال قبل از شهریور ۹۵ و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی شناسه کالا و شناسه رهگیری توسط دولت، در مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اقدام به فراهم کردن مقدمات کار کرده بودیم، به همین دلیل هنگام ابلاغ مصوبه و آیین‌نامه اجرایی حدود ۵۰درصد مراحل اجرایی انجام شده بود.

مهندس علی‌اصغر رمزی اضافه می‌کند: به همین دلیل سال گذشته و هنگام ابلاغ این مصوبه، شناسه کالا را برای محصولات دخانی نهایی و اجرایی کردیم. تمام محصولات دخانی در حال حاضر، شناسه کالا دارند و حتی مراحل اجرایی و الزامی بودن آن را هم شروع کرده‌ایم.

وی بیان می‌کند: از سه ماه قبل، ثبت سفارش واردات محصولات دخانی و سیگار بدون شناسه کالا امکان‌پذیر نیست. شناسه کالا از سال گذشته اجرایی شده است. شناسه رهگیری نیز با پیگیری‌هایی به عمل آمده کارهای اجرایی، تعیین شناسه رهگیری، شیوه ایجاد شناسه رهگیری و نکاتی که باید به واحدهای تولیدی و وارد کننده‌های محصولات دخانی منعکس شود، منعکس شده و اقدامات لازم برای آن انجام شده است؛ حتی نمونه‌هایی از شناسه رهگیری به صورت آزمایشی در اواخر سال گذشته چاپ شده و در خطوط تولید سیگار کارخانه‌های تابعه کشور نصب شده است.

دو ماه دیگر سامانه کد رهگیری در کشور راه‌اندازی می‌شود

رمزی با اعلام اینکه نمونه‌های آزمایشی مراحل تست و ایرادهای اجرای آن برطرف شده است، توضیح می‌دهد: به صورت فیزیکی نیز شناسه رهگیری آزمایش شده و مراحل پایانی کار و سامانه‌ای که این شناسه باید در آن قرار گیرد، تا بازرسان سطح کشور بتوانند از این سامانه و شناسه استفاده کنند، در حال نهایی شدن است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تشریح می‌کند: موضوع مهم، ارتباط سامانه‌های دیگر با این سامانه شناسه رهگیری است، یعنی وقتی شناسه رهگیری به صورت کامل و نهایی اجرا شود، باید سامانه گمرک، انبار، سامانه راه و ترابری و بارنامه‌ها به صورت آنلاین وصل باشند تا بتواند ثانیه به ثانیه وضعیت هر محصول دخانی را در سراسر کشور مشخص کنند؛ سامانه‌ای که توسط آن خیلی سریع می‌توان به اصل یا قاچاق بودن کالا پی برده و برخوردهای قانونی و لازم با قاچاق محصولات دخانی انجام شود.

رمزی با تأکید بر اینکه متولی اجرای این سامانه‌ها مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت است، می‌گوید: این سامانه‌ها در حال پیگیری بوده و متولیان در تلاش هستند ارتباط آن‌ها را با هم برقرار کنند؛ زمانی این ارتباط برقرار شد، می‌شود عملیات اجرایی را در سطح کشور شروع کرد.

وی در پایان خاطر نشان می‌کند: امیدواریم تا دو ماه آینده شاهد ارتباط سامانه‌ها با یکدیگر بوده و در آینده‌ای نزدیک از محصولات دخانی به عنوان اولین کالایی که سامانه‌اش نهایی و اجرایی می‌شود، بهره‌برداری کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها