آمریکایی‌ها می‌خواستند دیرالزور سوریه را دو دستی به داعش بدهند، اما مقاومت جانانه نزدیک به 10هزار مدافع شهر، این آرزوی کاخ سفید را بر باد داد.

دستاوردهای «زودهنگام» عملیات «دیرالزور»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ ارتش عربی سوریه و رزمندگان محور مقاومت در ادامه توفیقات میدانی چند ماه اخیر، هفته گذشته در اقدامی بسیار مهم موفق به شکستن حصر 3ساله شهر راهبردی دیرالزور شدند. در ادامه به برخی ابعاد این عملیات تاریخی می‌پردازیم:

1.شاید بزرگ‌ترین ضربه از رفع محاصره دیرالزور را طرف آمریکایی دریافت کرد که سال گذشته و در یک اقدام غیراخلاقی و در حالی که سوری‌ها اجازه داده بودند که از آسمان کشورشان استفاده کنند اقدام به بمباران مواضع ارتش در جبل الثرده در جنوب میدان پانوراما کردند که بر اثر آن 80 شهید و ده‌ها زخمی روی دست ارتش سوریه ماند. آمریکایی‌ها می‌خواستند دیرالزور را دو دستی به داعش بدهند، اما مقاومت جانانه نزدیک به 10هزار مدافع شهر، این آرزوی کاخ سفید را بر باد داد.

2. با این حال و با رسیدن نیروهای متحد به دیرالزور آنچه بیش از همه اهمیت دارد، ادامه پاکسازی محیط شهر و رسیدن به فرودگاه بود، که در منطقه المقابر از تیپ 137 جدا شده است. داعش پس از اشغال کوهستان الثرده، با اشرافی که بر فرودگاه داشت بیش از 40 عملیات و تک سنگین را برای شکست اراده مدافعان صورت داد. اما ایجاد خطوط چند لایه دفاعی با وجود آنکه داعش از خبره‌ترین نیروهایش بهره می‌برد اما باز هم راه به جایی نبرد. رزمندگان مقاومت روز جمعه توانستند محاصره این فرودگاه را هم بشکنند و گامی دیگر را آزادسازی کامل شهر بردارند.

3. داعش در طول ماه‌های گذشته با وجود گسیل ده‌ها انتحاری و همچنین بهره‌ گرفتن از بیشترین میزان زرهی موفق به رخنه بیشتر در شهر نشد. از سوی دیگر مدافعان شهر با علم به عملیات‌های آفندی داعش در موضع پدافند موفق شدند تلفات وحشتناکی را از این گروهک تروریستی بگیرند. در میان تروریست‌های داعش کسی که می‌خواست تنبیه یا مجازات شود به دو منطقه اعزام می‌شد که احتمال بازگشت سالم او هیچ وقت وجود نداشت. ابتدا فرودگاه کویرس بود و بعد هم دیرالزور!

4. محاصره غذایی شهر به وسیله داعش که مانع از ورود مایحتاج اولیه برای ساکنان دیرالزور شد، یکی از بزرگ‌ترین امدادرسانی‌هایی هوایی تاریخ در زمان جنگ را رقم زد که طی آن هزاران تن مواد غذایی به وسیله هواپیماهای ترابری روسی بر فراز شهر فرود می‌آمد تا ساکنان حداقل از گرسنگی تلف نشوند.

5. با استناد به اطلاعات دریافتی، سیاست عبور از فرات به سمت شمال در دستور کار قرار دارد و نیروهای ارتش و مقاومت بر آن هستند با رفتن به سمت استان حسکه، داعش را در غرب دیرالزور به سمت مرزهای غربی استان رقه محاصره کنند. این بهترین سیاست ممکن است که با اجرای آن، یا داعشی‌ها باید در منطقه محدود مقاومت کنند که بعید است یا آنکه ترجیح دهند به سمت شهر المیادین و بوکمال بروند./

محمد مهدی رحیمی

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها