«شیخ حسین الخشن» مدیر مرکز شرعی اسلامی بیروت ، گفت: برای امت ما که یک میلیارد و نیم جمعیت دارد و از ثروت و امکانات و انرژی‌های خدادادی برخوردار است، سکوت در قبال قبله نخست خود، عار و ننگ می‌باشد.

سکوت مسلمانان در برابر اشغال قبله اول مایه ننگ است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت موسم حج پیامی را خطاب به حجاج بیت الله الحرام ارسال و در آن وظایف امت اسلام و نخبگان در کشورهای مسلمان را در برهه کنونی تبیین نمودند. در همین راستا، با شیخ «حسین الخشن» مدیر مرکز شرعی اسلامی در بیروت و استاد حوزه های علمیه لبنان گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید. شیخ حسین الخشن متولد سال ۱۹۶۶ میلادی در روستای سحمر لبنان است. دروس دینی را در سال ۱۹۸۳ با پیوستن به حوزه علمیه لبنان آغاز کرد و ادامه تحصیلاتش را از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در حوزه علمیه قم پی گرفت و اکنون علاوه بر مدیریت کانون شرعی اسلامی لبنان جزء اساتید برجسته فقه و اصول در این کانون است. وی دارای کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی از دانشگاه ازاد اسلامی در تهران و دکترای فلسفه و الهیات از دانشگاه علوم اسلامی لندن است. از کتابهای منتشر شده وی می توان به «اسلام و خشونت: خوانشی بر پدیده تکفیر»، «اسلام و محیط زیست: به سوی فقه محیط زیست» و «عقل تکفیری: خوانشی بر روش حذفی» ، «حقوق کودک در اسلام، حقوق بشر در اسلام» و «عاشورا: خوانشی بر مفاهیم و روش های احیاگری» اشاره کرد.

به نظر شما حج چه فرصت هایی برای مسلمانان و توجه به مظلومان داشت؟ در خصوص اهمیت این فریضه الهی در ایجاد وحدت میان مسلمانان نیز توضیح دهید.

حج یکی از اساسی ترین عبادات در اسلام است که در بعد فردی و اجتماعی نتایج بسیاری بزرگی را در پی دارد. در حوزه فردی موجب تقویت روح و معنویت شخص و فرهنگ او می شود. فرد باید در خلال موسم حج برای مسلمانان و مستضعفان جهان نیز دعاهای بزرگی کند. در حوزه اجتماعی نیز حج فرصت مهمی برای آشنایی، ارتباط، دیدار و منظره ای از قدرت و عزت اسلام است. این فریضه الهی بهترین فرصت برای یکی کردن قلب‌ها و گرد آوردن مسلمانان پیرامون خیر و تقوی می‌باشد. می‌توان از این فرصت برای دیدار میان مذاهب و فرقه های اسلامی به منظور بررسی مشکلات و دردهایشان استفاده کرد. تمام مسلمانان وقتی برای طواف پیرامون یک مکان مقدس و برای یک خدا و یک پیامبر با هم جمع می‌شوند، می توانند بدون توجه به مشکلات و اختلافات، با یکدیگر وحدت داشته باشند. همه باید مراقب باشند که حرفی بر زبان نیاورند که برگرفته از مذهب و تعصب باشد.

چگونه می‌توان از فرصت حج برای تبیین سیاست‌های مستکبرین در منطقه و همچنین تبیین مظلومیت ملت فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها بهره برد؟

طبیعتا مسائل مسلمانان و دردهای آن‌ها در قلب حجاج حاضر بوده و حداقل برای ایجاد فرج برای مسلمانان و مظلومان تحت عذاب دعا خواهند کرد. زیرا طبق سخن نبی مکرم اسلام، هر کس به امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نیست. بنابراین علیرغم اختلافات ما در تعدادی از مسائل، دین و فکر و دردهایمان می‌تواند موجب وحدت و نه تفرقه ما شود. از جمله مهم ترین مسائل نیز فلسطین است که مسلمانان باید برای آزادسازی آن علاوه بر تفکر کردن، کاری هم انجام دهند. زیرا برای امت ما که یک میلیارد و نیم جمعیت دارد و از ثروت و امکانات و انرژی‌های خدادادی برخوردار است، سکوت در قبال قبله نخست خود، عار و ننگ می‌باشد. بیش از دو میلیون نفر از حجاج حاضر در این فریضه الهی باید از یکدیگر سوال کنند که چه کسی موجب هدررفت این قدرت و مانع استفاده آن در جهت صحیح می‌شود؟ مسلمانان باید بدانند که لبیک گفتن به خداوند بدین معناست که نباید در منازل ظالمین طواف کرده و ظلم و تجاوز را به رسمیت بشناسند.

علمای جهان اسلام چه نقشی در بیدارکردن و آگاه سازی امت اسلامی و تبیین نقشه‌های مستکبران و مزدوان منطقه‌ای آن‌ها دارند؟ تحلیل شما از اقدامات اقدامات علمای دربار سعودی در گمراه کردن مردم چیست؟

مسئولیت علمای اسلامی بسیار بزرگ است و هیچ چیز در طراز آن قرار ندارد. اگر علما اصلاح شوند، امت اسلامی نیز اصلاح می شود و در صورت فساد آن‌ها، امت نیز فاسد خواهند شد. عالم باید در طول سخنرانی خود مسائل اسلام را بیان کند نه مذهب خودش را و همچنین باید اهمیت و خطرناک بودن مرحله کنونی را به خوبی بداند. چالش هایی که امت با آن‌ها درگیر است، ایجاب می‌کند که از اختلافات تاریخی و بحث و جدال درباره آنها عبور و بر اولویت‌ها تمرکز نماییم. از جمله مهم ترین چالش‌ها در برهه کنونی مقابله با تکفیری‌ها که شمشیری بر گردن مسلمانان هستند، می‌باشد. بر همین اساس نیز علما و مسلمانان باید برای دفاع از دین و پیامبر و سرزمین و عزت و کرامت خود به حالت آماده باش درآیند./

انتهای پیام

محمد فاطمی زاده


 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها