اصفهان- نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: من گمان می کنم لقب پیرغلام برای خادمان و خدمتگزاران آستان حسینی چندان مناسب نیست، چرا که کلمه غلام در زبان عربی به معنای پسر و در زبان فارسی به معنای نوکر است، در حالیکه ائمه معصومین (ع) نه از ما غلامی می خواهند و نه نوکری، بلکه می خواهند که ما آدم باشیم.

 لقب پیرغلام برای خادمان و خدمتگزاران آستان حسینی چندان مناسب نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حضرت آیت الله یوسف طباطبایی نژاد صبح چهارشنبه در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی در اصفهان با اشاره به اینکه شهر اصفهان به جز آنکه شهر فرهنگ و هنر است، شهر دیانت و علم هم هست، گفت: اینکه خادمان و پیشکسوتان آستان حسینی باید به فکر تربیت جوانان به عنوان جایگزین های خود باشند.

وی ادامه داد: بزرگان بسیاری از علما و اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در این شهر زیسته و در همینجا مدفون هستند که مصداق بارز آن هم قبرستان تخت فولاد سومین قبرستان تاریخی و ارزشمند جهان اسلام است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی در اصفهان اظهارکرد: من گمان می کنم لقب پیرغلام برای خادمان و خدمتگزاران آستان حسینی چندان مناسب نیست، چرا که کلمه غلام در زبان عربی به معنای پسر و در زبان فارسی به معنای نوکر است، در حالی که ائمه معصومین (ع) نه از ما غلامی می خواهند و نه نوکری، بلکه می خواهند که ما آدم باشیم.

وی تصریح کرد: کلمه پیر هم مانع از ورود جوانان عاشق ائمه معصومین(ع) به این جمع می شود.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی تا حد زیادی مدیون روشنگری های مداحان و ذاکران اهل بیت بود، گفت: مداحان با بیان ارزش ها و مفاهیم عاشورایی ذهن مردم را روشن کرده و لذا این جریان منجر به پیروزی انقلاب شد.

وی از معرفت و آگاهی به عنوان رکن اصلی عزاداری یاد کرد و افزود: به خاطر داشته باشید که عزاداری رسالتش تنها گریاندن مردم و ایجاد شور در مجالس نیست، بلکه هدف این است که شعور و معرفت مردم افزوده شود و در پایان عزاداری بر آگاهی آنان افزوده شده باشد.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: سینه زنی و گریه کردن فقط احساسات مذهبی انسان را تحریک می کند، پس بدانید که این کارها رشد فکری به انسان نمی دهد و فلسفه قیام امام حسین(ع) را به مردم نشان نمی دهد. وی خاطرنشان کرد: در کنار این فعالیت ها باید به فکر رشد معرفت مردم و مخاطبان هم بود.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) بنده و برده نمی خواهد چرا که فلسفه قیام امام حسین(ع) ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم است.

برچسب‌ها