۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 562555

با وجود کاهش ۵ درصدی تلفات حوادث رانندگی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل، اما هنوز به طور متوسط روزانه ۴۲.۵ نفر در این حوادث کشته می‌شوند. کشته شده‌های ۳۰۰ نفری که معادل سقوط هفتگی یک هواپیمای ایرباس در پیچ و خم جاده‌های ایران است.

بجز راننده ، مقصر حوادث جاده ای کیست؟

قدس آنلاین- با وجود کاهش ۵ درصدی تلفات حوادث رانندگی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل، اما هنوز به طور متوسط روزانه ۴۲.۵ نفر در این حوادث کشته می‌شوند. کشته شده‌های ۳۰۰ نفری که معادل سقوط هفتگی یک هواپیمای ایرباس در پیچ و خم جاده‌های ایران است.

فکر می‌کنید مشکل از کجاست؟ استاندارد نبودن راه‌ها یا اتومبیل‌هایمان؟ نقش راننده‌ها و سرنشین‌ها چقدر مهم است؟ چرا تعداد تلفات حوادث و تصادفات رانندگی در ایران بالاست و چطور می‌شود جلوی این حوادث را گرفت و تلفات را به حداقل رساند؟ مسئولان به این پرسش ها پاسخ می‌دهند.

شهریور؛ ماه پر حادثه

معاون پلیس راهور کشور به خبرنگار ما می‌گوید: شهریورماه یکی از ماه‌های پرحادثه در طول سال است. در تحقیق و پژوهشی که ۵ سال اخیر انجام شده است، تابستان پر حادثه‌ترین فصل سال و شهریور پرحادثه و پُر تلفات‌ترین ماه سال است.

سردار موسی امیری اضافه می‌کند: برای کاهش این حوادث طرح‌های ویژه‌ای داریم. تمامی همکاران راهور کشور در حال آماده باش هستند. در روزهای پایانی شهریور از تمام امکانات و توانمندی‌ها راهور کشور استفاده می‌کنیم تا بتوانیم با خطر کمتری این ایام را سپری کنیم.

وی دلیل افزایش حوادث در این ماه را افزایش حجم تردد دانسته و توضیح می‌دهد: بین افزایش حجم تردد و افزایش سوانح، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و بدیهی است که وقتی تردد افزایش پیدا کند، سوانح نیز افزایش پیدا کند. شرایط خاص سفر در آخرین روزهای تعطیلات، گرمای هوا، عجله، شتاب، خستگی و خواب‌آودگی نیز متغیرهای مزاحمی هستند که کار پلیس راهور را سخت‌تر کرده و بر حجم تصادفات اضافه می‌کند.

نقص فنی، مظنون اصلی تصادفات اخیر

معاون پلیس راهور کشور تاکید می‌کند: با این همه، حادثه تصادف اتوبوس دو روز گذشته و نیز اتوبوس دانش‌آموزان دختر، ارتباطی به حوادث شهریورماه ندارد. این اتوبوس‌ها بطور طبیعی در تمام طول سال هم در جاده‌ها تردد دارند. تنها مظنون اصلی این اتفاقات دلخراش، بر اساس اظهارات راننده و مسافران"نقص فنی" است. البته هنوز اثبات نشده است اما بر اساس شواهد دلیلی جز این نمی‌تواند وجود داشته باشد.

امیری بیان می‌کند: در زمینه تابلوهای راهنمایی و رانندگی و علایم هشدار دهنده و خط کشی نقص فراوانی داریم، راه‌های کشور ایمنی لازم را ندارند،   اما این موارد به تنهایی دلیلِ افزایش تصادفات شهریور ماه نیست، چرا که این نقص در طول سال هم وجود دارد. تصادف بیشتر می‌شود، چرا که تردد در جاده‌ها بیشتر است. البته نوروز هم حجم سفرها زیاد است. اما بخاطر شرایط عاطفی و احساسی که در آن ایام بر مردم حاکم است، در رانندگی بیشتر مراعات می‌کنند ولی در شهریور ماه، رانندگان کمتر احتیاط می‌کنند که دلیل اصلی این سوانح است.

معاون پلیس راهور کشور با بیان اینکه در ۵ ماه ابتدای سال، کاهش ۵درصدی تلفات و مصدومان را داشته ایم می‌گوید: تمام تلاش پلیس راهور کمک به کاهش تلفات جاده‌ای و ایمن و سالم رسیدن مردم به مقاصدشان است.

 باید فرهنگ‌سازی کرد

در میان ۱۹۰ کشور جهان، با ایستادن در یک پله بالاتر از سیرالئون در غرب آفریقا رتبه ۱۸۹ را از نظر میزان تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده‌ایم. میزان تلفات سوانح رانندگی در کشور ما ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به لزوم فرهنگسازی برای کاهش حوادث جاده‌ای، به خبرنگار ما می‌گوید: هزینه کردن در این زمینه سرمایه‌گذاری است. چرا که سبب می‌شود حوادث و تصادف‌های کمتری اتفاق بیفتد.

مرتضی سلیمی اضافه می‌کند: ایام نوروز در کشور کمپین نه به تصادفات را اجرا می‌کنیم. مردم با حضور در کمپین‌ها با خود عهد می‌بندند، مقررات را بیشتر رعایت کنند. علاوه بر آن در محورهای مواصلاتی و جاده‌های کشور پایگاه‌های جاده‌ای را به عنوان محل استراحت و تجدید قوای رانندگان تعریف می‌کنیم تا از این طریق بتوانیم به کمتر شدن حوادث رانندگی کمک کنیم.

وی بیان می‌کند: در حادثه اخیر تصادف اتوبوس دختران دانش‌آموز، خطای انسانی و خستگی راننده سبب واژگونی اتوبوس شد. نکته مهم‌تر که مربوط به فرهنگ‌سازی جامعه می‌شود، نبستن کمربند ایمنی توسط آنان بود. چرا که طبق همان گزارش اگر آن ها کمربند ایمنی بسته بودند، هیچ کدام دچار مشکل نمی‌شدند. برای این کار نیاز است که از مدارس و خانواده‌هایمان این فرهنگسازی را شروع کرده و تلاش کنیم خانواده‌هایی تاب‌آور و قانون‌مدار داشته باشیم.

وی خاطر نشان می‌کند: یکی از چهار عامل اصلی مرگ و میر در کشور، تصادفات جاده‌ای است. برای کاهش آن نیاز است که خودرو استاندارد لازم را داشته باشد. امیدواریم که خودروسازان نسبت به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سلیمی نقش خطای انسانی را در تصادفات جاده‌ای از سایر عوامل مهمتر دانسته و می‌گوید: بحث فنی ماشین بر عهده پلیس راهور بوده و بر آن نظارت ویژه‌ای می‌شود. به استناد شنیده‌ها و تحقیقات قطعاً نقش نیروی انسانی مهمتر است. نیاز است فرهنگ رانندگی را ارتقا دهیم. احترام گذاشتن به حقوق همدیگر را نشر داده و الزام به رعایت سرعت مطمئنه داشته باشیم. علاوه بر آن از کمربند ایمنی در هر شرایطی استفاده کنیم.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در پایان خبر می‌دهد: زمان امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث جاده‌ای در کشور بین ۸.۵ تا ۹ دقیقه است که این زمان بستگی به فضای وقوع حادثه دارد. بعضی وقت‌ها با استفاده از بالگرد این دقایق کمتر هم می‌شود. این ۹ دقیقه زمانی است که در کشور تعریف شده است و در آمایش سرزمینی پایگاه‌های امداد و نجات را هر ۳۰ کیلومتر در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم در صورت وقوع حادثه، خدمات بهتری به هموطنانمان ارائه دهیم.

ضرورت تخصیص پول برای ترمیم راه‌ها و جاده‌های کشور

در ادامه این پرسش و پاسخ‌ها یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه در حوادث جاده‌ای سه عامل مهم اثرگذار است به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: راه، وسیله نقلیه و خطاهای انسانی سه عامل مهمی هستند که حوادث جاده‌ای را ایجاد می‌کنند. مواردی که اگر هر کدام درست عمل نکنند، به همین مشکلاتی می‌رسیم که متاسفانه امروز در جاده‌های کشور شاهد هستیم.

راه و جاده، بخشی پیچیده و هزینه‌بر است. بخشی که به دلیل همین هزینه‌بر بودن و عدم تامین منابع مالی آن، متناسب با نیازش کاری انجام نداده‌ایم. این وضعیت در مورد راه‌های روستایی، اسفناک‌تر است.  دکتر سید حسین افضلی می‌گوید: راه و جاده، بخشی پیچیده و هزینه‌بر است. بخشی که به دلیل همین هزینه‌بر بودن و عدم تامین منابع مالی آن، متناسب با نیازش کاری انجام نداده‌ایم. این وضعیت در مورد راه‌های روستایی، اسفناک‌تر است. راه‌های بسیاری سراغ دارم که ۳۵ سال پیش توسط جهاد سازندگی ساخته شده‌اند و پس از آن هیچگونه تعریض یا اصلاح مسیری انجام نشده است. آن زمان، جاده روستایی با حجم خاصی از ترافیک پیش‌بینی شده بود، اما اکنون ترافیکی سنگین را تحمل می‌کنند که قطعاً مشکل ساز می‌شود.

وی در ادامه بیان می‌کند: در آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور نیز مشکل داریم. به طور نمونه، استانی به وسعت و اهمیت فارس، هنوز یک متر آزادراه ندارد. تنها کاری که می‌شود در این زمینه انجام داد، تخصیص پول و اعتبار برای ترمیم و اصلاح راه‌هاست. بسیاری از راه‌ها نیاز به بازتعریف دارد. همین راه‌های مشکل دار کشور هم نیاز است با تامین منابع مالی، اصلاح مسیر صورت گرفته و از لحاظ هندسی راه بازبینی شود.

این نماینده مردم در مجلس عنوان می‌کند: در این زمینه از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی غافل بوده‌ایم. اگر ما به گونه‌ای عمل کنیم که سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی سودآور باشد، می‌توانیم از پتانسیل سرمایه‌گذار داخلی و خارجی استفاده کنیم. باید جدی‌تر به این قضیه پرداخته و برنامه‌ریزی کنیم.

خودروهای کشور نیاز به بازنگری دارند

افضلی با بیان اینکه باید جان انسان‌ها را جدی‌تر بگیریم، تاکید می‌کند: در کشور ما نباید پس از گذشت ۳۰ سال، همچنان نیسان بدون کوچکترین تغییر تولید و در جاده‌ها تردد کند. یا نباید خودرویی مانند پراید که اصلاً ایمنی ندارد و بیشترین آمار تصادفات و تلفات، نقص عضو و معلولیت‌های ناشی از تصادف با این وسیله نقلیه است تولید شود. خودروهای کشور نیاز به بازنگری دارند.

وی تصریح می‌کند: من بارها در جلسات کمیسیون عنوان کرده‌ام که دلیل این همه اصرار بر استفاده از ماشین‌های بی‌کیفیت مانند پراید را متوجه نمی‌شوم. ما باید از پیشرفت‌های دنیا در این راستا استفاده کنیم. این سخن به این معنا نیست که لزوماً از تولیدات آن ها استفاده کنیم، بلکه به این معناست که باید تولیدات خود را ارتقا بدهیم. علاوه بر آن در کشور متقاضی زیادی در کشور برای خرید ماشین‌آلات داریم. باید از این تقاضا در راستای ارتقای سیستم استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه به نقش مهم راننده و خطاهای ناشی از رانندگی اشاره کرده و می‌گوید: این امر هم نظارتی جدی می‌طلبد. برخی از راننده‌ها بیش از ساعت استاندارد رانندگی می‌کنند. نیاز است سلامت راننده کنترل شود. خصوصاً در انتخاب و تعیین راننده وسایل نقلیه عمومی باید بیشتر مراقب کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان بیان می‌کند: در این فضا که جاده‌ها همین جاده‌ها و ماشین‌ها هم همین ماشین‌های کم کیفیت است، در کوتاه‌مدت نیاز به نظارت بیشتری وجود دارد. باید پلیس‌راه کشور تقویت شود. نیروی انسانی بیشتری داشته و امکانات و ادوات کنترل بیشتری در اختیار داشته باشند. ابزار الکترونیک و هوشمند بیشتری در اختیار آن ها گذاشته شود. باید بدانیم بهای هر روز تعلل در این کار، از دست رفتن جان عده‌ای از هموطنان در جاده‌های کشور است. کارشناسی کردن جاده‌ها و تعیین گلوگاه‌های تصادف اصلاً کار دشواری نیست و باید سریعتر برای حل مشکلات اراده‌ای ایجاد شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها