بیش از ۸۰ کارشناس امور «خلع سلاح» و فعال در اندیشکده‌های غربی، با امضای یاداشتی مشترک، درباره خروج از برجام به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند.

۸۰ کارشناس امور «خلع سلاح»، درباره خروج از برجام به ترامپ هشدار دادند

به گزارش قدس آنلاین، در ادامه گمانه‌زنیها درباره مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، هشتاد کارشناس امور خلع سلاح به دونالد ترامپ درباره خروج از برجام هشدار دادند.

بیش از ۸۰ کارشناس امور «خلع سلاح» با امضای یادداشتی مشترک به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره برهم زدن برجام هشدار دادند و او او خواستند در مواضع خود نسبت به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵  تجدیدنظر کند چرا که این توافق موثر و کارساز بوده است.

کارشناسان در این یادداشت که توسط «انجمن کنترل تسلیحات» مستقر در واشنگتن منتشر شده، برجام را تلاشی در جهت عدم گسترش سلاح‌های اتمی خواندند و از آن حمایت کردند.

آنها با اشاره به ابزارهای قدرتمند نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران، مدعی شدند که توانمندی ایران برای حصول به سلاح اتمی «به شدت کاهش یافته است».

در این بیانیه آمده است: «اقدام یکجانبه آمریکا به ویژه با توسل به ادعاهای تایید نشده درباره تقلب ایران، آمریکا را منزوی خواهد کرد».

 «امضا کنندگان این بیانیه که از آقای ترامپ خوستند به توافق(برجام) احترام بگذارد، کارشناسانی از سراسر جهان در حوزه دیپلماسی عدم گسترش سلاحهای اتمی هستند».

«هانس بلیکس» مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «نوبویاسو آبه» کمیسر کمیسیون انرژی اتمی ژاپن و «توماس ای شیا» مقام سابق عضو امور پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله کارشناسانی هستند که این بیانیه را امضا کردند.

منبع: نیویورک تایمز

برچسب‌ها