مدیر کل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور گفت: صادرات یک میلیارد دلاری صنایع دستی در کشور هدف‌گذاری شد.

صادرات یک میلیارد دلاری صنایع دستی در کشور هدف‌گذاری شد

به گزارش قدس آنلاین، پویا محمودیان امشب در مراسم افتتاحیه ۱۸ نمایشگاه ملی صنایع دستی اصفهان در جمع هنرمندان حاضر در نمایشگاه و در جمع خبرنگاران اصفهانی پیرامون وضعیت اقتصادی صنایع دستی اظهار داشت: نمایشگاه‌ها نخستین ویترین‌های بازاریابی برای فروش صنایع دستی و مهم‌ترین کانال فروش است.

وی افزود: نمایشگاه‌های داخلی در پایان سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ با رشد ۱۱۱درصدی روبه‌رو بودیم که حاکی از هدفمندی و ساماندهی برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در اصفهان است.

مدیر کل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور تصریح کرد: در زمینه بازارچه‌های موقت صنایع دستی با رشد ۹۵درصدی و بازارچه‌های دایمی با رشد یک‌هزار و صددرصدی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ روبه‌رو بودیم.

وی با اشاره به تشویق بانک‌ها برای اهدای صنایع دستی به عنوان جوایزه گفت: درحال حاضر جوایز غیر نقدی ۱۱ بانک از صنایع دستی تعیین شده که شاهد ۱۵۲ درصد رشد در این زمینه بودیم.

محمودیان خاطر نشان کرد: حضور و مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی با یک‌هزار و ۱۵۰ درصدی رشد روبه‌رو بود، درحالی که در سال ۹۲ تنها توانستیم در ۲ نمایشگاه خارجی شرکت کنیم اما تا پایان سال ۹۵ این رقم به ۶۷ نمایشگاه ارتقا یافت که بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به آمار صادرات صنایع دستی و غیر نفتی بیان کرد: در سال ۹۲ آمار صادرات غیر نفتی ۱۳درصد و در سال ۹۵ ۳۶.۶به درصد رسید که در کنار صادرات دیگر اقلام همچون خشکبار، نفت و... تعجب همگان را واداشت.

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور در ارتباط با سایت‌های الکترونیک فروش صنایع دستی اظهار داشت: تا سال ۹۳ تنها ۲ سایت رسمی اما غیرفعال برای فروش صنایع دستی وجود داشت که اکنون به بیش از ۲۰۰ سایت و صفحات مجازی رسیده و درصددیم ماه‌های آینده با اتصال به سایت‌های بزرگی چون آمازون، ایبگ و اکسیر این مسیر را فعال‌تر کنیم.

وی پیرامون شرکت‌های دانش بنیان در زمینه صنایع دستی تصریح کرد: حضور استارت‌آپ‌ها و خانه‌های خلاق در این حوزه یکی از اقدامات مهم برای احیای صنایع دستی بود و افتتاح خانه هنر صنایع دستی در خانه قزوینی‌های اصفهان و تهران مصداق این حضور هدفمند است.

محمودیان با بیان اینکه استان اصفهان با ۳۳۴درصد صادرات صنایع دستی کشور در صدر جدول صادرات است، گفت: طبق آمار رسمی کشور نرخ بیکاری ۱۲.۶درصد و نرخ تورم بدون در نظر گرفتن نفت ۷درصد و با احتساب نفت ۶درصد بوده با این وجود بالاترین صادرات غیرنفتی متعلق به صنایع دستی و اصفهان است.

وی پیرامون رتبه‌ اصفهان در نمایشگاه‌های صنایع دستی خاطر نشان کرد: اصفهان در بازارچه نوروزی سومین استان پر بازدید و در ۱۸ نمایشگاه به عنوان نخستین برگزیده بود که حاکی از ظرفیت بالای این استان است.

مدیر کل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور با تأکید بر اینکه استان اصفهان با وجود ظرفیت‌های بالا هنوز از جایگاه اصلی خود در تجارت جهانی فاصله دارد، گفت: هدف ما صادرات یک میلیارد دلاری صنایع دستی است و بدون صادرات چمدانی و زیورآلات قادر به صادرات بیش از ۲۵هزار دلار نبودیم.

وی افزود: امیدواریم با همکاری هنرمندان و با پایان برنامه ششم توسعه بیش از پیش به این مهم دست یابیم.

محمودیان با بیان اینکه در گذشته شاهد خانه‌های ایرانی مملو از صنایع دستی بودیم، بیان کرد: با توجه به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در تهران طی روزهای گذشته امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه‌ها شاهد خانه‌های ایرانی با سبک و سیاق هنرمندان اصفهانی باشیم.

وی از ایجاد خانه ایرانی در پاریس و ونیز خبر داد و گفت: از شهرهای پاریس و ونیز برای ایجاد خانه‌های ایرانی با ما تماس گرفتند و خواستار ایجاد چنین خانه‌هایی با وسایل کاملا ایرانی و صنایع دستی سنتی بودند البته چنین خانه‌هایی در اصفهان می‌تواند به بهترین شکل ایجاد شود.

مدیر کل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور افزود: در نمایشگاه تهران از استان اصفهان به عنوان برترین شهر صنایع دستی تقدیر شد که امیدواریم با این تفاسیر این استان در حوزه‌های اقتصادی و صادرات، فرشو داخلی و تجارت الکترونیک هنرمندان فعال‌تر عمل کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها