تیم ملی والیبال ایران در سیزدهمین رویارویی خود با برزیل اگر بتواند به پیروزی برسد نخستین مدال جهانی خود را قطعی خواهد کرد.

13 این بار برای ایران رکوردشکن می شود/ نتایج کامل دیدارهای والیبال ایران و برزیل

به گزارش قدس آنلاین، نخستین رویارویی دو تیم در جام جهانی ۱۹۹۱ ژاپن شکل گرفت. در روزگارانی که هنوز قانون رالی در والیبال نیآمده بود و ایران با تیم امیدش در مجموع با اجرای قوانین سابق در سه ست فقط توانست ۱۱ امتیاز بگیرد و خیلی آسان مغلوب حریف قدرتمند خود شد.

بعد از این بازی هم بدلیل دوری ایران از میادین بین المللی نزدیک به ۱۸ سال طول کشید تا دو تیم یکبار دیگر در چارچوب یک رویداد بین‌المللی با هم بازی کنند و اتفاقا بازی دوم آن ها در همین جام قهرمانان بزرگ در ژاپن و در شهر اوساکا برگزار شد و تیم ملی والیبال ایران در شروع تازه مطرح شدن خود در جهان با سرمربیگری مرحوم حسین معدنی و درخشش محمد محمدکاظم و حمزه زرینی که هر کدام ۱۷ و ۱۶ امتیاز کسب کردند، یک ست از برزیل گرفت و این بار به مراتب قوی‌تر و بهتر از دو دهه قبل ظاهر شد. از آن تیم هم اکنون تنها سعید معروف و محمد موسوی در این دوره هم حاضرند. این بازی مقدمه‌ای بود تا شروع سال رویایی ۲۰۱۴ برای والیبال ایران.

سال خاطره برانگیز والیبال ایران
در لیگ جهانی ۲۰۱۴ و در دومین سال حضور ایران در لیگ جهانی که اسلوبودان کواچ جانشین ولاسکو در روی نیمکت تیم ملی شده بود، سالی رویایی و خاطره برانگیز برای والیبال ایران در پر ترافیک‌ترین مصاف دو تیم ایران و برزیل در تاریخ بود. ابتدا ایران در سائوپائولو برای نخستین بار موفق به بردن برزیلی‌ها در میان حیرت جهانیان شد. در این سال ایران و برزیل در لیگ جهانی ۲۰۱۴ پنج بار به مصاف هم رفتند که ایران در مجموع سه بار برنده شد که آخرین آن در مرحله نهایی در شهر فلورانس ایتالیا بود. هر چند برزیلی‌ها در پایان با شکست مقابل آمریکا در فینال دوم شدند و سهم ایران مقام چهارم شد.

آخرین دیدارهای ایران و برزیل قبل از مصاف سوم در جام قهرمانان بزرگ در اوساکا، در هفته اول لیگ جهانی ۲۰۱۷ در ایتالیا به سرمربیگری ایگورکولاکوویچ در نخستین همراهی او با تیم ایران و دال زاتو در تیم ملی برزیل بود که ۳ بر یک به سود حریف شد.

دیداری متفاوت‌تر از لیگ جهانی
رویارویی این‌بار ایران و برزیل می‌تواند متفاوت‌تر از بازی هفته اول لیگ جهانی ۲۰۱۷ باشد. نخست اینکه هر دو تیم تغییر آنچنانی نداشته‌اند و دوم اینکه با انجام دو بازی در ناگویا با آمادگی بهتر و دست پرتر از اطلاعات بدست آورده مقابل هم صف می‌کشند و نکته مهم دیگر آشنایی بیشتر سرمربیان جدید دو تیم است که با گذشت زمان در مقایسه با چند ماه پیش با شرایط تیم‌های خود بیشتر خو گرفته و مطمئنا به شناخت بهتری نیز دست پیدا کرده‌‎اند.

برزیلی‌ها با وجود کسب مدال طلای سوم خود در المپیک ریو در فینال لیگ جهانی ۲۰۱۷ در خانه مغلوب فرانسه شده‌اند و حالا با کنار گذاشتن فیلیپ لوئیز فونتلز با تجربه با تمامی ستارگان با تجربه و جوان خود مثل برونو رزنده، والاس دی سوزا، کاربونه، لوکارلی، دی سوزا، داسیلوا بورگز، دی اولیویرا و ساتکمپ برای دفاع از عنوان قهرمانی چهار سال پیش خود به ژاپن آمده‌اند.

در آن سو نیز شاگردان کولاکوویچ که بعد از راهیابی به مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ ایتالیا و بلغارستان از نظر روحی و گروهی اکنون در شرایط ایده‌آل‌تری نسبت به مسابقات لیگ جهانی قرار دارند، سخت مصمم‌اند که با نمایشی قابل قبول آخرین رویداد بین المللی خود را به پایان ببرند.

در قیاس با ترکیب بازی چهار سال قبل دو تیم در جام قهرمانان از سعید معروف، سید محمد موسوی، فرهاد قائمی و امیر غفور در تیم ایران و برونو رزنده، داسیلوا بورگز، ادر کاربونه، اولیویرا، لوکارلی، والاس دی سوزا، اواندرو و ساتکمپ می‌توان به عنوان بازماندگان آن بازی یاد کرد.

برزیل دارنده سه مدال طلای المپیک‌های ۱۹۹۲ بارسلون ، ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۱۶ ریو و ۹ عنوان قهرمانی در لیگ جهانی و رکوردار قهرمانی در جام قهرمانان بزرگ با ۴ مدال طلا و چندین مقام قهرمانی جهان هم اکنون با ۳۱۵ امتیاز در رنکینگ فدراسیون جهانی در صدر تیم‌های جهان قرار دارد و ایران با ۱۵۷ امتیاز در مکان هشتم قرار دارد.

دو تیم ایران و برزیل در حالی سیزدهمین جدال تاریخی خود را در جام قهرمانان بزرگ انجام می‌دهند که ایران هم اکنون با دو برد و چهار امتیاز در صدر جدول این رقابت‌ها قرار دارد و برزیل با یک برد و چهار امتیاز در جایگاه سوم قرار دارد. ملی‌پوشان ایران برای کسب نخستین مدال جهانی خود نیاز به شکست برزیل دارند.

تیم ایران در دیدارهای قبلی موفق به شکست سه بر دو ایتالیا و آمریکا شد و برزیل سه بر دو مغلوب ایتالیا شد و در روز نخست سه بر صفر فرانسه را شکست داد.

نتایج ۱۲ مسابقه تیم‌های ملی والیبال ایران و برزیل در طول تاریخ به قرار زیر است:

جام جهانی ۱۹۹۱: ایران صفر – برزیل ۳
جام قهرمانان بزرگ جهان ۲۰۰۹: ایران یک – برزیل ۳
جام جهانی ۲۰۱۱: ایران صفر – برزیل ۳
جام قهرمانان بزرگ جهان ۲۰۱۳: ایران یک – برزیل ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۴: ایران ۲ – برزیل ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۴: ایران ۳ – برزیل صفر
لیگ جهانی ۲۰۱۴: ایران ۳ – برزیل ۲
لیگ جهانی ۲۰۱۴: ایران ۲ – برزیل ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۴: ایران ۳ – برزیل یک
لیگ جهانی ۲۰۱۶: ایران یک – برزیل ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۶: ایران صفر – برزیل ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۷ : برزیل ۳ – ایران یک

برچسب‌ها