استاندار برکنار شده کرکوک با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پارلمان و نخست وزیر عراق صلاحیت برکناری او را ندارند و او در پست خود باقی می ماند.

تصمیم پارلمان باطل است/در پست خود می مانم

به گزارش قدس آنلاین، «نجم الدین کریم» استاندار برکنار شده کرکوک مدعی شد که او در پست خود باقی می ماند و تصمیم پارلمان عراق برای برکناری او باطل است.

وی تأکید کرده ماده ای که پارلمان به استناد آن اقدام به رأی گیری در خصوص برکناری او کرده مشمول استان کرکوک نمی شود و بر اساس ماده قانون «پرایم» شماره 34 انتخاب و برکناری استاندار بر عهده شورای استانی است و نخست وزیر و پارلمان عراق حق برکناری او را ندارند.

پیشتر پارلمان عراق به برکناری نجم الدین کریم، استاندار کرکوک رأی داد. این اقدام بنا بر درخواست حیدر العبادی نخست وزیر عراق صورت گرفته بود که در پیامی به سلیم الجبوری رئیس پارلمان، خواستار برکناری نجم الدین کریم شده بود.

شورای استانی کرکوک در 29 آگوست گذشته با مشارکت این استان در همه پرسی جدایی کردستان ازعراق موافقت کرده بود. این اقدام خلاف قانون اساسی عراق است به همین دلیل «کاظم الصیادی» نماینده  ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تأکید کرده بود که استاندار کرکوک باید برکنار شده و نیروهای الحشد الشعبی و پلیس اتحادیه در این استان مستقر شوند.

منبع: بغداد الیوم

برچسب‌ها