مازندران- آئین قلک شکنی، ازجمله آداب و سنن مازندران در ایام محرم است که با شور و حال خاصی در هر گوشه از استان به عشق امام حسین(ع) در شب اول ماه محرم برگزار می‌شود.

«قلک شکنی» آئینی عاشورایی و یادگار دفاع مقدس

قدس انلاین-گروه استان ها: گفتنی است در بسیاری از شهرها و روستاهای استان مازندران  مراسمی سنتی به نام قلک شکنی با حضور مردم و محبان حسینی برگزارمی‌شود که ریشه‌ای عاشورایی و هدفی جز تحقق عدالت اجتماعی و کمک به نیازمندان ندارد.

آئین قلکشانی، ازجمله آداب و سنن مازندران در ایام محرم است که با شور و حال خاصی در هر گوشه از استان برگزار می‌شود.

قلک‌شکنی رسم عاشورایی که اهالی بربری‌محله شهرستان قائم‌شهر که هر ساله همزمان با شب اول محرم در این شهرستان اجرا می‌شودهمه‌ساله مراسم قلکشانی در شب اول ماه محرم در برخی از مساجد با جمع‌آوری نذورات مردم در کمک به برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

افراد زیادی از گوشه و کنار شهر، کوچک و بزرگ، پیر و جوان از سر ارادت به سرور و سالار شهیدان با اندک پس‌انداز خود به مسجد می‌آیند و هر شخصی حاجتی دارد و حاجاتشان را از جگرگوشه زهرا(س) می‌گیرند.

این سنت، رسم تجلی عشق و ارادت مردمانی است که دل درگرو اهل‌بیت دارند و در رثای سالار شهیدان، هرسال اول ماه محرم، این آیین سنتی را اجرا می‌کنند.

سفره مهربانی

با پهن شدن پارچه سبز در وسط حسینیه، تمامی قلک‌هایی که از سال گذشته تحویل مردم شده بود، دورتادور پارچه چیده می‌شود و مراسم قلک شکنی همراه با آیین‌هایی عاشورایی آغاز می‌شود.

قلک شکنی رسم عاشورایی که اهالی بربری محله شهرستان قائم‌شهر که هرساله هم‌زمان با شب اول محرم در این شهرستان اجرا می‌شود.

این رسم از ۹ سال گذشته تاکنون رواج داشته و هرسال باشکوه‌تر از سال قبل با حضور مداحان، پیر غلامان و عزاداران حسینی برپا می‌شود.

مراسم با پهن کردن پارچه‌های سبز در وسط حسینیه، چیدن قلک‌ها و با نشستن افراد بزرگ و کوچک دور این پارچه شروع می‌شود که در ابتدای دو قلک سفالی توسط پیر غلامان شکسته و مابقی قلک پلاستیکی توسط مردم با چاقو پاره می‌شود و شروع به شمارش نذورات جمع‌آوری‌شده از سال گذشته که به حاجتمندان برای قرار دادن نذورات به آنان داده‌شده بود، می‌کنند.

ادای تکلیف

سید عباس سیدی موسوی خادم حسینیه بربری محله شهرستان قائم‌شهر در این رابطه می‌گوید: مراسم قلک شکنی بربری محله هرسال بهتر از سال گذشته برگزار می‌شود که این نذورات موجود در قلک‌ها برای تأمین مخارج حسینیه جمع‌آوری می‌شود.

وی می‌افزاید: هرساله هزار و ۶۰۰ قلک که از شب اول محرم تا چهل و هشتم صفر سال گذشته بین مردم توزیع‌شده و حال امسال آنان این قلک‌ها را تحویل می‌دهند که به‌عنوان کمک‌های مردمی و نذورات، خرج شب هفتم محرم و هزینه‌های جاری می‌شود.

موسوی بابیان اینکه انگیزه مردم عشق به امام حسین(ع)، خاندان عصمت و طهارت و ارزش‌ها است، یادآور شد: نام امام حسین(ع) همه را همانند زنجیری کنار هم نگه می‌دارد و با شروع ماه محرم همه عاشقان ادای تکلیف خود را به‌جا می‌آورند و با تأسی به این آئین‌ها، یاد و جایگاه پیشینیان خود را در این حسینیه زنده نگه می‌دارند.

وی اذعان می‌کند: بربری محله قائم‌شهر در برگزاری این مراسم به دلیل حسینیه و امامزاده در این محل نمونه است و خانواده‌ها به عشق امام حسین(ع) در این آئین‌ها شرکت می‌کنند.

یادگار دفاع مقدس

سید علیرضا موسوی عبدالهی مسئول هیئت‌امنای حسینیه بربری محله شهرستان قائم‌شهر نیز می‌گوید: مردم با عشق و علاقه قلک‌های تحویلی را پر می‌کنند و همین موجب استقبال فراوان در این آئین‌ها شده است.

وی افزود: مراسم قلک‌شکنی بربری محله برحسب قلک‌دهی دوران جنگ تحمیلی است به‌طوری‌که اولین قلک مربوط به حسینیه بربری محله بود.

موسوی یادآور شد: حسینیه بربری محله قائم‌شهر معمولاً محور اصلی مراسم قلک‌شکنی است و هرسال با استقبال عاشقان به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می‌شود.

مسئول هیئت‌امنای حسینیه بربری محله شهرستان قائم‌شهر در پایان گفت: آئین قلک شکنی همراه با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده