دهدشت- ۲۱ دانش آموز روستای سرگچ دیشموک به دلیل نبود فضای آموزشی شرایط سختی را سپری می کنند و اگر فکری برای آنان نشود؛ احتمال ترک تحصیل برای آنها وجود دارد.

ترک تحصیل ۲۱ دانش‎‌آموز در منطقه مرزی کهگیلویه و بویراحمد

قدس آنلاین- گروه استان ها: ۲۱دانش آموز روستای سرگچ دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود فضای آموزشی شرایط سختی را سپری می کنند و اگر فکری برای آنان نشود؛ احتمال ترک تحصیل برای آنها وجود دارد.

روستای سرگچ از دورافتاده ترین مناطق دیشموک شهرستان کهگیلویه است که در ۳۰ کیلومتری این شهر و  ۹۰ کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد.

ترک تحصیل ۲۱ دانش آموز در دورترین نقطه استان

این روستا بیش از ۷۰ خانوار دارد و دارای ۲۱ دانش آموز است که پیش از این در مدرسه ای به نام «قدس سرگچ» و در ساختمانی گلی به تحصیل می پرداختند اما امسال دیگر خبری از آن اتاق گلی هم نیست.

روستای سرگچ مرزی ترین منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد است که همچنان با گذشت بیش از ۳۸ سال از انقلاب اسلامی از نعمت راه ارتباطی مطلوب، محروم است.

مادری از اهالی روستای سرگچ با بیان اینکه از درد محرومیت رنج می برند گفت: در سال گذشته مرغ های محلی خود را فروختم و اجاره ساختمان مدرسه فرزندم را تامین کردم ولی امسال دیگر این امکان برایم وجود ندارد.

سرگچ مرز بی توجهی و محرومیت و مظلومیت است

در سرگچ مردمانی مهمان نواز و با صفا زندگی می کنند که محرومیت امان آنها را بریده است. مردم این روستا آب و آذوقه مصرفی خود را با چارپایان به روستا منتقل می کنند و در فصول سرد و بارانی سال هم به دلیل وجود رودخانه در مسیر ارتباطی روستا شرایطشان بسیار سخت و طاقت فرسا می شود.

دانش آموزان مدرسه «قدس سرگچ» در منطقه دیشموک از نبود فضای آموزشی در سردترین نقطه منطقه گلایه داشته و اظهار دارند که جایی برای ادامه تحصیل برایشان وجود ندارد.

یکی دیگر از دانش اموزان این روستا گفت:  سال های گذشته در یک ساختمان کاه گلی قدیمی که متعلق به یکی از اهالی روستا  است مشغول تحصیل بودیم که این فضا به دلیل فرسودگی و عمر بیش از ۵۰ سال در اثر سرما و گرما تخریب شد.

آزیتا یکی از دانش آموزان روستا در این باره به خبرنگار قدس آنلاین گفت: سال های گذشته یک ساختمان در این روستا اجاره شده بود که پول کرایه آن را والدین خودمان تامین می کردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه امسال همان ساختمان هم بسیار فرسوده شده و امکان تحصیل در آن وجود ندارد.

این دانش آموز مستعد گفت: از مسئولان و به ویژه خیرین تمنا دارم نگذارند ما از درس و مدرسه فاصله بگیریم و کمک کنند تا یک مدرسه در این روستا ساخته شود.

تحصیل فرزندان در شرایط بسیار سخت

یکی از اهالی روستا گفت: سال های گذشته فرزندان ما در سخت ترین شرایط به تحصل پرداختند ولی امسال دیگر چاره ای وجود ندارد و ساختمانی جهت تحصیل دانش اموزان وجود ندارد.

خیرین محترم، اداره کل نوسازی،‌توسعه و تجهیز مدارس و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سرگچ را دریابند

معاون پشتیبانی اداره آموزش و پرورش صعب العبور بودن منطقه و نبود زیر ساخت های لازم برای انتقال مصالح ساختمانی به روستای سرگچ را دلیل مشکل یاد شده عنوان کرد و افزود: تاکنون مکاتبات متعددی جهت رفع مشکلات فضای آموزشی روستای سرگچ انجام گرفته و انتظار می رود مسئولین محترم در جهت بر طرف کردن این مشکل و باز گشایی جاده روستا  اقدامی دلسوزانه انجام دهند.

امید است با توجه جدی مسئولین امر و همت و مساعدت خیرین مدرسه ساز شاهد احداث مدرسه ای درخور برای کودکان مستعد و محروم این روستا باشیم و هیچ کودکی بدلیل نبود امکانات از تحصیل علم و دانش و شکوفا کردن استعدادهایش محروم نماند.

برچسب‌ها