قدس آنلاین- گروه استان ها: روزی که کلنگ آغاز احداث قطار شهری کرج به زمین زده شد کمتر کسی تصور می کرد این پروژه مهم حمل ونقل شهری کرج با گذشت بیش از یک دهه بلاتکلیفی همچنان به روی کرجی ها بسته بماند.

توپ بلاتکلیفی مترو در زمین پیمانکار

این تعلل و تاخیر در حالی است که ترافیک در معابر کلانشهر کرج روز به روز شکل وخیم تری به خود می گیرد و عملا احداث دهها روگذر وزیرگذر در مناطق مختلف شهر کرج نیز نتوانسته به شکل ریشه ای از گره های ترافیکی ساعات مختلف شبانه روز در این شهر بکاهد و آلودگی هوا و تبعات منفی ناشی از آن مشکلات عدیده ای را برای شهروندان همسایه تهران ایجاد کرده است.

در این اوضاع نابسامان ترافیکی اما یکی از ابزارهای موثر در حمل ونقل شهری کرج به کلافی سردرگم مبدل شده و مجموعه جلسات و پیگیری های شهری واستانی وحتی ملی به سرانجامی نرسیده است.

این در حالی است که با همه فراز وفرودهای صورت گرفته در سال های اخیر به خصوص ۲۴ ماه گذشته این پروژه هر روز شکلی پیچیده تر به خود می گیرد و حال تمام نهادها وارگان های مرتبط با این پروژه راه حل برون رفت از آن را خلع ید پیمانکار فعلی و ادامه کار با تیم اجرایی جدید می دانند.

شرکت سابیر به عنوان مجری احداث خطر ۲ متروی کرج تا دوسال پیش هم به شکل کجدار ومریز روند اجرایی این ابزار مهم حمل ونقل شهری کرج را ادامه می داد اما پس از عیان شدن اختلافاتش با مدیریت شهری کرج  و زیر بار نرفتن شورای شهر چهارم و شهرداری در پذیرفتن برآوردها و پرداخت های مالی به شکل عملی کار را رها کرد و در این شرایط به جای آنکه شاهد تکمیل این طرح مهم باشیم بیشتر انرژی طرفین در ۲ سال اخیر در محاکم داوری گذشته است.

در این میان اما ورود استانداری به موضوع و کشیده شدن موضوع به وزارت رفاه به عنوان شرکت بالادستی شستا وسابیر نیز هنوز نتواسته گره ای از این مشکل باز کند ودر نهایت مسئولان استانی از جمله نماینده عالی دولت در البرز را به این جمع بندی رسانده که برون رفت از این مشکل تنها با روی کار آمدن پیمانکار جدید و خلع ید پیمانکار فعلی شدنی است.

حمید طهایی استانداروقت البرز در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات موجود وجزییات اختلافات موضع صریح خود را در خصوص این مشکل در جمع خبرنگاران رسانه کرد.

 مخالفات ادامه کار پیمانکار فعلی

استاندار البرز با اشاره به مشکل پروژه عظیم قطار شهری کرج اعلام کرد که با وضعیت موجود ساخت این پروژه پیشرفتی نخواهد داشت و صاحبنظران و مسئولان در استان مخالف ادامه فعالیت شرکت پیمانکار سابیر هستند.

سید حمید طهائی با بیان اینکه قطار شهری برای برون‌رفت از مشکل ترافیکی حائز اهمیت است افزود: برخی با اعلام کمترین نرخ قیمت برنده مناقصه شده ودر ادامه مشکل ساز می شودکه در پروژه قطار شهری کرج این نقیصه به وضوح مشخص شده ودر نهایت منجر به بروز مشکلات متعددی شد.

وی اضافه کرد : دولت در بودجه‌های سنواتی سقف اعتبارات خود در خصوص این پروژه را پرداخت کرد از طرفی شهرداری درصدد بود در راستای تأمین اعتبار لازم تهاتر زمین را اجرایی کند که در ادامه موردقبول پیمانکار واقع نشد.

استاندار البرز با اشاره به اینکه ادامه این روند سبب تعطیلی ۲ ساله پروژه قطار شهری کرج شده است، گفت: این مسائل با هیئت‌ مدیره شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی مطرح شد ولی پیمانکار تهاتر زمین را نپذیرفت چراکه بر این باور بود فروش اراضی اعطایی کاری سخت و امکان‌ناپذیر است.

سید حمید طهایی بابیان اینکه تمام این موارد سبب شد به این نتیجه برسیم که پروژه توسط این پیمانکار اجرایی نخواهد شد، اظهار کرد: به‌ناچار مشکلات موجود را به وزیر مربوطه گزارش و مشخص شد تمام مسئولان مخالف ادامه پروژه توسط شرکت پیمانکاری سابیرهستند.

وی خاطر نشان کرد :ادامه پروژه قطار شهری کرج به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تأمین یک‌ سوم این اعتبار توسط پیمانکار جزء شروط ادامه پروژه توسط سابیر بود که متاسفانه محقق نشده است.

نماینده عالی دولت در استان البرز تصریح کرد:با توجه به شکایت شهرداری و از نگاه قانون، پیمانکار پروژه بایستی خلع ید شود وبه نظر می رسد این تنها راه برون رفت از شرایط کنونی است.

فضای بلاتکلیفی موجود واین باور که ادامه کار با پیمانکار فعلی عملا ممکن نیست در حالی رقم خورده است که شورای شهر پنجم کرج نیز در بدو کار خود یکی از اولویت هایش را به سرانجام رساندن قطار شهری کرج عنوان کرده و درصدد است به این بلاتکلیفی کشنده یک دهه ای پایان دهد.

تعیین تکلیف مترو اولولیت شورای شهر پنجم

  نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج در این ارتباط از ساماندهی و تعیین تکلیف پروژه مترو به عنوان یکی از مهمترین اولویت های این مجموعه در دوره جدید یاد کرد.

منصور وحیدی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: به باور بنده ترافیک یکی از مباحث مهم کلانشهر کرج است که باید مورد رسیدگی بیشتر قرار گیرد و با هم افزایی مجموعه هایی همچون پلیس راهور، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، شورای ترافیک شهرستان و... به سمت و سوی روان سازی تردد وسایط نقلیه حرکت نماییم.

وی در ادامه به پروژه ملی قطار شهری  کرج اشاره کرد و افزود: اکنون بلاتکلیفی و پیشرفت کُند پروژه مترو برغم ترافیک سنگین معابر کرج به محل نارضایتی شهروندان تبدیل شده است و متاسفانه باید گفت که پیمانکار این پروژه از توان و صلاحیت لازم برای اجرای عملیات عمرانی در این سطح برخوردار نیست.

این عضو شورای شهر کرج در دوره پنجم تصریح کرد: امیدواریم که با همکاری استانداری البرز و وزاری محترم کشور و تعاون و سایر نهادهای ذیربط بتوانیم به نقطه مناسبی برسیم و این طرح ملی را در کمترین زمان ممکن به سرمنزل مقصود برسانیم.

برایند صحبت های مسئولان شهری واستانی البرز در خصوص مترو کرج در حالی به کنار رفتن پیمانکار فعلی ختم می شود که مسئولان شرکت سابیر به عنوان مجری این طرح معتقدند اگر اعتبارات مالی کافی در زمان های مقتضی به این پروژه تزریق می شد مشکلات فعلی به وجود نمی آمد.

عدم تزریق منابع مالی عامل زمینگیرشدن مترو

مدیرعامل این شرکت در آخرین اظهار نظر خود در جمع خبرنگاران گفت: افزایش نامتعارف نرخ ارز، تجهیزات، دستمزد نیروی انسانی و برخی مشکلات دیگر از جمله موانع اجرای سریع خط ۲ قطار شهری کرج است.
وی اظهار داشت : انتظار می رفت در سال های ۹۱ و ۹۲ اعتبار مناسب به این پروژه عظیم شهری تزریق شود که محقق نشد و پروژه با کندی و مانع مالی مواجه شد.

سجادی به بخشی از کارهای انجام شده در خط ۲ قطار شهری کرج پرداخت و گفت: تکمیل عملیات اجرایی و بکارگیری مهندسان مشاور با تجربه برای بخشی از خط ۲ قطار شهری از جمله کارهای انجام شده شرکت سابیر است.

مدیرعامل شرکت سابیر با اشاره به اینکه کارفرما طی ۵ سال گذشته تنها ۳۲ درصد منابع مالی را تامین کرده، گفت: مبالغ قراردادی که پیمانکار از کارفرما می گیرد هر روز ارزش خود را از دست می دهد و به تناسب نیاز پروژه نیست.

مدیرعامل شرکت سابیر گفت : هر تعهدی که داده ایم آن را محقق کرده ایم و هیچ تعهدی در زمینه قطار شهری کرج روی زمین نمانده است.

سجادی ۲ مشکل عمده پروژه قطار شهری کرج را عدم تعادل بین درآمدهزینه و تامین منابع مالی ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال شرکت سابیر برای پیشرفت پروژه ۱۰۰ واحد هزینه می کند درحالیکه ۳۰ واحد دریافت می کند.
مدیرعامل سابیر یادآور شد: تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان سبب شد تا ۱۴ ماه ابلاغ قرارداد شرکت پیمانکاری سابیر به تاخیر بیفتند و عدم تامین مبلغ ترمیم مبلغ قرارداد مطابق توافق صورت گرفته برمشکلات این پروژه افزود.

سجادی گفت: سازمان قطار شهری کرج و حومه در ۴ سال گذشته به تعهدات خود در قبال شرکت سابیر و خط ۲ قطار شهری عمل نکرده است به نحوی که طبق قرارداد اولیه می بایست سالانه ۱۷۴ میلیون دلار برای خط ۲ قطار شهری کرج تامین شود که تاکنون مبلغ مورد نیاز تامین نشده است.
سجادی گفت: از سال ۸۶ تا سال ۹۰ حدود ۳۳ درصد اعتبارات محقق شد، از سال ۹۱ تا ۹۲ به میزان ۱۲ درصد و در سال های ۹۳ تا ۹۵ میزان تخصصی به ۴ درصد کاهش یافت.

با تمام آنچه از آخرین وضعیت پروژه ملی قطار شهری کرج عنوان شد به نظر می رسد برای حرکت قطارها در تونل های زیر زمینی شهر کرج و تسهیل رفت وآمد شهری نیاز به عزمی جدی تر است واینکه حداقل پس از یک دهه یکی از خطوط مترو شهر کرج پذیرای مسافران شود.

برای شهر میلیونی کرج که نرخ رشد فزاینده ای را تجربه می کند زیبنده نیست که یکی از محوری ترین پروژه های عمرانی اش اینگونه در کش وقوس اختلاف نظرهای مالی رها شود وامید می رود با آغاز به کار شورای شهر جدید تصمیم سازی ها به سمت حل موضوع برود.

مردم کرج خواستار به سرانجام رسیدن این پروژه مهم شهری در کوتاه ترین زمان ممکن هستند و معتقدند با کمی تدبیر و انعطاف طرفین می توان گره موجود را باز کرد.

برچسب‌ها