کرمانشاه – امام جمعه قصرشیرین در گفتگوی خود با قدس آنلاین پیشنهادهایی را برای چگونگی اجرای کارهای فرهنگی در استان کرمانشاه مطرح کرد.

راهکارهای انجام کار فرهنگی در استان کرمانشاه

به گزارش قدس آنلاین، فرهنگ جزء جدایی ناپذیر هر جامعه است. اگر فرهنگ نباشد جامعه نیز وجود نخواهد داشت. اما وقتی از وجود یک جامعه صحبت می کنیم یعنی آن جامعه دارای فرهنگ خاص خود است؛ البته گاهی فرهنگ جامعه مورد هجمه های مختلفی قرار می گیرد که فرهنگ اصیل خدشه دار می شود.

فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی مدت هاست که مورد هجمه قرار گرفته و به تبع آن استان کرمانشاه تحت تاثیر این هجمه است. فرهنگ مردمان کرمانشاه از گذشته تا به امروز زبانزد بوده است اما آسیب هایی در گوشه و کنار گاهی دیده می شود که نیازمند کارهای فرهنگی دقیق و حساب شده است.

وقتی از کار فرهنگی صحبت می شود، همیشه در قدم اول نگاه ها به سمت روحانیون جامعه می رود. این قشر از جامعه به عنوان یکی از مهم ترین اقشاری که در عرصه فرهنگ تاثیرگذار هستند، شناخته می شوند. یک فرد روحانی با شناختی که از جامعه خود دارد و با توجه به حضوری که در حوزه های علمیه داشته برای مشکلات اجتماعی می تواند راهکار ارائه دهد.

 در میان روحانیون، ائمه جمعه هر شهرستان نقش مهم تری را ایفا می کنند. این بخش از جامعه روحانیت به سبب جایگاه ویژه ای که در حوزه فرهنگی و مذهبی شهرستان دارند به عنوان پیشتازان عرصه برنامه ریزی های فرهنگی محسوب می شوند.

حجت الاسلام علی ملکی امام جمعه شهرستان مرزی قصرشیرین از جمعه ائمه جمعه استان است که نگاه خاصی به اقدامات فرهنگی داشته است.

 او در گفتگویی که با خبرنگار قدس داشت، راهکارهایی برای اجرای کارهای فرهنگی در استان ارائه کرد. بر انجام دادن کار فرهنگی از دوران کودکی تاکید کرد و مهم ترین مشکل در استان را نیز بیکاری دانست زیرا معتقد است که اگر جوانی بیکار باشد، هر چقدر هم با او صحبت شود تاثیر ندارد.

در ادامه گفتگوی قدس با امام جمعه قصرشیرین را می خوانید.

حجت الاسلام علی ملکی امام جمعه شهرستان قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار قدس در پاسخ به اینکه، شما به عنوان یکی از ائمه جمعه استان کرمانشاه، اگر بخواهید موضوعات فرهنگی استان را آسیب شناسی کنید، چه راهکاری برای حل آن می دهید اظهار داشت: بایستی  یک اطلس و یک نقشه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برای استان کرمانشاه در نظر بگیریم و  بر اساس این اطلس بیاییم طرح های زودبازده و دیر بازده را مطرح کنیم.

وی افزود: بایستی ببینیم که هر شهرستان چه فرهنگی دارد و چگونه باید برای آن منطقه کار فرهنگی انجام داد. در هر شهرستان نیز متفاوت است.  محلات مختلف هر شهرستان نیز با هم تفاوت دارند.

مساجد مرکز کارهای فرهنگی قرار بگیرند

امام جمعه قصرشیرین افزود: پس از آن بیاییم مرکز این کارهای فرهنگی خودمان را مساجد قرار بدهیم. مساجد پایگاه محلات شهرستان بشوند که البته این کارها از گذشته نیز بوده است و دوستان سپاه و بسیج انجام داده اند. صالحین بر همین روش است که آن را در آنجا پیگیری می کنیم.

حجت الاسلام ملکی در ادامه با بیان اینکه بایستی هر محله را نیز بررسی کنیم و ببینیم که چگونه باید برای آن کار کرد، افزود: بررسی ها بایستی در حوزه مسائل مذهبی، اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد. سپس بیاییم در آن محله کار را شروع کنیم و امام جماعت، مومنین و تاثیر گذاران برنامه ریزی کنند.

امام جمعه شهرستان قصرشیرین با اشاره به مرحله جذب جوانان و نوجوانان تصریح کرد: مرحله بعد نیز جذب نوجوانان و جوان در این محلات است. به صورت طرح های تابستانه ای که شامل انجام ورزش، اردوهای مختلف و ... است.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به اینکه این کار فرهنگی بایستی تامین مالی شود گفت: این سلسله کارهای فرهنگی به تامین مالی نیازدارد که باید یک ستاد به نام ستاد فرهنگی که خارج از شورای فرهنگ عمومی است، قرار بگیرد و به صورت متمرکز ادارات فرهنگی باهم کار کنند و هزینه هایی انجام بشود تا ان شاالله به سرانجام برسد.  مرکزیت اجرایی اش می تواند بر عهده سپاه و بسیج باشد.

وی با تاکید بر اینکه مسئله کار برای نسل جوان بسیار مهم است، گفت: آنچه که الان مهم است کار جوانان ماست. باید کار را برای جوانان در نظر بگیریم.

امام جمعه شهرستان قصرشیرین با بیان اینکه پتانسیل استان کرمانشاه بسیار بالاست، تاکید کرد: در استان ما باید در مسئله کار پیگیری صورت بگیرد تا جوانان به سمت استان های دیگر نروند.

حجت الاسلام ملکی در ادامه با اشاره به هجمه های صورت گرفته به فرهنگ کشور از طریق جنگ نرم گفت: امروز ماهواره ها زیاد شده اند و دشمن در حال تبلیغات است.

وی افزود:به همین دلیل ما باید فراتر از دشمن حرکت کنیم  یک شناسنامه فرهنگی – دینی برای جوانانمان درست کنیم. از مهد کودک  و از دوران کودکی با آن ها کار کنیم. حتی پیشنهاد دادم که مهد صالحین راه اندازی کنید. این ها به صورت زنجیر وار بیایند و تا دانشگاه نیز از این حلقه معرفتی جدا نشوند.

بیکاری مهم ترین مشکل استان کرمانشاه

امام جمعه شهرستان قصرشیرین در پاسخ به این سوال خبرنگار قدس که بارزترین مشکل استان را چه می دانید، گفت: به نظر من بیکاری است.

وی بر اهمیت وجود کار تاکید کرد و افزود: اگر کسی بیکار باشد ما هر چقدر هم بگوییم فایده ای ندارد. من فردی را می شناسم که فوق لیسانس که مدرکی بالا در کشور است را دارد و بیکار است.

حجت الاسلام ملکی گفت: خود شما نیز اگر کار نداشته باشید هر چه با شما صحبت شود نمی پذیرید. اولین نیاز ضروری و اولیه هر شخصی کار است. باید برای او کار پیدا شود.

امام جمعه شهرستان مرزی قصرشیرین گفت: طرف مدرک بالایی دارد و بیکار است. باید برای آن کسی که دارای مدرک فوق لیسانس و لیسانس و ... است برنامه داشته باشیم که بتوانیم آن ها را جذب کنیم.

مردم به ائمه جمعه اعتماد دارند

حجت الاسلام ملکی در ادامه در پاسخ به این سوال که نقش ائمه جمعه را در مواردی که بیان کردید، چه می دانید و آن ها چه کارهایی می تواند انجام دهند، تصریح کرد: امام جمعه به عنوان سکانداران فعالیت می کنند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت جایگاه نمازجمعه افزود: مقام معظم رهبری فرمودند قلب معنوی و قرارگاه معنوی هر شهرستان نماز جمعه است و امام جمعه فرمانده این قرارگاه و پایگاه است. 

امام جمعه قصرشیرین گفت: در بسیاری از کارهای فرهنگی در شهرستان ها امام جمعه ها سکاندار هستند و خدمتگزاری می کنند و با جان و دل نوکری مردم را به جا می آورند. در اکثر کارها محوریت هستند.

وی با اشاره به نقش ائمه جمعه در مدیریت موضوعات مختلف گفت: کاری که امام جمعه وارد آن می شود به نحو احسن انجام می شود.

وی افزود: مردم به این لباس، پایگاه و جایگاه اعتماد دارند.

حجت الاسلام ملکی   افزود:  نماز جمعه مرکز، محوریت و کانون مدیریت فرهنگی هر شهرستان است و این حقیقت است. مردم علاقه و محبت دارند و امام جمعه را خدمتگزار خود می دانند.

امام جمعه شهرستان قصرشیرین با اشاره به برخی از طرح های فرهنگی در جهت اجرای طرح های موفق فرهنگی افزود: یکی از همین طرح ها طرح یاوران ولایت است. البته این طرح با طرح یاران ولایت متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح چند هزار جوان مذهبی شناخته می شوند، افزود: جوانان مذهبی شناخته و سربازان واقعی حضرت آقا  تربیت می شوند. البته بایستی به فکر آینده این جوانان نیز باشیم.

حجت الاسلام ملکی در خصوص طرح شناسنامه دار کردن افراد مذهبی، افزود: ما بیاییم افراد مذهبی را از کودکی آموزش احکام و ... بدهیم. ثبت بشود که چه چیزهایی را آموخته اند.

وی افزود: مرحله به مرحله این کار انجام شود و به ترتیب مهدکودک، دبستان، متوسطه و تا دانشگاه فرد از شهرستان جدا نشود. به عنوان مثال فرد که در دانشگاه است زمانی هم که می آید به خانواده اش سر می زند از او برای آموزش ها استفاده کنیم. بیاید برای دیگران کلاس های مختلف برگزار کند. این باعث می شود که او از این حلقه معرفتی جدا نشود و تا سن پیری هم باشد.

وی گفت: فردی که آموزش های تخصصی را فرا گرفته است برود کار فرهنگی انجام دهد. این تاثیرگذاری اش در میان جوانان بیش تر است.

امام جمعه شهرستان قصرشیرین به طرح دیگری به نام مبلغین و مبلغات محلی اشاره کرد و افزود: در این طرح افراد غیر روحانی کار تبلیغاتی انجام می دهند.

حجت الاسلام ملکی در ادامه تاکید کرد: برنامه ما این است که در شهرستان قصرشیرین طرح مبلغین و مبلغات محلی را تقویت کنیم.

برچسب‌ها